הבדלים בין גרסאות בדף "ברכת האורז והדוחן"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 15,019 בתים ,  23:12, 28 באוגוסט 2018
 
(30 גרסאות ביניים של אותו משתמש אינן מוצגות)
שורה 8: שורה 8:
בהמשך מביאה הגמרא ברייתא אחרת שאומרת שעל אורז שטחנו ואפאו או בישלו אינו מברך אחריו ולא כלום, וזה סותר לברייתא דלעיל שמברך מעין שלוש.  
בהמשך מביאה הגמרא ברייתא אחרת שאומרת שעל אורז שטחנו ואפאו או בישלו אינו מברך אחריו ולא כלום, וזה סותר לברייתא דלעיל שמברך מעין שלוש.  
<BR/>בתחילה מתרצת הגמרא שמחלוקת תנאים היא. לדעת רבן גמליאל מברך  אחריו מעין שלוש, ואילו לדעת חכמים ולא כלום. אמנם לבסוף מסיקה הגמרא, ששתי הברייתות הן אליבא דרבנן, וצריך לומר גם בברייתא הראשונה שאחר האורז ולא כלום.
<BR/>בתחילה מתרצת הגמרא שמחלוקת תנאים היא. לדעת רבן גמליאל מברך  אחריו מעין שלוש, ואילו לדעת חכמים ולא כלום. אמנם לבסוף מסיקה הגמרא, ששתי הברייתות הן אליבא דרבנן, וצריך לומר גם בברייתא הראשונה שאחר האורז ולא כלום.
== סוגית הירושלמי ==
ב'''ירושלמי''' (ברכות ו א) מובא שהכוסס את האורז מברך 'בורא מיני זרעונין'. אפאו ובישלו, אף על פי שהפרוסות קיימות מברך 'בורא מיני מזונות', וברכה אחרונה אינו צריך לברך. לדעת רבי ירמיה 'בורא פרי האדמה', ויש מי שברך 'שהכל נהיה בדברו'. ר"ש חסידא אומר 'בורא מיני מעדנים'.
<BR/>רבי יוסי ב"ר אבון שם עושה סדר, ואומר שאין מחלוקת בין השיטות, אלא מאן דמר בורא מיני מזונות בההוא דעביד בול, מאן דמר בורא פרי האדמה בההוא דבריר, מאן דמר שהכל נהיה בדברו בההיא דשלוק, ומאן דמר בורא מיני מעדנים בההוא דטרוף.
בראשונים לא מצאנו אזכור לירושלמי בסוגיה זו, וככל הנראה דעתם שיש לפסוק כתלמוד הבבלי.


== ברכת האורז ==
== ברכת האורז ==
שורה 13: שורה 19:
לענין ברכה אחרונה על האורז, מוסכם בפוסקים שהלכה כהברייתא בסוף הסוגיה, שאינו מברך עליו ולא כלום. אמנם מבארים הראשונים, שאין הכוונה שאינו מברך כלום אחר האורז, אלא שמברך אחריו בורא נפשות. כן כתב בעל '''הלכות גדולות''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=20341&st=&pgnum=148 (א ברכות ד"ה אורז, וד"ה וכל מידי דתחילתו)], ד'ולא כלום' בא לאפוקי מעין שלוש, וכן כתב '''רש"י''' (לז א ד"ה ולא כלום), וביאר שכוונת הגמרא שאינו מברך כלום מברכות פירות ארץ ישראל. וכן כתב ה'''רי"ף''' (כו א) שכל ולא כלום הכוונה בורא נפשות רבות. וכן הוא ב'''רא"ש''' (ברכות ו ח) וב'''רמב"ם''' (ברכות ג י) ובשאר ראשונים.
לענין ברכה אחרונה על האורז, מוסכם בפוסקים שהלכה כהברייתא בסוף הסוגיה, שאינו מברך עליו ולא כלום. אמנם מבארים הראשונים, שאין הכוונה שאינו מברך כלום אחר האורז, אלא שמברך אחריו בורא נפשות. כן כתב בעל '''הלכות גדולות''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=20341&st=&pgnum=148 (א ברכות ד"ה אורז, וד"ה וכל מידי דתחילתו)], ד'ולא כלום' בא לאפוקי מעין שלוש, וכן כתב '''רש"י''' (לז א ד"ה ולא כלום), וביאר שכוונת הגמרא שאינו מברך כלום מברכות פירות ארץ ישראל. וכן כתב ה'''רי"ף''' (כו א) שכל ולא כלום הכוונה בורא נפשות רבות. וכן הוא ב'''רא"ש''' (ברכות ו ח) וב'''רמב"ם''' (ברכות ג י) ובשאר ראשונים.
<BR/>אמנם יש להעיר שב'''סידור רש"י''' (קיד) כתוב שברכת אורז לבסוף ולא כלום, ו'''אם רוצה''' יאמר בורא נפשות רבות.
<BR/>אמנם יש להעיר שב'''סידור רש"י''' (קיד) כתוב שברכת אורז לבסוף ולא כלום, ו'''אם רוצה''' יאמר בורא נפשות רבות.
<BR/>ב'''ביאור הגר"א''' (אורח חיים רח ד"ה ואחריו) עמד על דבר זה, מנין פשיטא להו לראשונים שכל 'ולא כלום' הוא בורא נפשות. והביא מדף מד: שיש דברים שחלק מהאמוראים לא היו מברכים עליהם ברכה אחרונה, כגון ירקות ומים, אבל רב אשי שם אמר שהוא עביד ככולהו לברך על כל דבר ברכה אחרונה. וכתבו התוס' שם שכן אנו נוהגים לברך אחר מים וירקות בורא נפשות רבות. וכתב הגר"א שבאמת להברייתא שאמרה על אורז ודוחן ולא כלום, לא היו מברכים אחריהם כלל, אלא שאנו נוהגים כרב אשי, ולכן לדידן כל ולא כלום הוא בורא נפשות.
<BR/>ויש להעיר שמדברי הראשונים, רש"י ועוד, לא משמע כן, שהם פירשו שולא כלום בא לאפוקי מעין שלוש. משמע שהבינו כן בדעת הברייתא.


אמנם לענין ברכה ראשונה על האורז, נחלקו הדעות כדלהלן.
==== בדיעבד ====
בשו"ת '''הלכות קטנות'''  חאגיז (א מ) כתב, שאם אכל אורז מבושל ובירך על המחיה, פטר את האורז בדיעבד. וכן הביא ב'''ברכי יוסף''' (רח ז) בשמו, והוסיף בשם תשובת '''מהר"י מולכו''' כתב יד (כד) שכן הדין אם אכל לחמניות ואורז וברך על המחיה, שיצא ידי חובה בדיעבד. וב'''שערי תשובה''' (ה) הביא דבריהם, והוסיף שאף לדידן שמספקא לן באורז מהו, אחר שכבר בירך אינו חוזר לברך בורא נפשות, דספק ברכות להקל.
<BR/>גם בשו"ת '''רועי ישראל''' קצין [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1219&st=&pgnum=11&hilite= (א ז)] העלה גם כן שהאוכל תבשיל מחמשת המינים ואוכל גם אורז עמו, מברך על המחיה בלבד ופוטר את האורז. וכן הסכים הר' עבדיה יוסף בספר '''הליכות עולם''' (ב פנחס ט).


=== כוסס ===
=== אורז חי ===
הברייתא (לז א) כתבה בפשיטות שהכוסס את האורז, כלומר האוכל גרגרי אורז כמות שהם חיים, מברך בורא פרי האדמה. וכן מוסכם בפוסקים, וכן כתב להלכה מרן ה'''שלחן ערוך''' (אורח חיים רח ז).
הברייתא (לז א) כתבה בפשיטות שהכוסס את האורז, כלומר האוכל גרגרי אורז כמות שהם חיים, מברך בורא פרי האדמה. וכן מוסכם בפוסקים, וכן כתב להלכה מרן ה'''שלחן ערוך''' (אורח חיים רח ז).


=== אפאו או בישלו ===
=== אפאו או בישלו ===
==== דעת הגאונים ====
==== דעת הגאונים ====
ב'''תשובות הגאונים''' (ליק מה) מובא ששאלו את רב יהודאי גאון אודות ברכת אורז מבושל, והשיב שאין ברכת מזונות אלא על חמשת המינים, אבל על אורז לא. ואע"ג שבגמרא הויא תיובתא על רב ושמואל, מ"מ בהמשך  הגמרא (לז ב) מביא רבא ראיה מדברי רב ושמואל שעל [[ריהטא (חביץ קדרה) יש לברך מזונות]], אם כן מוכח שדבריהם לא נדחו והלכה כמותם. כן מובא גם ב'''שבלי הלקט''' (סדר הברכות קנט) וב'''אגור''' (הלכות סעודה ריט) בשם רבנו שמואל בן חפני בחבור '''שער הברכות''' (דרוש מקור), שאין ברכת מזונות אלא על ה' מינים.
ב'''תשובות הגאונים''' (ליק מה) מובא ששאלו את רב יהודאי גאון אודות ברכת אורז מבושל, והשיב שאין ברכת מזונות אלא על חמשת המינים, אבל על אורז לא. ואע"ג שבגמרא הויא תיובתא על רב ושמואל, מ"מ בהמשך  הגמרא (לז ב) מביא רבא ראיה מדברי רב ושמואל שעל [[מין דגן עיקר|ריהטא (חביץ קדרה) יש לברך מזונות]], אם כן מוכח שדבריהם לא נדחו והלכה כמותם. כן מובא גם ב'''שבלי הלקט''' (סדר הברכות קנט) וב'''אגור''' (הלכות סעודה ריט) בשם רבנו שמואל בן חפני בחבור '''שער הברכות''' {{מקור}}, שאין ברכת מזונות אלא על ה' מינים.
<BR/>אמנם לא מבואר בדבריהם, אם ברכתם שהכל או אדמה, רק מבואר שאין מברכים עליהם מזונות.
<BR/>אמנם לא מבואר בדבריהם, אם ברכתם שהכל או אדמה, רק מבואר שאין מברכים עליהם מזונות.
<BR/>בעל '''הלכות גדולות''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=20341&st=&pgnum=148 (א ברכות ו ד"ה ארוזא)] כתב בתחילת דבריו שעל אורז ודוחן יש לברך בורא פרי האדמה, דלאו מיני דגן הם. אך מיד הביא בשם 'יש אומרים', שעל אורז שבישלו או אפאו מברך בורא מיני מזונות.  
<BR/>בעל '''הלכות גדולות''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=20341&st=&pgnum=148 (א ברכות ו ד"ה ארוזא)] כתב בתחילת דבריו שעל אורז ודוחן יש לברך בורא פרי האדמה, דלאו מיני דגן הם. אך מיד הביא בשם 'יש אומרים', שעל אורז שבישלו או אפאו מברך בורא מיני מזונות.  
<BR/>ב'''ראבי"ה''' (א ברכות קב) הבין שכן היא דעתו שעל אורז מברך בורא מיני מזונות. אך ה'''רשב"א''' (ברכות לז א ד"ה תיובתא) הבין בדעת בה"ג שאינו מברך מזונות על אורז, וכן למד בדעתו בעל '''שבלי הלקט''' (סדר ברכות קנט).
<BR/>ב'''ראבי"ה''' (א ברכות קב) הבין שכן היא דעתו שעל אורז מברך בורא מיני מזונות, וכן כתב '''הגהות מיימוניות''' (ברכות ג ח) בשם בה"ג. אך ה'''רשב"א''' (ברכות לז א ד"ה תיובתא) הבין בדעת בה"ג שאינו מברך מזונות על אורז, וכן למד בדעתו בעל '''שבלי הלקט''' (סדר ברכות קנט).


ודעת ה'''ראבי"ה''' עצמו (א ברכות קב, שו"ת קמח), שעל אורז יש לברך בתחילתו שהכל, שכשם שאחריו אינו מברך ולא כלום, דהיינו בורא נפשות, כן הדין גם בלפניו. שלא מצאנו בכל הברכות אלא מה שברכתו המוציא מברך אחריו שלוש ברכות, ומה שברכתו מזונות אחריו מעין שלוש, ושברכתו שהכל לאחריו בורא נפשות.
ודעת ה'''ראבי"ה''' עצמו (א ברכות קב, שו"ת קמח), שעל אורז יש לברך בתחילתו שהכל, שכשם שאחריו אינו מברך ולא כלום, דהיינו בורא נפשות, כן הדין גם בלפניו. שלא מצאנו בכל הברכות אלא מה שברכתו המוציא מברך אחריו שלוש ברכות, ומה שברכתו מזונות אחריו מעין שלוש, ושברכתו שהכל לאחריו בורא נפשות. הובאו דבריו גם ב'''הגהות מיימוניות''' (ג י).


==== שיטת הראשונים ====
==== שיטת הראשונים ====
שורה 33: שורה 43:


=== שלחן ערוך ואחרונים ===
=== שלחן ערוך ואחרונים ===
מרן ה'''שלחן ערוך''' (אורח חיים רח ז) פסק כדעת רוב הראשונים שעל אורז שבישלו או שעשה ממנו פת, יש לברך בורא מיני מזונות בתחילתו, ובורא נפשות בסופו.
מרן ה'''שלחן ערוך''' (אורח חיים רח ז) פסק שהכוסס את האורז מברך עליו בורא פרי האדמה ובורא נפשות. ואם בישלו או שטחנו ועשה ממנו פת, פסק כדעת רוב הראשונים שיש לברך בורא מיני מזונות בתחילתו, ובורא נפשות בסופו.
ואם כוסס אורז חי מברך בורא פרי האדמה.
 
==== אם דווקא כשנתמעך ====
==== אם דווקא בשנתמעך ====
ב'''פסקי ריא"ז''' (ברכות ו יא) מחלק וכותב, שאורז מברך עליו בורא פרי האדמה בין חי בין מבושל שהוא בעינו, אך בישלו ועשאו כעין דייסא, וכן אם עשה ממנו פת, מברך מזונות.
ב'''פסקי ריא"ז''' (ברכות ו יא) מחלק וכותב, שאורז מברך עליו בורא פרי האדמה בין חי בין מבושל שהוא בעינו, אך אם בישלו ועשאו כעין דייסא, וכן אם עשה ממנו פת, מברך מזונות.
כתב ה'''בית יוסף''' (רח ד"ה ומכל מקום) שמה שפסקו הראשונים לברך בורא מיני מזונות על אורז מבושל, זהו דווקא בשנתמעך כעין דייסא, אבל אם לא נתמעך דינו בורא פרי האדמה.
<BR/>גם ה'''רא"ש''' (ו ח) כתב שאורז שבישלו ועשאו '''כעין דייסא''' מברכים עליו בורא מיני מזונות. משמע שאם בישלו שלא כדייסא ברכתו אדמה, וכן הוא ב'''תוספות''' (לז א ד"ה הכוסס) וב'''תוספות רא"ש''' (לו ב ד"ה רב ושמואל) וב'''רבנו ירוחם''' (אדם וחוה טז ה קמו א). אמנם ה'''טור''' (רח) לא העתיק בזה לשון הרא"ש שעשאו כעין דייסא, וגם ב'''קיצור פסקי הרא"ש''' ליתא.
 
מדברי הרא"ש הללו, דייק ה'''בית יוסף''' (רח ד"ה ומכל מקום), שמה שפסקו הראשונים לברך בורא מיני מזונות על אורז מבושל, זהו דווקא בשנתמעך כעין דייסא, אבל אם לא נתמעך אע"פ שבישלו הרי הוא בכלל כוסס וברכתו בורא פרי האדמה. וכן דייק הרב '''דברי חמודות''' על הרא"ש (כב).
<BR/>והוסיף הב"י, שאף שרבנו יונה מחלק בין אורז לדוחן ואומר שעל אורז מברך מזונות אף כשהוא שלם, אין כוונתו אלא לאפוקי כתוש, שהדוחן ברכתו מזונות דווקא כתוש שכן דרך לאכלו, אך אורז אפילו שלם ברכתו מזונות, אך מ"מ בעינן שיתמעך.
<BR/>אמנם בסוף דבריו מסתייג הב"י ואומר שכיון שאורז דרך לבשלו כשהוא שלם בלא שום כתישה, כיון שבשלו אפילו לא נשתנה ולא נתמעך ברכתו מזונות, מה שאין כן חיטים שדרך לבשלם חלוקים או כתושים, אין משתנה ברכתם למזונות כאשר מבשל אותם שלמים, דהוי כאילו כוססם חיים.
 
ב'''שלחן ערוך''' (רח ז) לא הזכיר חילוק בין נתמעך ללא נתמעך, אלא כתב בסתם 'אם בשלו', אך ה'''רמ"א''' הוסיף 'עד שנתמעך'. וכדברי הרמ"א העתיק ה'''לבוש''' (ז) שאם בישלו עד שנתמעך אינו מברך עליו בורא מיני מזונות.
<BR/>ה'''טורי זהב''' (ח) הסביר שכוונת הרמ"א בהגהתו היא שמפני שיש בזה ספק והב"י לא הכריע, הרי יוצא ידי חובה בברכת בורא פרי האדמה, שזו ברכתו בתחילה, ולא יברך 'מזונות' עד שיתברר לו שזוהי ברכתו.
<BR/>ה'''מגן אברהם''' (י) למד בדעת מרן בב"י שלא בעינן נתמעך, ולעולם ברכתו מזונות, ותמה על הרמ"א שהשיג עליו. וסיים דשמעינן מזה דכל שבר שדרך אכילתו בכך מברך בורא מיני מזונות<ref>יש להעיר שבס"ק שקודם לכן (ט), משמע במג"א שדווקא כשנתמעכו ברכתו מזונות. וב'''אשל אברהם''' (ט) עמד על סתירה זו, וכתב דלא עקר המג"א ברכת במ"מ אלא בספק ספקא, ספק איזהו המין והספק בלא נתמעך. אבל הרב '''מחצית השקל''' כתב שטעות סופר הוא בסק"ט וצריך להשמיט תיבת 'נתמעכו' דגם בלא נתמעכו קיי"ל דמזונות</ref>.
<BR/>גם דעת ה'''גר"א''' בביאורו (ד"ה עד שנתמעך) שלשו"ע ברכתו מזונות אפילו לא נתמעך, וכן משמע ב'''מעשה רב''' (ברכות עא).
 
דעת הרב '''פרי האדמה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=21008&st=&pgnum=8&hilite= (ד ג)] שכל שלא נתמעך הרבה כעין חביץ קדרה, אלא הגרעינים נשארו שלמים, ברכתו בורא פרי האדמה. וכן כתב בשמו בספר '''אהל יצחק''' על הרמב"ם (ברכות ג י) שכדי לברך מזונות צריך שיהיו הגרעינים דבוקים אחד אל  אחד, ומבושלים הרבה עד שאינו לועסן כלל  אלא בולעם כמו שהם, שזהו מעשה קדרה.
<BR/>אבל ב'''ברכי יוסף''' (רח ו) תמה על דבריו, וכתב שפשוט שדעת מרן שחזר בו ממה שדקדק בלשון הרא"ש שדווקא כעין דייסא, אלא כמו סתם בשו"ע ולא חילק בזה, וכדעת המג"א. וכן הכריע החיד"א להלכה שאפילו לא נתמעך ברכתו מזונות, וכפי שהטור עצמו לא העתיק בספרו דיוק זה של הרא"ש וגם לא בקיצור הפסקים. ושכן דעת הכלבו והארחות חיים, והוסיף שאף שבירושלמי משמע כדברי הרמ"א, מ"מ לא חזינן לרבותינו שהזכירו הירושלמי בזה, אלא הלכה כהבבלי. כן הסכים להלכה בשו"ת '''פני יצחק''' אבולעפיה [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1507&st=&pgnum=11 (א ד אורז)] ובספר '''כף החיים''' (לט) וב'''ברית כהונה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=8751&st=&pgnum=45&hilite= (אורח חיים א ה)] ובשו"ת '''יביע אומר''' (ח כב א).
 
ב'''משנה ברורה''' (כו) משמע שפסק כדעת הרמ"א שדווקא בנתמעך מברך מזונות, אבל כתב שאפילו נתמעך קצת כן הדין, ורק אם הם שלמים לגמרי בורא פרי האדמה. והוסיף שאפשר שאפילו אם רק הוסר הקליפה כמו באורז שלנו, לא מקרי שלמים ומברך מזונות.
 
== ברכת פריכיות אורז ==
{{להשלים|פסקה=כן}}


== ברכת הדוחן ==
== ברכת הדוחן ==
בעל '''הלכות גדולות''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=20341&st=&pgnum=150 (א ברכת הפירות ד"ה דוחן)] כתב שעל דוחן יש לברך בתחילתו בורא פרי האדמה, ובסופו בורא נפשות.
=== שיטת הרי"ף והרמב"ם וסייעתם ===
 
ה'''רי"ף''' כתב להלכה (כו א) שפת דוחן יש לברך עליו בתחילתו שהכל, ובסופו 'בורא נפשות', ולא ביאר הטעם. וכן פסק ה'''רמב"ם''' [http://beta.hebrewbooks.org/rambam.aspx?sefer=2&rtype=%u05D8%u05E2%u05E7%u05E1%u05D8%20-%20%u05E4%u05E8%u05D9%u05D9%u05D3%u05D1%u05E8%u05D2&hilchos=10&perek=3&halocha=10 (ברכות ג י)] שפת דוחן דינה כשאר פת קטנית שברכתה שהכל.
ה'''רי"ף''' להלכה (כו א) שפת דוחן יש לברך עליו בתחילתו שהכל, ובסופו 'בורא נפשות', ולא ביאר הטעם. וכן פסק ה'''רמב"ם''' (ברכות ג י) שפת דוחן דינה כשאר פת קטנית שברכתה שהכל.
<BR/>ה'''תוספות''' (לז א ד"ה אם) מעירים, שהתיובתא על רב ושמואל מהברייתא היא רק לגבי אורז, שהרי לא הוזכר בה דוחן. ולכן מעלים התוס' אפשרות שבדוחן הלכה כרב ושמואל שאין מברכים עליו מזונות, אבל לא ביארו התוס' מה ברכתו. אמנם בספר '''אהל מועד''' (שער הברכות דרך ד נתיב ב) כתב שר"ת פסק לברך שהכל<ref>יעויין ב'''רבנו ירוחם''' (אדם וחוה טז ה קמו א) שכתב שהתוספות כתבו שהדוחן דינו כאורז, וצ"ע.</ref>.
<BR/>ה'''תוספות''' (לז א ד"ה אם) מעירים, שהתיובתא על רב ושמואל מהברייתא היא רק לגבי אורז, שהרי לא הוזכר שם דוחן. ולכן מעלים התוס' אפשרות שבדוחן הלכה כרב ושמואל שאין מברכים עליו מזונות, אבל לא ביארו התוס' מה ברכתו. אמנם בספר '''אהל מועד''' (שער הברכות דרך ד נתיב ב) כתב שר"ת פסק לברך שהכל<ref>ב'''רבנו ירוחם''' (אדם וחוה טז ה קמו א) כתב שהתוספות כתבו שהדוחן דינו כאורז, וצ"ע.</ref>.
<BR/>ב'''מנהגי מהרי"ל''' (ליקוטים לא) משמע שמסכים לדעת הרי"ף בזה, שברכת הדוחן שהכל. וכן משמע ב'''ארחות חיים''' לוניל (א ברכות ה) שהזכיר רק דעת הרי"ף והרמב"ם בזה.
<BR/>ב'''מנהגי מהרי"ל''' (ליקוטים לא) משמע שמסכים לדעת הרי"ף בזה, שברכת הדוחן שהכל. וכן משמע ב'''ארחות חיים''' לוניל (א ברכות ה) שהזכיר רק דעת הרי"ף והרמב"ם בזה.


ה'''רשב"א''' (לז א ד"ה תיובתא) כתב שראייתו של הרי"ף מן הברייתא דקתני 'אלו הן מעשה קדרה חלקי טרגיס, אורז וכו', אבל דוחן לא קתני, וכן שנינו בברייתא 'הכוסס את האורז', ודוחן לא קתני. ותמה על הרי"ף שלו יהי שאין מברכים עליו מזונות, אבל על כל פנים היה לו לומר לברך על דוחן 'בורא פרי אדמה', וסיים בצ"ע.  
ה'''רשב"א''' (לז א ד"ה תיובתא) כתב שראייתו של הרי"ף היא מן הברייתא - 'אלו הן מעשה קדרה חלקי טרגיס, אורז וכו', אבל דוחן לא קתני, וכן שנינו בברייתא 'הכוסס את האורז', ודוחן לא קתני. אך תמה על הרי"ף, שלו יהי שאין מברכים עליו מזונות, אבל על כל פנים היה לו לומר לברך על דוחן 'בורא פרי אדמה', וסיים בצ"ע.  
<BR/>גם ב'''ספר האשכול''' (ברכת מיני מזונות ופירות מב ב) תמה בזה על הרי"ף, שהרי אורז ודוחן דין אחד להם.
<BR/>גם ב'''ספר האשכול''' (ברכת מיני מזונות ופירות מב ב) תמה בזה על הרי"ף, שהרי אורז ודוחן דין אחד להם.
<BR/>ב'''ספר הפרדס''' (שער הדגן ד"ה פת דוחן) הביא תירוץ לדברי הרי"ף, שכיון שיצאו מתורת פת שברכתו מזונות, גם האדמה לא מברכינן עלייהו, אבל דחה תירוץ זה, שאע"ג שאין עליו תורת פרי יש לברך עליו בורא פרי האדמה, שלא מצאנו מעליותא לפת אלא בהמוציא לחם מן הארץ, אבל שאר דברים מברך האדמה.
<BR/>ב'''ספר הפרדס''' (שער הדגן ד"ה פת דוחן) הביא תירוץ לדברי הרי"ף, שכיון שיצאו מתורת פת שברכתו מזונות, גם האדמה לא מברכינן עלייהו, אבל דחה תירוץ זה, שאע"ג שאין עליו תורת פרי יש לברך עליו בורא פרי האדמה, שלא מצאנו מעליותא לפת אלא בהמוציא לחם מן הארץ, אבל שאר דברים מברך האדמה.
<BR/>ב'''ארחות חיים''' לוניל (א ברכות ה) כתב לתרץ (לגבי כל פת קטנית) שכיון שיצא מתורת פרי, מברך עליו ברכה כוללת, אי נמי שבאמת נשתנה לגריעותא, שדרך הנאתו כשהוא פרי ויצא מתורת פרי.
<BR/>ב'''ארחות חיים''' לוניל (א ברכות ה) כתב לתרץ (לגבי כל פת קטנית) שכיון שיצא מתורת פרי, מברך עליו ברכה כוללת, אי נמי שבאמת נשתנה לגריעותא, שדרך הנאתו כשהוא פרי ויצא מתורת פרי.


'''תלמידי רבנו יונה''' (דפי הרי"ף כו א ד"ה ופת) כתבו שטעמו של הרי"ף לחלק בין דוחן לאורז, הוא ממה שמצאנו שהתנא ר' יוחנן בן נורי מחלק ביניהם. ואף שאין הלכה כמותו, מ"מ למדנו שאין דינם שווה. אך הביא הר"ן בשם גאון אחד, שגם על דוחן יש לברך בורא מיני מזונות, כיון שגם הוא מזין, שכיון שדברי רב ושמואל נדחו מן הברייתא, יש להשאיר הברייתא כפשטה שאורז ודוחן מברכים עליהם כמעשה קדרה והיינו מזונות, אך לא לגמרי כמעשה קדרה, אלא לאחריו בורא נפשות, וכמו ששנינו בברייתא השניה.
בעל '''הלכות גדולות''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=20341&st=&pgnum=150 (א ברכת הפירות ד"ה דוחן)] כתב שעל דוחן יש לברך בתחילתו בורא פרי האדמה, ובסופו בורא נפשות.
 
לדעת '''ראבי"ה''' (א ברכות קב), יש לברך על דוחן 'שהכל נהיה בדברו', כשם שיש לברך על אורז לדעתו.
 
=== שיטת רוב הראשונים ===
'''תלמידי רבנו יונה''' (דפי הרי"ף כו א ד"ה ופת) כתבו שטעמו של הרי"ף לחלק בין דוחן לאורז, הוא ממה שמצאנו שהתנא ר' יוחנן בן נורי מחלק ביניהם. ואף שאין הלכה כמותו, מ"מ למדנו שאין דינם שווה. אך הביאו בשם גאון אחד, שגם על דוחן יש לברך בורא מיני מזונות, כיון שגם הוא מזין, שכיון שדברי רב ושמואל נדחו מן הברייתא, יש להשאיר הברייתא כפשטה שאורז ודוחן מברכים עליהם כמעשה קדרה והיינו מזונות, אך לא לגמרי כמעשה קדרה, אלא לאחריו בורא נפשות, וכמו ששנינו בברייתא השניה.
<BR/>ולדעת רבנו יונה (ד"ה הנה) אף על שאר דברים המזינים (כגון המין הנקרא פניצ"ו), יש לברך עליהם תחילה בורא מיני מזונות.
<BR/>ולדעת רבנו יונה (ד"ה הנה) אף על שאר דברים המזינים (כגון המין הנקרא פניצ"ו), יש לברך עליהם תחילה בורא מיני מזונות.
<BR/>גם ה'''רא"ש''' כתב שראייתו של הרי"ף אינה ראיה, לפי שמה שנקטה הברייתא אורז ולא דוחן, הוא כדי לאפוקי מדעת ר' יוחנן בן נורי הסובר שאורז מין דגן הוא, אך אה"נ דמברכים עליו מזונות ונפשות כמו אורז, וכדמשמע בברייתא הראשונה - 'כמעשה קדרה', שכיון שגם דוחן הוא מזין וסועד את הלב, דינו כאורז.  
<BR/>גם ה'''רא"ש''' כתב שראייתו של הרי"ף אינה ראיה, לפי שמה שנקטה הברייתא אורז ולא דוחן, הוא כדי לאפוקי מדעת ר' יוחנן בן נורי הסובר שאורז מין דגן הוא, אך אה"נ דמברכים עליו מזונות ונפשות כמו אורז, וכדמשמע בברייתא הראשונה - 'כמעשה קדרה', שכיון שגם דוחן הוא מזין וסועד את הלב, דינו כאורז.  
<BR/>כן היא גם דעת ה'''רשב"א''' (לז א ד"ה תיובתא), שהביא שגם דעת ה'''ראב"ד''' כן, שדוחן ואורז חד ברכתא להו, וכן ב'''שיטה מקובצת''' (לז א ד"ה כל שהוא) מבואר שעל דוחן יש לברך כמו אורז 'בורא מיני מזונות'. וכן דעת ה'''מאירי''' (ברכות לז א ד"ה אורז), וה'''רי"ד''' בפסקים (ברכות לז א), ו'''ספר הרוקח''' (שמא), וספר ה'''מנהיג''' (הלכות סעודה רלב), וה'''ריטב"א''' (הלכות ברכות א ח) ו'''מחזור ויטרי''' (עא) ו'''סידור רש"י''' (קיד) ו'''ספר האורה''' (א מה הלכות פירות ומיני מזונות) ו'''אבודרהם''' (ברכת בורא מיני מזונות) ו'''שיבולי הלקט''' (ברכות קנט)..  
<BR/>כן היא גם דעת ה'''רשב"א''' (לז א ד"ה תיובתא), שהביא שגם דעת ה'''ראב"ד''' כן, שדוחן ואורז חד ברכתא להו, וכן ב'''שיטה מקובצת''' (לז א ד"ה כל שהוא) מבואר שעל דוחן יש לברך כמו אורז 'בורא מיני מזונות'. וכן דעת ה'''מאירי''' (ברכות לז א ד"ה אורז), וה'''רי"ד''' בפסקים (ברכות לז א), ו'''ספר הרוקח''' (שמא), וספר ה'''מנהיג''' (הלכות סעודה רלב), וה'''ריטב"א''' (ברכות לז א ד"ה ופת דוחן, הלכות ברכות א ח) ו'''מחזור ויטרי''' (עא) ו'''סידור רש"י''' (קיד) ו'''ספר האורה''' (א מה הלכות פירות ומיני מזונות) ו'''אבודרהם''' (ברכת בורא מיני מזונות) ו'''שיבולי הלקט''' (ברכות קנט).
<BR/>כן הוא גם ב'''פסקי ריא"ז''' (ברכות ו יא) להשוות בין דוחן לאורז, אלא שלדעתו גם באורז אם לא נתמעך כדייסא יש לברך עליו אדמה.
<BR/>כן הוא גם ב'''פסקי ריא"ז''' (ברכות ו יא) להשוות בין דוחן לאורז, אלא שלדעתו גם באורז אם לא נתמעך כדייסא יש לברך עליו אדמה.


ולדעת '''ראבי"ה''' (א ברכות קב), יש לברך על דוחן 'שהכל נהיה בדברו', כשם שיש לברך על אורז לדעתו.
ה'''טור''' (אורח חיים רח) הביא דעת הרי"ף והרמב"ם שיש לברך שהכל על פת דוחן, ודעת בה"ג שיש לברך בורא פרי האדמה<ref>ולכאורה לא פליגי, אלא הרי"ף והרמב"ם איירי בפת ובה"ג איירי בתבשיל.</ref>. אבל פסק כאביו הרא"ש שיש לברך על פת דוחן או תבשיל דוחן בורא מיני מזונות, והוסיף גם את דברי רבנו יונה בשם גאון, שאף שאר דברים שמזינים, ברכתם בורא מיני מזונות.
 
=== שלחן ערוך ואחרונים ===
{{להשלים|פסקה=כן}}
ה'''שלחן ערוך''' (רח ח) פסק כדעת הרי"ף והרמב"ם שעל פת דוחן ושאר מיני קטניות, מברך שהכל ובורא נפשות.


ה'''טור''' (אורח חיים רח) הביא דעת הרי"ף והרמב"ם שיש לברך שהכל על פת דוחן, ודעת בה"ג שיש לברך בורא פרי האדמה. אבל פסק כאביו הרא"ש שיש לברך על פת דוחן או תבשיל דוחן בורא מיני מזונות, והוסיף גם את דברי רבנו יונה בשם גאון, שאף שאר דברים שמזינים, ברכתם בורא מיני מזונות.
== תערובת אורז ודבר אחר ==
== תערובת אורז ודבר אחר ==
כתב ה'''רי"ף''' (כו א) דהא דמברכים על אורז מזונות הוא דווקא כאשר הוא בעין, אך על ידי תערובות לא, שהרי לא הופרכו דברי רב ושמואל אלא לענין אורז בעין, אבל לענין תערובות קיימא לן כוותייהו דליכא מאן דפליג עלייהו וסוגיין כוותייהו. וכן הוכיח ה'''רשב"א''' (לז א ד"ה תיובתא) שדברי רב ושמואל שאמרו 'כל שיש בו מחמשת המינים מברכים עליו במ"מ' לא נדחו, ולכן יש לדייק שאורז ודוחן ע"י תערובת לא.
כתב ה'''רי"ף''' (כו א) דהא דמברכים על אורז מזונות הוא דווקא כאשר הוא בעין, אך על ידי תערובות לא, שהרי לא הופרכו דברי רב ושמואל אלא לענין אורז בעין, אבל לענין תערובות קיימא לן כוותייהו דליכא מאן דפליג עלייהו וסוגיין כוותייהו. וכן הוכיח ה'''רשב"א''' (לז א ד"ה תיובתא) שדברי רב ושמואל שאמרו 'כל שיש בו מחמשת המינים מברכים עליו במ"מ' לא נדחו, ולכן יש לדייק שאורז ודוחן ע"י תערובת לא.
<BR/>כן הסכים גם ה'''רא"ש''' (ו ח), והוסיף שזהו דווקא כאשר המין האחר הוא הרוב, שבכה"ג מברכים ברכת המין האחר. אך אם המין האחר הוא המיעוט, מדוייק ברא"ש שיש לברך על התערובת כברכת האורז, והיינו בורא מיני מזונות, וכן כתב '''רבנו ירוחם''' (אדם וחוה טז ה קמו א), וכן פסק ה'''טור''' (אורח חיים רח).
<BR/>כן הסכים גם ה'''רא"ש''' (ו ח), אבל הוסיף שזהו דווקא כאשר המין האחר הוא הרוב, דומיא דחמשת מיני דגן שאפילו שהמין האחר הוא הרוב מברך מזונות. מבואר יוצא מדברי הרא"ש, שאם המין האחר הוא המיעוט, יש לברך על התערובת כברכת האורז, והיינו בורא מיני מזונות, וכן העתיק '''רבנו ירוחם''' (אדם וחוה טז ה קמו א), וכן הוא ב'''ספר ה אשכול''' (ברכת מיני מזונות ופירות מב ב).
<BR/>וכן הוא ב'''ספר ה אשכול''' (ברכת מיני מזונות ופירות מב ב)
<BR/>ה'''טור''' (אורח חיים רח) פסק להלכה כאביו הרא"ש, והוסיף שמברך על התערובת כברכת התבשיל האחר שהוא הרוב (ולא 'שהכל'), אבל ב'''קיצור פסקי הרא"ש''' (ו ח) כתב דווקא שאם האורז נתערב במין אחר והרוב ממין אחר, מברך שהכל. 


גם ב'''הריטב"א''' בהלכות ברכות שלו (א כט) כתב שתבשיל שיש בו אורז או דוחן, אם הם עיקר התבשיל מברך ברכתם הראויה להם בורא מיני מזונות ונפשות, אך אם אינם עיקר התבשיל, מברך על העיקר ופוטר את הטפילה.
'''הריטב"א''' (ברכות לז א ד"ה הכוסס את האורז הלכות ברכות א כט) כתב שתבשיל שיש בו אורז או דוחן, אם הם עיקר התבשיל מברך ברכתם הראויה להם בורא מיני מזונות ונפשות, אך אם אינם עיקר התבשיל, מברך על העיקר ופוטר את הטפילה. משמע שסובר כדעת הרא"ש, אלא שלא חילק בין רוב למיעוט, אלא בין עיקר לטפל.
 
אמנם ה'''רמב"ם''' (ברכות ג י) העתיק דברי הרי"ף בלא תוספת, שאורז מברך עליו מזונות ונפשות, בתנאי שלא יהא מעורב עם דבר אחר אלא אורז לבדו.
<BR/>וב'''בית יוסף''' (רח ד"ה ומ"ש רבנו ואם עירב) דייק מדבריו שאינו סובר כהרא"ש שדווקא כשהוא מיעוט, אלא כל שהאורז בתערובת עם דבר אחר אפילו הוא הרוב, אינו מברך עליו מזונות.
 
=== שלחן ערוך ואחרונים ===
ב'''שלחן ערוך''' (רח ז) פתח בלשון הרמב"ם שבעינן שלא יהא מעורב עם דבר אחר אלא אורז לבדו, אך מיד העתיק לשון הטור שאם עירב מן האורז בתבשיל אחר, והתבשיל האחר הוא הרוב, מברך עליו כברכת אותו תבשיל.
<BR/>ה'''בית חדש''' (ז) תמה על מרן, איך העתיק לשון הרמב"ם והטור יחד, בעוד שהוא עצמו סובר שסותרים הם. ולענין הלכה הכריע הב"ח כדעת הרמב"ם שכל שהאורז או הדוחן מעורבים בתבשיל אחר, מברכים עליו כברכת אותו תבשיל, בין שהוא רב ובין שהוא מעט.
<BR/>ה'''טורי זהב''' (ט) כתב שהשלחן ערוך חזר בו ופסק כדעת הרא"ש וכן הבין כנראה ה'''לבוש''' (ז). ולענין הלכה דעת הט"ז, ולכן אם התבשיל האחר הוא הרוב יש לברך כברכתו, ואם האורז הוא רוב יש לברך שהכל, כיון שבלאו הכי יש לברך על אורז שהכל מחמת הספק.
<BR/>ה'''מגן אברהם''' (יא) כתב שמרן חזר בו וסבור שגם דעת הרמב"ם דתליא ברוב, ודלא כמו שהסתפק בזה בב"י, והוסיף שלומר שמשום מעט ממין אחר יתבטל ברכת האורז, זהו דבר שלא יעלה על הדעת.
<BR/>וכן משמע ב'''גר"א''' (ד"ה והתבשיל), שהשלחן ערוך פסק כהרא"ש, ושכן יש לפסוק. וכן פסק ה'''משנה ברורה''' (לב).
 
=== מחצה למחצה ===
כתב ה'''דרישה''' (רח א) שאם עירב אורז עם דבר אחר שווה בשווה ואי אפשר לצמצם, חיישינן שמא הוא הרוב, ויש לברך 'מזונות'.  


== זיהוי האורז והדוחן ==
== זיהוי האורז והדוחן ==
{{להשלים|פסקה=כן}}
{{להשלים|פסקה=כן}}
'''רש"י''' כתב אורז הוא מי"ל, ודוחן פני"ץ. ואילו תוספות כתבו שיש מפרשים אורז רי"ז, דוחן מי"ל. והמהרי"ל כתב (ליקוטים לא) דוחן ריי"ז, אורז היר"ז.
ב'''ספר הפרדס''' (שער הדגן ד"ה פת דוחן) כתוב שהדוחן הוא 'פניגול' בלעז.
ב'''ספר הפרדס''' (שער הדגן ד"ה פת דוחן) כתוב שהדוחן הוא 'פניגול' בלעז.
ה'''לחם חמודות''' כתב שסוגיין דעלמא אורז ריי"ז ודוחן היר"ז, וכן כתב ה'''לבוש'''.
<BR/>ב'''מגן אברהם''' (ט) כתב שאורז הוא ריי"ז ודוחן היר"ז, ויש אומרים להיפך, ולכן לא יאכלם כשנתמעכו אלא בתוך הסעודה, ואם אכל שלא בתוך הסעודה יברך 'שהכל'.
== שיעורים, מאמרים וכתבי עת ==
* [http://halachayomit.co.il/he/default.aspx?HalachaID=772 ברכת פצפוצי אורז ופריכיות] - באתר הלכה יומית לעלוי נשמת הגר"ע יוסף זצ"ל.
* [http://www.bmgasaf.org.il/lesson.asp?id=55 ברכת האורז] - הרבנים דוד ולדמן ומנשה יום טוב, בית המדרש גבעת אסף.
* [http://ybm.org.il/Admin/uploaddata/LessonsFiles/Pdf/1497.pdf ברכה על אורז ודוחן] - ישיבת 'ברכת משה', מעלה אדומים.
* [http://www.haoros.com/Archive/index.asp?kovetz=886&cat=9&haoro=21 כיצד מברכים על האורז] - הערות וביאורים, לך לך תשס"ה, אהלי תורה.
* [http://www.dirshu.co.il/%D7%9E%D7%94-%D7%9E%D7%91%D7%A8%D7%9B%D7%99%D7%9D-%D7%A2%D7%9C-%D7%90%D7%95%D7%A8%D7%96-%D7%A9%D7%90%D7%99%D7%A0%D7%95-%D7%9E%D7%91%D7%95%D7%A9%D7%9C-%D7%9C%D7%97%D7%9C%D7%95%D7%98%D7%99%D7%9F/ מה מברכים על אורז שאינו מבושל לחלוטין] - באתר 'דרשו'.
* [http://ph.yhb.org.il/10-08-13/ אורז, פריכיות אורז ופופקורן] - הרב אליעזר מלמד, פניני הלכה.
* [http://www.kby.org/hebrew/torat-yavneh/view.asp?id=4178 ברכת האורז ומוצריו] - הרב אפרים רובינשטיין, ישיבת כרם ביבנה.
* [http://www.tora.co.il/shiurim/amital/26_3_10.doc ברכת האורז] - תלמוד תורה כנגד כולם.
* [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%97%D7%91%D7%9C_%D7%A0%D7%97%D7%9C%D7%AA%D7%95_%D7%98%D7%95_%D7%97 ברכה לפני אכילת פריכיות אורז שלא בסעודה] - הרב יעקב אפשטיין, חבל נחלתו טו ח, באתר 'ויקיטקסט'.
* [http://ygolan.org/%D7%A9%D7%99%D7%A2%D7%95%D7%A8%D7%99%D7%9D/%d7%94%d7%9c%d7%9b%d7%95%d7%aa-%d7%91%d7%a8%d7%9b%d7%95%d7%aa-%d7%91%d7%a8%d7%9b%d7%aa-%d7%94%d7%90%d7%95%d7%a8%d7%96/ ברכת האורז] - הרב ישי סמואל, ישיבת הגולן.


== הערות שוליים ==
== הערות שוליים ==

תפריט ניווט