הבדלים בין גרסאות בדף "בדין שתי מלאכות היוצאות מפעולה אחת"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
מ (הוספתי קישורים של חק תוכות לסוגית גדר כתב)
 
שורה 145: שורה 145:
רב אשי אומר, שאף שהרוח עשתה את מלאכת הזרייה ואין זה כוחו של הזורה – הוא חייב, משום ש"נתקיימה מחשבתו דניחא ליה ברוח מסייעתו"(רש"י שם ד"ה "מלאכת מחשבת").
רב אשי אומר, שאף שהרוח עשתה את מלאכת הזרייה ואין זה כוחו של הזורה – הוא חייב, משום ש"נתקיימה מחשבתו דניחא ליה ברוח מסייעתו"(רש"י שם ד"ה "מלאכת מחשבת").


על סברא זו מסתמך גם '''הר"ן'''(שבת לז: בדפי הרי"ף ד"ה "גרסי' בגמ'") בסוגיית כותב בשבת.<BR />אומרת שם ה'''גמרא'''(שבת קד:)[https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A9%D7%91%D7%AA_%D7%A7%D7%93_%D7%91] : "אמר רב ששת: הכא במאי עסקינן, כגון שנטלו לגגו של חי"ת ועשאו שני זיינין (שחייב)". <BR />'''הרשב"א''' בחידושיו(שבת קד: "מהא דאמרינן") כותב, שמחיוב זה משמע שהפרדת החי"ת לשני זיי"נין אינה נחשבת כ"[[גדר כתב|חק תוכות]]"["[[גדר כתב|חק תוכות]]" = בהלכות [[גדר כתב|כתיבת ספר תורה]]; אם יצר אות ע"י מחיקת דיו סביבה ולא בכתיבתה ממש – פסול ואין זה נחשב ככתיבה], כי אם היה זה "[[גדר כתב|חק תוכות]]" – לא היה המעשה נחשב ככתיבה גם לעניין שבת והיה פטור.<BR />'''הר"ן'''(שם) מביא את דברי הרשב"א, וחולק עליהם. לדעתו אין להוכיח מהחיוב על המעשה בשבת שגם לעניין כתיבת ספר תורה אין זה "חק תוכות"; אפשר לומר שאכן זה "חק תוכות", ולעניין שבת חייב משום ש"מחשבתו משויא", ובשבת "מלאכת מחשבת אסרה תורה"(ביצה דף י"ג:, בבא קמא דף ס'. ועוד [בהסבר הדבר: נסמכה פרשת שבת למלאכת המשכן (שמות ל"ה), ושם נאמר "מלאכת מחשבת"]).
על סברא זו מסתמך גם '''הר"ן'''(שבת לז: בדפי הרי"ף ד"ה "גרסי' בגמ'") בסוגיית כותב בשבת.<BR />אומרת שם ה'''גמרא'''(שבת קד:)[https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A9%D7%91%D7%AA_%D7%A7%D7%93_%D7%91] : "אמר רב ששת: הכא במאי עסקינן, כגון שנטלו לגגו של חי"ת ועשאו שני זיינין (שחייב)". <BR />'''הרשב"א''' בחידושיו(שבת קד: "מהא דאמרינן") כותב, שמחיוב זה משמע שהפרדת החי"ת לשני זיי"נין אינה נחשבת כ"[[גדר כתב|חק תוכות]]"["[[גדר כתב|חק תוכות]]" = בהלכות [[גדר כתב|כתיבת ספר תורה]]; אם יצר אות ע"י מחיקת דיו סביבה ולא בכתיבתה ממש – פסול ואין זה נחשב ככתיבה], כי אם היה זה "[[גדר כתב|חק תוכות]]" – לא היה המעשה נחשב ככתיבה גם לעניין שבת והיה פטור.<BR />'''הר"ן'''(שם) מביא את דברי הרשב"א, וחולק עליהם. לדעתו אין להוכיח מהחיוב על המעשה בשבת שגם לעניין [[גדר כתב|כתיבת ספר תורה]] אין זה "[[גדר כתב|חק תוכות]]"; אפשר לומר שאכן זה "[[גדר כתב|חק תוכות]]", ולעניין שבת חייב משום ש"מחשבתו משויא", ובשבת "מלאכת מחשבת אסרה תורה"(ביצה דף י"ג:, בבא קמא דף ס'. ועוד [בהסבר הדבר: נסמכה פרשת שבת למלאכת המשכן (שמות ל"ה), ושם נאמר "מלאכת מחשבת"]).


גם בסוגיית "הכניס ידו לתוך חצר חבירו"(שבת ה.)[https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A9%D7%91%D7%AA_%D7%94_%D7%90] משמע כן. <BR />בגמרא שם ישנה הו"א, שאם אדם הכניס ידו לחצר חברו וקלט [באופן שעקר (=עשה מעשה אקטיבי)] מי גשמים והוציא – חייב, אע"פ שלא עקר מעל גבי מקום רחב ארבעה טפחים.<BR />כמה דרכים יש להבין את ההו"א, ו'''המאירי''' (שם, "מי שהיה עומד")  אומר שיש הו"א שמחשבתו של האדם תשווה לו מקום ארבעה טפחים באוויר.
גם בסוגיית "הכניס ידו לתוך חצר חבירו"(שבת ה.)[https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A9%D7%91%D7%AA_%D7%94_%D7%90] משמע כן. <BR />בגמרא שם ישנה הו"א, שאם אדם הכניס ידו לחצר חברו וקלט [באופן שעקר (=עשה מעשה אקטיבי)] מי גשמים והוציא – חייב, אע"פ שלא עקר מעל גבי מקום רחב ארבעה טפחים.<BR />כמה דרכים יש להבין את ההו"א, ו'''המאירי''' (שם, "מי שהיה עומד")  אומר שיש הו"א שמחשבתו של האדם תשווה לו מקום ארבעה טפחים באוויר.
147

עריכות

תפריט ניווט