הבדלים בין גרסאות בדף "ברכת האורז והדוחן"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,142 בתים ,  11:52, 8 בפברואר 2018
אין תקציר עריכה
שורה 43: שורה 43:


דעת הרב '''פרי האדמה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=21008&st=&pgnum=8&hilite= (ד ג)] שכל שלא נתמעך הרבה כעין חביץ קדרה, אלא הגרעינים נשארו שלמים, ברכתו בורא פרי האדמה. וכן כתב בשמו בספר '''אהל יצחק''' על הרמב"ם (ברכות ג י) שכדי לברך מזונות צריך שיהיו הגרעינים דבוקים אחד אל  אחד, ומבושלים הרבה עד שאינו לועסן כלל  אלא בולעם כמו שהם, שזהו מעשה קדרה.
דעת הרב '''פרי האדמה''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=21008&st=&pgnum=8&hilite= (ד ג)] שכל שלא נתמעך הרבה כעין חביץ קדרה, אלא הגרעינים נשארו שלמים, ברכתו בורא פרי האדמה. וכן כתב בשמו בספר '''אהל יצחק''' על הרמב"ם (ברכות ג י) שכדי לברך מזונות צריך שיהיו הגרעינים דבוקים אחד אל  אחד, ומבושלים הרבה עד שאינו לועסן כלל  אלא בולעם כמו שהם, שזהו מעשה קדרה.
== ברכת פריכיות אורז ==
{{להשלים|פסקה=כן}}


== ברכת הדוחן ==
== ברכת הדוחן ==
שורה 68: שורה 71:
== תערובת אורז ודבר אחר ==
== תערובת אורז ודבר אחר ==
כתב ה'''רי"ף''' (כו א) דהא דמברכים על אורז מזונות הוא דווקא כאשר הוא בעין, אך על ידי תערובות לא, שהרי לא הופרכו דברי רב ושמואל אלא לענין אורז בעין, אבל לענין תערובות קיימא לן כוותייהו דליכא מאן דפליג עלייהו וסוגיין כוותייהו. וכן הוכיח ה'''רשב"א''' (לז א ד"ה תיובתא) שדברי רב ושמואל שאמרו 'כל שיש בו מחמשת המינים מברכים עליו במ"מ' לא נדחו, ולכן יש לדייק שאורז ודוחן ע"י תערובת לא.
כתב ה'''רי"ף''' (כו א) דהא דמברכים על אורז מזונות הוא דווקא כאשר הוא בעין, אך על ידי תערובות לא, שהרי לא הופרכו דברי רב ושמואל אלא לענין אורז בעין, אבל לענין תערובות קיימא לן כוותייהו דליכא מאן דפליג עלייהו וסוגיין כוותייהו. וכן הוכיח ה'''רשב"א''' (לז א ד"ה תיובתא) שדברי רב ושמואל שאמרו 'כל שיש בו מחמשת המינים מברכים עליו במ"מ' לא נדחו, ולכן יש לדייק שאורז ודוחן ע"י תערובת לא.
<BR/>כן הסכים גם ה'''רא"ש''' (ו ח), אבל הוסיף שזהו דווקא כאשר המין האחר הוא הרוב, דומיא דחמשת מיני דגן שאפילו שהמין האחר הוא הרוב מברך מזונות. מבואר יוצא מדברי הרא"ש, שאם המין האחר הוא המיעוט, יש לברך על התערובת כברכת האורז, והיינו בורא מיני מזונות, וכן העתיק '''רבנו ירוחם''' (אדם וחוה טז ה קמו א), וכן הוא ב'''ספר ה אשכול''' (ברכת מיני מזונות ופירות מב ב), וכן פסק ה'''טור''' (אורח חיים רח).
<BR/>כן הסכים גם ה'''רא"ש''' (ו ח), אבל הוסיף שזהו דווקא כאשר המין האחר הוא הרוב, דומיא דחמשת מיני דגן שאפילו שהמין האחר הוא הרוב מברך מזונות. מבואר יוצא מדברי הרא"ש, שאם המין האחר הוא המיעוט, יש לברך על התערובת כברכת האורז, והיינו בורא מיני מזונות, וכן העתיק '''רבנו ירוחם''' (אדם וחוה טז ה קמו א), וכן הוא ב'''ספר ה אשכול''' (ברכת מיני מזונות ופירות מב ב).
<BR/>כן פסק להלכה ה'''טור''' (אורח חיים רח), שמברך על התערובת כברכת התבשיל האחר שהוא הרוב (ולא 'שהכל').  


'''הריטב"א''' (ברכות לז א ד"ה הכוסס את האורז הלכות ברכות א כט) כתב שתבשיל שיש בו אורז או דוחן, אם הם עיקר התבשיל מברך ברכתם הראויה להם בורא מיני מזונות ונפשות, אך אם אינם עיקר התבשיל, מברך על העיקר ופוטר את הטפילה. משמע שסובר כדעת הרא"ש, אלא שלא חילק בין רוב למיעוט, אלא בין עיקר לטפל.
'''הריטב"א''' (ברכות לז א ד"ה הכוסס את האורז הלכות ברכות א כט) כתב שתבשיל שיש בו אורז או דוחן, אם הם עיקר התבשיל מברך ברכתם הראויה להם בורא מיני מזונות ונפשות, אך אם אינם עיקר התבשיל, מברך על העיקר ופוטר את הטפילה. משמע שסובר כדעת הרא"ש, אלא שלא חילק בין רוב למיעוט, אלא בין עיקר לטפל.
שורה 75: שורה 79:
<BR/>וב'''בית יוסף''' (רח ד"ה ומ"ש רבנו ואם עירב) דייק מדבריו שאינו סובר כהרא"ש שדווקא כשהוא מיעוט, אלא כל שהאורז בתערובת עם דבר אחר אפילו הוא הרוב, אינו מברך עליו מזונות.
<BR/>וב'''בית יוסף''' (רח ד"ה ומ"ש רבנו ואם עירב) דייק מדבריו שאינו סובר כהרא"ש שדווקא כשהוא מיעוט, אלא כל שהאורז בתערובת עם דבר אחר אפילו הוא הרוב, אינו מברך עליו מזונות.


ב'''שלחן ערוך''' (רח ז) פסק לכאורה כדעת הרא"ש, שכתב שברכת האורז מזונות דווקא כשהוא לבדו, ואם עירב מן האורז בתבשיל אחר, והתבשיל האחר הוא הרוב, מברך עליו כברכת אותו תבשיל.
=== שלחן ערוך ואחרונים ===
ב'''שלחן ערוך''' (רח ז) פתח בלשון הרמב"ם שבעינן שלא יהא מעורב עם דבר אחר אלא אורז לבדו, אך מיד העתיק לשון הטור שאם עירב מן האורז בתבשיל אחר, והתבשיל האחר הוא הרוב, מברך עליו כברכת אותו תבשיל.
<BR/>ה'''בית חדש''' (ז) תמה על מרן, איך העתיק לשון הרמב"ם והטור יחד, בעוד שהוא עצמו סובר שסותרים הם. ולענין הלכה הכריע הב"ח כדעת הרמב"ם שכל שהאורז או הדוחן מעורבים בתבשיל אחר, מברכים עליו כברכת אותו תבשיל, בין שהוא רב ובין שהוא מעט.


=== מחצה למחצה ===
כתב ה'''דרישה''' (רח א) שאם עירב אורז עם דבר אחר שווה בשווה ואי אפשר לצמצם, חיישינן שמא הוא הרוב, ויש לברך 'מזונות'.
== זיהוי האורז והדוחן ==
== זיהוי האורז והדוחן ==
{{להשלים|פסקה=כן}}
{{להשלים|פסקה=כן}}
'''רש"י''' כתב אורז הוא מי"ל, ודוחן פני"ץ. ואילו תוספות כתבו שיש מפרשים אורז רי"ז, דוחן מי"ל. והמהרי"ל כתב (ליקוטים לא) דוחן ריי"ז, אורז היר"ז.
ב'''ספר הפרדס''' (שער הדגן ד"ה פת דוחן) כתוב שהדוחן הוא 'פניגול' בלעז.
ב'''ספר הפרדס''' (שער הדגן ד"ה פת דוחן) כתוב שהדוחן הוא 'פניגול' בלעז.


תפריט ניווט