147
עריכות
מ (הוספתי קישורים של חק תוכות לסוגית גדר כתב) |
|||
שורה 145: | שורה 145: | ||
רב אשי אומר, שאף שהרוח עשתה את מלאכת הזרייה ואין זה כוחו של הזורה – הוא חייב, משום ש"נתקיימה מחשבתו דניחא ליה ברוח מסייעתו"(רש"י שם ד"ה "מלאכת מחשבת"). | רב אשי אומר, שאף שהרוח עשתה את מלאכת הזרייה ואין זה כוחו של הזורה – הוא חייב, משום ש"נתקיימה מחשבתו דניחא ליה ברוח מסייעתו"(רש"י שם ד"ה "מלאכת מחשבת"). | ||
על סברא זו מסתמך גם '''הר"ן'''(שבת לז: בדפי הרי"ף ד"ה "גרסי' בגמ'") בסוגיית כותב בשבת.<BR />אומרת שם ה'''גמרא'''(שבת קד:)[https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A9%D7%91%D7%AA_%D7%A7%D7%93_%D7%91] : "אמר רב ששת: הכא במאי עסקינן, כגון שנטלו לגגו של חי"ת ועשאו שני זיינין (שחייב)". <BR />'''הרשב"א''' בחידושיו(שבת קד: "מהא דאמרינן") כותב, שמחיוב זה משמע שהפרדת החי"ת לשני זיי"נין אינה נחשבת כ"[[גדר כתב|חק תוכות]]"["[[גדר כתב|חק תוכות]]" = בהלכות [[גדר כתב|כתיבת ספר תורה]]; אם יצר אות ע"י מחיקת דיו סביבה ולא בכתיבתה ממש – פסול ואין זה נחשב ככתיבה], כי אם היה זה "[[גדר כתב|חק תוכות]]" – לא היה המעשה נחשב ככתיבה גם לעניין שבת והיה פטור.<BR />'''הר"ן'''(שם) מביא את דברי הרשב"א, וחולק עליהם. לדעתו אין להוכיח מהחיוב על המעשה בשבת שגם לעניין כתיבת ספר תורה אין זה "חק תוכות"; אפשר לומר שאכן זה "חק תוכות", ולעניין שבת חייב משום ש"מחשבתו משויא", ובשבת "מלאכת מחשבת אסרה תורה"(ביצה דף י"ג:, בבא קמא דף ס'. ועוד [בהסבר הדבר: נסמכה פרשת שבת למלאכת המשכן (שמות ל"ה), ושם נאמר "מלאכת מחשבת"]). | על סברא זו מסתמך גם '''הר"ן'''(שבת לז: בדפי הרי"ף ד"ה "גרסי' בגמ'") בסוגיית כותב בשבת.<BR />אומרת שם ה'''גמרא'''(שבת קד:)[https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A9%D7%91%D7%AA_%D7%A7%D7%93_%D7%91] : "אמר רב ששת: הכא במאי עסקינן, כגון שנטלו לגגו של חי"ת ועשאו שני זיינין (שחייב)". <BR />'''הרשב"א''' בחידושיו(שבת קד: "מהא דאמרינן") כותב, שמחיוב זה משמע שהפרדת החי"ת לשני זיי"נין אינה נחשבת כ"[[גדר כתב|חק תוכות]]"["[[גדר כתב|חק תוכות]]" = בהלכות [[גדר כתב|כתיבת ספר תורה]]; אם יצר אות ע"י מחיקת דיו סביבה ולא בכתיבתה ממש – פסול ואין זה נחשב ככתיבה], כי אם היה זה "[[גדר כתב|חק תוכות]]" – לא היה המעשה נחשב ככתיבה גם לעניין שבת והיה פטור.<BR />'''הר"ן'''(שם) מביא את דברי הרשב"א, וחולק עליהם. לדעתו אין להוכיח מהחיוב על המעשה בשבת שגם לעניין [[גדר כתב|כתיבת ספר תורה]] אין זה "[[גדר כתב|חק תוכות]]"; אפשר לומר שאכן זה "[[גדר כתב|חק תוכות]]", ולעניין שבת חייב משום ש"מחשבתו משויא", ובשבת "מלאכת מחשבת אסרה תורה"(ביצה דף י"ג:, בבא קמא דף ס'. ועוד [בהסבר הדבר: נסמכה פרשת שבת למלאכת המשכן (שמות ל"ה), ושם נאמר "מלאכת מחשבת"]). | ||
גם בסוגיית "הכניס ידו לתוך חצר חבירו"(שבת ה.)[https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A9%D7%91%D7%AA_%D7%94_%D7%90] משמע כן. <BR />בגמרא שם ישנה הו"א, שאם אדם הכניס ידו לחצר חברו וקלט [באופן שעקר (=עשה מעשה אקטיבי)] מי גשמים והוציא – חייב, אע"פ שלא עקר מעל גבי מקום רחב ארבעה טפחים.<BR />כמה דרכים יש להבין את ההו"א, ו'''המאירי''' (שם, "מי שהיה עומד") אומר שיש הו"א שמחשבתו של האדם תשווה לו מקום ארבעה טפחים באוויר. | גם בסוגיית "הכניס ידו לתוך חצר חבירו"(שבת ה.)[https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A9%D7%91%D7%AA_%D7%94_%D7%90] משמע כן. <BR />בגמרא שם ישנה הו"א, שאם אדם הכניס ידו לחצר חברו וקלט [באופן שעקר (=עשה מעשה אקטיבי)] מי גשמים והוציא – חייב, אע"פ שלא עקר מעל גבי מקום רחב ארבעה טפחים.<BR />כמה דרכים יש להבין את ההו"א, ו'''המאירי''' (שם, "מי שהיה עומד") אומר שיש הו"א שמחשבתו של האדם תשווה לו מקום ארבעה טפחים באוויר. |
עריכות