9,905
עריכות
שורה 41: | שורה 41: | ||
כתוב ב'''סדר רב עמרם גאון''' (פורים ד"ה והכי) בשם '''רבנו נתן''' שבמתיבתא לא היו אומרים "'''האל''' הרב את ריבנו", מפני שכבר אמר 'אלקינו', אלא נגו לומר "הרב את ריבנו". | כתוב ב'''סדר רב עמרם גאון''' (פורים ד"ה והכי) בשם '''רבנו נתן''' שבמתיבתא לא היו אומרים "'''האל''' הרב את ריבנו", מפני שכבר אמר 'אלקינו', אלא נגו לומר "הרב את ריבנו". | ||
וכן כתב ה'''ר"ן''' (כא ב ד"ה ומנהגנו), וכן כתב ה'''אגודה''' (ג כה) וה'''מרדכי''' (א תתד) בשם בעל '''הלכות גדולות''' (דרוש מקור), וכן הוא ב'''ארחות חיים''' (ו). | וכן כתב ה'''ר"ן''' (כא ב ד"ה ומנהגנו), וכן כתב ה'''אגודה''' (ג כה) וה'''מרדכי''' (א תתד) בשם בעל '''הלכות גדולות''' (דרוש מקור), וכן הוא ב'''ארחות חיים''' (ו). | ||
<BR/>גם ב'''רי"ף''' (יב א) וב'''רא"ש''' (ג א) גורסים בלא 'האל'. וכן הוא ב'''מאירי''' (כא ב ד"ה נסח). | <BR/>גם ב'''רי"ף''' (יב א) וב'''רא"ש''' (ג א) גורסים בלא 'האל'. וכן הוא ב'''מאירי''' (כא ב ד"ה נסח), וב'''מהרי"ל''' (פורים יב) בשם מהר"י סגל והרוקח. | ||
אבל ה'''רמב"ם''' (מגילה א ג) גורס 'האל' וכן הוא ב'''רבנו חננאל''' (כא ב ד"ה מקום), וב'''פסקי הרי"ד''' (כא ב ד"ה מקום), וב'''אור זרוע''' (ב פורים שעט). | אבל ה'''רמב"ם''' (מגילה א ג) גורס 'האל' וכן הוא ב'''רבנו חננאל''' (כא ב ד"ה מקום), וב'''פסקי הרי"ד''' (כא ב ד"ה מקום), וב'''אור זרוע''' (ב פורים שעט). | ||
שורה 57: | שורה 57: | ||
*הנפרע לנו מצרינו - הצוררים לנו לא משנאתם אלא שדרכם להרע, או במצוות אדוניהם. ומהם הוא נפרע אך לא מידה כנגד מידה, מפני שאין בהם דעת. | *הנפרע לנו מצרינו - הצוררים לנו לא משנאתם אלא שדרכם להרע, או במצוות אדוניהם. ומהם הוא נפרע אך לא מידה כנגד מידה, מפני שאין בהם דעת. | ||
*הנפרע לכל עמו ישראל מכל צריהם האל המושיע - שאין מן הראוי לשמוח על רעת שום אדם, לכן אומרים שאין הקב"ה עושה כן לתכלית נקמה אלא כדי להושיע את ישראל. | *הנפרע לכל עמו ישראל מכל צריהם האל המושיע - שאין מן הראוי לשמוח על רעת שום אדם, לכן אומרים שאין הקב"ה עושה כן לתכלית נקמה אלא כדי להושיע את ישראל. | ||
==== לכרוך המגילה קודם ברכה ==== | |||
כתב ה'''מהרי"ל''' (פורים יב) בשם '''מהר"י סגל''' שיש לכרוך את המגילה קודם שיברכו 'הרב את ריבנו', ושכן גם הלשון ב'''ספר מצוות גדול''' שקודם כורכה ואחר כך מברך. | |||
== אחד מברך ואחר קורא == | == אחד מברך ואחר קורא == |