הבדלים בין גרסאות בדף "טיוטה:אמירה לגוי בשבת"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ
שורה 122: שורה 122:
-המג"א (ס"ק ד): ס"ל לרמ"א ששמחת חתן וכלה עדיפא טפי משאר דבר מצווה ומותרת אמירה לגוי אפי' באיסור דאו'.
-המג"א (ס"ק ד): ס"ל לרמ"א ששמחת חתן וכלה עדיפא טפי משאר דבר מצווה ומותרת אמירה לגוי אפי' באיסור דאו'.
-הגר"א: הרמ"א כתב זאת לפי בעל העיטור שמותרת אמירה לגוי לצורך מצווה אפי' באיסור דאו', א"כ לדידן דלא קיי"ל כוותיה, גם בזה אסור. וכ"מ מהגר"ז (סי' שלח ס"ג).
-הגר"א: הרמ"א כתב זאת לפי בעל העיטור שמותרת אמירה לגוי לצורך מצווה אפי' באיסור דאו', א"כ לדידן דלא קיי"ל כוותיה, גם בזה אסור. וכ"מ מהגר"ז (סי' שלח ס"ג).
10. אמירה לגוי לצורך מכשירי מילה, מצווה, צורך גדול ומקצת חולי.
 
א. לצורך מכשירי מילה:
10. אמירה לגוי לצורך מכשירי מילה, מצווה, צורך גדול ומקצת חולי.<br />
=== אמירה לגוי לצורך מכשירי מילה, מצווה, צורך גדול ומקצת חולי ===
==== מכשירי מילה ====
מקור הדין: בגמ' בעירובין (סז: סח.): ההוא ינוקא דאשתפיך חמימיה. אמר להו רבה: נייתו ליה חמימי מגו ביתאי! א''ל אביי: והא לא ערבינן! א''ל נסמוך אשיתוף. א''ל הא לא שתפינן! נימרו ליה לנכרי ליתי ליה. אמר אביי בעי לאותביה למר ולא שבקן רב יוסף דאמר רב [יוסף אמר רב] כהנא כי הוינן בי רב יהודה הוה אמר לן בדאורייתא מותבינן תיובתא והדר עבדינן מעשה בדרבנן עבדינן מעשה והדר מותבינן תיובתא לבתר הכי אמר ליה: מאי בעית לאותביה למר? אמר [ליה דתניא] 'הזאה שבות' ו'אמירה לנכרי שבות', מה הזאה שבות ואינה דוחה את השבת אף אמירה לנכרי שבות ואינה דוחה את השבת! א''ל ולא שני לך בין שבות דאית ביה מעשה לשבות דלית ביה מעשה? דהא מר לא אמר לנכרי זיל אחים.
מקור הדין: בגמ' בעירובין (סז: סח.): ההוא ינוקא דאשתפיך חמימיה. אמר להו רבה: נייתו ליה חמימי מגו ביתאי! א''ל אביי: והא לא ערבינן! א''ל נסמוך אשיתוף. א''ל הא לא שתפינן! נימרו ליה לנכרי ליתי ליה. אמר אביי בעי לאותביה למר ולא שבקן רב יוסף דאמר רב [יוסף אמר רב] כהנא כי הוינן בי רב יהודה הוה אמר לן בדאורייתא מותבינן תיובתא והדר עבדינן מעשה בדרבנן עבדינן מעשה והדר מותבינן תיובתא לבתר הכי אמר ליה: מאי בעית לאותביה למר? אמר [ליה דתניא] 'הזאה שבות' ו'אמירה לנכרי שבות', מה הזאה שבות ואינה דוחה את השבת אף אמירה לנכרי שבות ואינה דוחה את השבת! א''ל ולא שני לך בין שבות דאית ביה מעשה לשבות דלית ביה מעשה? דהא מר לא אמר לנכרי זיל אחים.
ונחלקו הראשונים כיצד להסביר את תשובת רב יוסף לאביי:
ונחלקו הראשונים כיצד להסביר את תשובת רב יוסף לאביי:
-בה"ג: יש הבדל בין שבות שיש בה מעשה, שיהודי עושה אותה בידיו (כהזאה), לשבות שאין זה מעשה, אמירה לגוי; ולצורך מילה מותרת אמירה לגוי אפי' באיסור דאורייתא, כיוון שהיהודי לא עושה מעשה בידיו .
'''בה"ג''': יש הבדל בין שבות שיש בה מעשה, שיהודי עושה אותה בידיו (כהזאה), לשבות שאין זה מעשה, אמירה לגוי; ולצורך מילה מותרת אמירה לגוי אפי' באיסור דאורייתא, כיוון שהיהודי לא עושה מעשה בידיו .
-רי"ף (נה:): החילוק הוא בתוך אמירה לגוי גופא, שאמירה לגוי שיעשה איסור דאו' (שבות דאית ביה מעשה)-אסורה, ואילו אמירה לגוי שיעשה איסור דרבנן (שבות דלית ביה מעשה)-מותרת.
-'''רי"ף''' (נה:): החילוק הוא בתוך אמירה לגוי גופא, שאמירה לגוי שיעשה איסור דאו' (שבות דאית ביה מעשה)-אסורה, ואילו אמירה לגוי שיעשה איסור דרבנן (שבות דלית ביה מעשה)-מותרת.<br />
ב. לצורך מצווה:
 
על בסיס הנ"ל נחלקו הראשונים אם ואיך להרחיב את היתר זה:
==== לצורך מצווה ====
-ע"פ גירסת בה"ג:
  -כתב בעל העיטור, שמותרת כל אמירה לנוכרי לצורך מצווה אפי' באיסור דאו'.
על בסיס הנ"ל נחלקו הראשונים אם ואיך להרחיב את היתר זה:<br />
-ע"פ גירסת הרי"ף נחלקו האם ואיך להרחיב את ההיתר:
 
-רמב"ן (קל: ד"ה 'וכן אני') תוס' (גיטין שם ד"ה 'אע"ג'), רשב"א (שו"ת סי' תשפ"ד): הותרה שבות דשבות באמירה לגוי דווקא לצורך מילה, אבל לא בשאר מצוות .
-ע"פ גירסת '''בה"ג''':
-הרמב"ם (פ"ו ה"י): הותרה שבות דשבות באמירה לגוי לכל צורך מצווה. ולכן פסק (שם): כיצד אומר ישראל לנכרי בשבת לעלות באילן או לשוט על פני המים כדי להביא לו שופר. או סכין למילה. או מביא לו מחצר לחצר שאין עירוב ביניהן מים חמין להרחיץ בהם קטן ומצטער וכן כל כיוצא בזה .
  -כתב בעל '''העיטור''', שמותרת כל אמירה לנוכרי לצורך מצווה אפי' באיסור דאו'.
ג. לצורך גדול או מקצת חולי:
-ע"פ גירסת '''הרי"ף''' נחלקו האם ואיך להרחיב את ההיתר:<br />
הרמב"ם (שם ה"ט) הרחיב את היתר שבות דשבות באמירה לגוי גם לצורך גדול או לצורך מקצת חולי וכתב: דבר שאינו מלאכה ואין אסור לעשותו בשבת אלא משום שבות מותר לישראל לומר לנכרי לעשותו בשבת. והוא שיהיה שם מקצת חולי או יהיה צריך לדבר צורך הרבה או מפני מצוה.
 
ה. פסק השו"ע והרמ"א בכל הנ"ל:
-'''רמב"ן''' (קל: ד"ה 'וכן אני') תוס' (גיטין שם ד"ה 'אע"ג'), רשב"א (שו"ת סי' תשפ"ד): הותרה שבות דשבות באמירה לגוי דווקא לצורך מילה, אבל לא בשאר מצוות .<br />
 
-'''הרמב"ם''' (פ"ו ה"י): הותרה שבות דשבות באמירה לגוי לכל צורך מצווה. ולכן פסק (שם): כיצד אומר ישראל לנכרי בשבת לעלות באילן או לשוט על פני המים כדי להביא לו שופר. או סכין למילה. או מביא לו מחצר לחצר שאין עירוב ביניהן מים חמין להרחיץ בהם קטן ומצטער וכן כל כיוצא בזה .<br />
 
==== לצורך גדול או מקצת חולי ====
הרמב"ם (שם ה"ט) הרחיב את היתר שבות דשבות באמירה לגוי גם לצורך גדול או לצורך מקצת חולי וכתב: דבר שאינו מלאכה ואין אסור לעשותו בשבת אלא משום שבות מותר לישראל לומר לנכרי לעשותו בשבת. והוא שיהיה שם מקצת חולי או יהיה צריך לדבר צורך הרבה או מפני מצוה.<br />
 
==== פסק השו"ע והרמ"א בכל הנ"ל ====
-לעניין מילה:  
-לעניין מילה:  
פסק השו"ע (סי' שלא ס"ו): מכשירי מילה שאפשר לעשותם מערב שבת אינם דוחים את השבת לפיכך אם לא הביא איזמל למילה מערב שבת לא יביאנו בשבת אפילו במקום שאין בו אלא איסור דרבנן שהעמידו חכמים דבריהם במקום כרת. ולומר לאינו יהודי לעשותם אם הוא דבר שאם עשהו ישראל אין בו איסור אלא מדרבנן אומר לאינו יהודי ועושהו ואם הוא דבר שאסור לישראל לעשותו מן התורה לא יאמר לאינו יהודי לעשותו. הגה: (ועיין לעיל סימן ש''ז).''
פסק השו"ע (סי' שלא ס"ו): מכשירי מילה שאפשר לעשותם מערב שבת אינם דוחים את השבת לפיכך אם לא הביא איזמל למילה מערב שבת לא יביאנו בשבת אפילו במקום שאין בו אלא איסור דרבנן שהעמידו חכמים דבריהם במקום כרת. ולומר לאינו יהודי לעשותם אם הוא דבר שאם עשהו ישראל אין בו איסור אלא מדרבנן אומר לאינו יהודי ועושהו ואם הוא דבר שאסור לישראל לעשותו מן התורה לא יאמר לאינו יהודי לעשותו. הגה: (ועיין לעיל סימן ש''ז).''
דווקא שבות דשבות התירו לצורך מכשירי מילה.
דווקא שבות דשבות התירו לצורך מכשירי מילה.<br />
 
-לעניין מצווה, צורך גדול ומקצת חולי:
-לעניין מצווה, צורך גדול ומקצת חולי:
השו"ע פסק כרמב"ם וכתב (סי' שז ס"ה): דבר שאינו מלאכה ואינו אסור לעשותו בשבת אלא משום שבות מותר לישראל לומר לאינו יהודי לעשותו בשבת והוא שיהיה שם מקצת חולי או יהיה צריך לדבר צורך הרבה או מפני מצוה כיצד אומר ישראל לאינו יהודי בשבת לעלות באילן להביא שופר לתקוע תקיעת מצוה או להביא מים דרך חצר שלא עירבו לרחוץ בו המצטער ויש אוסרין. הגה: ולקמן סימן תקפ''ז פסק להתיר ועיין לעיל סימן רע''ו דיש מקילין אפילו במלאכה דאורייתא ועיין שם סעיף ג':
השו"ע פסק כרמב"ם וכתב (סי' שז ס"ה): דבר שאינו מלאכה ואינו אסור לעשותו בשבת אלא משום שבות מותר לישראל לומר לאינו יהודי לעשותו בשבת והוא שיהיה שם מקצת חולי או יהיה צריך לדבר צורך הרבה או מפני מצוה כיצד אומר ישראל לאינו יהודי בשבת לעלות באילן להביא שופר לתקוע תקיעת מצוה או להביא מים דרך חצר שלא עירבו לרחוץ בו המצטער ויש אוסרין. הגה: ולקמן סימן תקפ''ז פסק להתיר ועיין לעיל סימן רע''ו דיש מקילין אפילו במלאכה דאורייתא ועיין שם סעיף ג':
[רואים מדברי השו"ע שאפילו לצורך מצווה דרבנן מותר, ואפילו המצווה הזאת תעשה רק מחר .]
[רואים מדברי השו"ע שאפילו לצורך מצווה דרבנן מותר, ואפילו המצווה הזאת תעשה רק מחר .]


מהו 'צורך הרבה'?
===== מהו 'צורך הרבה'? =====
כתב המג"א (ס"ק ז) ש'צורך הרבה' היינו דווקא במקום הפסד גדול ורק אז אפשר להתיר אמירה לגוי באיסור דרבנן [ואפי' לישראל יהיה מותר לעשות איסור דרבנן בשינוי, ויתבאר להלן בע"ה], הא לאו הכי-אסור.
כתב המג"א (ס"ק ז) ש'צורך הרבה' היינו דווקא במקום הפסד גדול ורק אז אפשר להתיר אמירה לגוי באיסור דרבנן [ואפי' לישראל יהיה מותר לעשות איסור דרבנן בשינוי, ויתבאר להלן בע"ה], הא לאו הכי-אסור.
אך באליה רבא (ס"ק יד) כתב ש'צורך הרבה' זה דווקא צער הגוף. (והו"ד במשנ"ב ס"ק כב).
אך באליה רבא (ס"ק יד) כתב ש'צורך הרבה' זה דווקא צער הגוף. (והו"ד במשנ"ב ס"ק כב).<br />
 
 
אך כתב הרמ"א בסי' רעו ס"ב: יש אומרים דמותר לומר לאינו יהודי להדליק לו נר לסעודת שבת משום דסבירא ליה דמותר אמירה לאינו יהודי אפילו במלאכה גמורה במקום מצוה (ר''ן סוף פרק ר' אליעזר דמילה בשם העיטור) שעל פי זה נהגו רבים להקל בדבר לצוות לאינו יהודי להדליק נרות לצורך סעודה בפרט בסעודת חתונה או מילה ואין מוחה בידם ויש להחמיר במקום שאין צורך גדול דהא רוב הפוסקים חולקים על סברא זו.''<br />


אך כתב הרמ"א בסי' רעו ס"ב: יש אומרים דמותר לומר לאינו יהודי להדליק לו נר לסעודת שבת משום דסבירא ליה דמותר אמירה לאינו יהודי אפילו במלאכה גמורה במקום מצוה (ר''ן סוף פרק ר' אליעזר דמילה בשם העיטור) שעל פי זה נהגו רבים להקל בדבר לצוות לאינו יהודי להדליק נרות לצורך סעודה בפרט בסעודת חתונה או מילה ואין מוחה בידם ויש להחמיר במקום שאין צורך גדול דהא רוב הפוסקים חולקים על סברא זו.''
הרמ"א מתאר מנהג שסמכו על בעל העיטור, אמירה לגוי אפי' באיסור דאו' לצורך מצווה, ומקל בזה רק במקום צורך גדול. וכ"כ המשנ"ב (סי' רעו ו-שז) שהעיקר כהחולקים, שאסור.
הרמ"א מתאר מנהג שסמכו על בעל העיטור, אמירה לגוי אפי' באיסור דאו' לצורך מצווה, ומקל בזה רק במקום צורך גדול. וכ"כ המשנ"ב (סי' רעו ו-שז) שהעיקר כהחולקים, שאסור.
<br />
אך יש מקרים בהם ניתן לסמוך על בעל העיטור:<br />


אך יש מקרים בהם ניתן לסמוך על בעל העיטור:
∙כתב המשנ"ב (סי' רעו ס"ק כ) שבמקום מצווה דרבים כגון שנקרע העירוב וכדו', כדאי הוא בעת העיטור לסמוך עליו. וכ"כ בלווית חן (סי' יז) אך שלכתחילה יחפש אמירה לאמירה (כדלהלן).
∙כתב המשנ"ב (סי' רעו ס"ק כ) שבמקום מצווה דרבים כגון שנקרע העירוב וכדו', כדאי הוא בעת העיטור לסמוך עליו. וכ"כ בלווית חן (סי' יז) אך שלכתחילה יחפש אמירה לאמירה (כדלהלן).
∙ועוד כתב המשנ"ב (סי' שלא ס"ק כב. ע"ד הרמ"א לעיל) שהסומך על בעל העיטור לעניין מילה לא הפסיד ובעיקר לעניין הוצאה שרבו הפוסקים הסוברים שכהיום אין לנו רה"ר מה"ת. וכ"כ בלווית חן (סי' ק).
∙ועוד כתב המשנ"ב (סי' שלא ס"ק כב. ע"ד הרמ"א לעיל) שהסומך על בעל העיטור לעניין מילה לא הפסיד ובעיקר לעניין הוצאה שרבו הפוסקים הסוברים שכהיום אין לנו רה"ר מה"ת. וכ"כ בלווית חן (סי' ק).
שורה 186: שורה 200:
ויש המחמירים בזה (שו"ת מהר"ם שיק (או"ח סי' קכא) ועוד).
ויש המחמירים בזה (שו"ת מהר"ם שיק (או"ח סי' קכא) ועוד).
[וצ"ע אם יהיה מי שיתיר בזה במקום מקצת חולי, שהרי קיי"ל (סי' שכח סי"ז) שדווקא לצורך חולה כל גופו/נפל למשכב, מותר לישראל לעשות איסור דרבנן בשינוי. ונראה מוכרח שא"א להתיר].
[וצ"ע אם יהיה מי שיתיר בזה במקום מקצת חולי, שהרי קיי"ל (סי' שכח סי"ז) שדווקא לצורך חולה כל גופו/נפל למשכב, מותר לישראל לעשות איסור דרבנן בשינוי. ונראה מוכרח שא"א להתיר].
[בשבת קלד נראה בשם הרשב"א והרמב"ן לאסור , אומנם בר"ן בשם רבינו יהונתן משמע להתיר, וכן האו"ז בב"י בסי' שכה ס"ב, וכן פסק בשו"ע, יש מחלוקת בין הא"ר והמג"א כיצד ללמוד באו"ז, הפמ"ג לומר שמג"א שעל פיו שבות דשבות ע"י ישראל מותר. וכן בביאור הגר"א יו"ד סי' רסו  לומד פשט בשו"ע [שמעתיק לשון הרמב"ם] ששבות דשבות ע"י ישראל-מותר, וכתב הגר"א שהרמב"ם והשו"ע הם אכן לא כדעת הרמב"ן והרשב"א].  
[בשבת קלד נראה בשם הרשב"א והרמב"ן לאסור , אומנם בר"ן בשם רבינו יהונתן משמע להתיר, וכן האו"ז בב"י בסי' שכה ס"ב, וכן פסק בשו"ע, יש מחלוקת בין הא"ר והמג"א כיצד ללמוד באו"ז, הפמ"ג לומר שמג"א שעל פיו שבות דשבות ע"י ישראל מותר. וכן בביאור הגר"א יו"ד סי' רסו  לומד פשט בשו"ע [שמעתיק לשון הרמב"ם] ששבות דשבות ע"י ישראל-מותר, וכתב הגר"א שהרמב"ם והשו"ע הם אכן לא כדעת הרמב"ן והרשב"א]. <br />
 
11. בדבר שאינו אסור מצד הדין אלא בתורת חומרא:  
11. בדבר שאינו אסור מצד הדין אלא בתורת חומרא:  
כ"כ המשנ"ב סי' שז ס"ק ח. אך לעניין דבר האסור משום עובדין דחול כתב (סי' שיג ס"ק נו) שאסור לומר לגוי לעשותו.
כ"כ המשנ"ב סי' שז ס"ק ח. אך לעניין דבר האסור משום עובדין דחול כתב (סי' שיג ס"ק נו) שאסור לומר לגוי לעשותו.
שורה 192: שורה 207:
בסי' רעו ס"ג כתב הרמ"א: ומותר לומר לאינו יהודי לילך עימו לטול נר דלוק כבר הואיל ואינו עושה רק טלטול הנר בעלמא.
בסי' רעו ס"ג כתב הרמ"א: ומותר לומר לאינו יהודי לילך עימו לטול נר דלוק כבר הואיל ואינו עושה רק טלטול הנר בעלמא.
וכתב המשנ"ב (ס"ק כט) שאין להקל בזה אלא לבני תורה, שלא יבואו להקל בשאר דברים.
וכתב המשנ"ב (ס"ק כט) שאין להקל בזה אלא לבני תורה, שלא יבואו להקל בשאר דברים.
העיקרון העומד מאחורי היתר זה הוא שהרי היהודי יכול לעשות זאת בדרך היתר ע"י טלטול מן הצד [שמותר לצורך דבר המותר (שו"ע סי' שיא ס"ח), או לצורך מקומו (שם ס"ה)]-ולכן מותר לומר לגוי לעשותו . משמע שאם רוצה לומר לגוי לטלטל מוקצה מחמת גופו/חס"כ כדי שלא יגנב/מחמה לצל-אסור, שהרי היהודי לא יכול לעשות זאת ע"י טמ"ה, שה"ז לצורך דבר האסור [ועי' הערה ]. כ"כ המשנ"ב (ס"ק לא).
העיקרון העומד מאחורי היתר זה הוא שהרי היהודי יכול לעשות זאת בדרך היתר ע"י טלטול מן הצד [שמותר לצורך דבר המותר (שו"ע סי' שיא ס"ח), או לצורך מקומו (שם ס"ה)]-ולכן מותר לומר לגוי לעשותו . משמע שאם רוצה לומר לגוי לטלטל מוקצה מחמת גופו/חס"כ כדי שלא יגנב/מחמה לצל-אסור, שהרי היהודי לא יכול לעשות זאת ע"י טמ"ה, שה"ז לצורך דבר האסור [ועי' הערה ]. כ"כ המשנ"ב (ס"ק לא).<br />
אלא שמ"מ יש מקרים יוצאי דופן:
=== מקרים יוצאי דופן ===
-אסור לטלטל בשבת נר שהיה דולק בביה"ש, אך נחלקו הראשונים (סי' רעט) האם יועיל לעשות תנאי מע"ש שיטלטל את הנר לאחר שיכבה. השו"ע (סי' רעט ס"ד) פסק שכן, והרמ"א הביא שנוהגים להחמיר, אך מ"מ ע"י גוי מותר דמשום שנוהגים כך הווי כאילו התנה בתחילה (ולעניין אמירה לגוי ניתן לסמוך על התנאי).  
-אסור לטלטל בשבת נר שהיה דולק בביה"ש, אך נחלקו הראשונים (סי' רעט) האם יועיל לעשות תנאי מע"ש שיטלטל את הנר לאחר שיכבה. השו"ע (סי' רעט ס"ד) פסק שכן, והרמ"א הביא שנוהגים להחמיר, אך מ"מ ע"י גוי מותר דמשום שנוהגים כך הווי כאילו התנה בתחילה (ולעניין אמירה לגוי ניתן לסמוך על התנאי).  
כתב המג"א (ס"ק ט) שמותר אפי' לצורך הנר שלא יגנב, דלצורך גו"מ א"צ לטעם שעשה תנאי אלא מותר בכל עניין ע"י גוי כמו"ש לעיל.
כתב המג"א (ס"ק ט) שמותר אפי' לצורך הנר שלא יגנב, דלצורך גו"מ א"צ לטעם שעשה תנאי אלא מותר בכל עניין ע"י גוי כמו"ש לעיל.<br />
 
- המשנ"ב בסי' שח (ס"ק טו) לעניין כלשמל"א כתב שמותר ע"י גוי לטלטלו גם מחמה לצל.
- המשנ"ב בסי' שח (ס"ק טו) לעניין כלשמל"א כתב שמותר ע"י גוי לטלטלו גם מחמה לצל.
ובשש"כ (פ"ל הע' עב) כתב ליישב, דכלי שמלאכתו לאיסור קיל טפי דהיהודי יכול לטלטלו להדיא לצורך גו"מ . ועוד שיכול להערים לטלטלו לצורך גו"מ אפי' עיקר כוונתו מחמה לצל.
ובשש"כ (פ"ל הע' עב) כתב ליישב, דכלי שמלאכתו לאיסור קיל טפי דהיהודי יכול לטלטלו להדיא לצורך גו"מ . ועוד שיכול להערים לטלטלו לצורך גו"מ אפי' עיקר כוונתו מחמה לצל.


==  
== ג. רמיזה: ==
ג. רמיזה: ==


חשוב לדעת, שכאשר הותרה אמירה לגוי-הותרה גם ההנאה ממלאכתו. אך כאשר הותרה הרמיזה לגוי, עדיין נותר איסור הנאה ממלאכת גוי בעינו, ומותר רק ע"פ הכללים שנתבארו בסי' שכה בדיני גוי שעשה בשביל ישראל (עי' משנ"ב ס"ק יא).
חשוב לדעת, שכאשר הותרה אמירה לגוי-הותרה גם ההנאה ממלאכתו. אך כאשר הותרה הרמיזה לגוי, עדיין נותר איסור הנאה ממלאכת גוי בעינו, ומותר רק ע"פ הכללים שנתבארו בסי' שכה בדיני גוי שעשה בשביל ישראל (עי' משנ"ב ס"ק יא).
מקורות:
===  מקורות בגמ' ===
1.  בגמ' (קנ.): מתני': לא ישכור אדם פועלים בשבת ולא יאמר אדם לחבירו לשכור לו פועלים: גמ': (פשיטא) מ''ש הוא ומ''ש חבירו? אמר רב פפא חבר נכרי. מתקיף לה רב אשי אמירה לנכרי שבות! אלא אמר רב אשי אפילו תימא חבירו ישראל הא קמ''ל לא יאמר אדם לחבירו שכור לי פועלים אבל אומר אדם לחבירו 'הנראה שתעמוד עמי לערב?' כר' יהושוע בן קורחה ואמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן מ''ט דרבי יהושע בן קרחה? דכתיב 'ממצוא חפצך ודבר דבר'-דיבור אסור הרהור מותר.
1.  בגמ' (קנ.): מתני': לא ישכור אדם פועלים בשבת ולא יאמר אדם לחבירו לשכור לו פועלים: גמ': (פשיטא) מ''ש הוא ומ''ש חבירו? אמר רב פפא חבר נכרי. מתקיף לה רב אשי אמירה לנכרי שבות! אלא אמר רב אשי אפילו תימא חבירו ישראל הא קמ''ל לא יאמר אדם לחבירו שכור לי פועלים אבל אומר אדם לחבירו 'הנראה שתעמוד עמי לערב?' כר' יהושוע בן קורחה ואמר רבה בר בר חנה אמר רבי יוחנן מ''ט דרבי יהושע בן קרחה? דכתיב 'ממצוא חפצך ודבר דבר'-דיבור אסור הרהור מותר.
ונמצאנו מגמ' זו:
ונמצאנו מגמ' זו:
שורה 223: שורה 238:
וכ"פ השו"ע (סי"ט): סחורה הנפסדת בשבת על ידי גשמים או דבר אחר או אתי בידקא (פירוש נחל או אגם מים) דמיא ומפסיד ממונו או שנתרועעה חבית של יין והולך לאיבוד מותר לקרות אינו יהודי אף על פי שודאי יודע שהאינו יהודי יציל הממון. וכן מותר לומר לאינו יהודי כל המציל אינו מפסיד כמו בדליקה שהתירו לומר כל המכבה אינו מפסיד. ויש מי שאומר שלא התירו אלא בדליקה דוקא (ועיין לקמן סימן של''ד):''
וכ"פ השו"ע (סי"ט): סחורה הנפסדת בשבת על ידי גשמים או דבר אחר או אתי בידקא (פירוש נחל או אגם מים) דמיא ומפסיד ממונו או שנתרועעה חבית של יין והולך לאיבוד מותר לקרות אינו יהודי אף על פי שודאי יודע שהאינו יהודי יציל הממון. וכן מותר לומר לאינו יהודי כל המציל אינו מפסיד כמו בדליקה שהתירו לומר כל המכבה אינו מפסיד. ויש מי שאומר שלא התירו אלא בדליקה דוקא (ועיין לקמן סימן של''ד):''
וכ"כ בסי' שלד (סכ"ו) אלא ששם לא הביא דעת הרשב"א.
וכ"כ בסי' שלד (סכ"ו) אלא ששם לא הביא דעת הרשב"א.
 
=== פסיקת ההלכה ===
3. הרמ"א (סכ"ב): כל דבר שאסור לומר לאינו יהודי לעשותו בשבת אסור לרמוז לו לעשותו אבל מותר לרמוז לו לעשות מלאכה אחר שבת (אור זרוע).
3. הרמ"א (סכ"ב): כל דבר שאסור לומר לאינו יהודי לעשותו בשבת אסור לרמוז לו לעשותו אבל מותר לרמוז לו לעשות מלאכה אחר שבת (אור זרוע).


66

עריכות

תפריט ניווט