147
עריכות
שורה 213: | שורה 213: | ||
'''הרב קאהן בשם הגרי"ד סולוביצ'יק''' ([http://www.etzion.org.il/he/%D7%9B-%D7%97%D7%A7-%D7%AA%D7%95%D7%9B%D7%95%D7%AA-%D7%95%D7%9E%D7%95%D7%A7%D7%A3-%D7%92%D7%95%D7%95%D7%99%D7%9C במאמרו בבית המדרש הוירטואלי חק תוכות ומוקף גויל]) כותב שכן צריך שתהיה כאות ממש, שלא כמו ה'''בית מאיר''' ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=36279&st=&pgnum=175 אבה"ע בסימן קכה ס"ח]) שאמר שזה לא נחשב אות בכלל בחק תוכות. הוא מסביר שבחק תוכות חסר במעשה הכתיבה, לכן בגט שצריך מעשה כתיבה דווקא זה פסול, לעומת תפילין שלא נדרש זאת. אך הוא מעיר שדווקא רש"י דורש גם מעשה כתיבה בתפילין שכותב רש"י שם שקומט ג' קמטים כמין שי"ן, כלומר נדרש לעשות פעולה על הירכות של האות. | '''הרב קאהן בשם הגרי"ד סולוביצ'יק''' ([http://www.etzion.org.il/he/%D7%9B-%D7%97%D7%A7-%D7%AA%D7%95%D7%9B%D7%95%D7%AA-%D7%95%D7%9E%D7%95%D7%A7%D7%A3-%D7%92%D7%95%D7%95%D7%99%D7%9C במאמרו בבית המדרש הוירטואלי חק תוכות ומוקף גויל]) כותב שכן צריך שתהיה כאות ממש, שלא כמו ה'''בית מאיר''' ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=36279&st=&pgnum=175 אבה"ע בסימן קכה ס"ח]) שאמר שזה לא נחשב אות בכלל בחק תוכות. הוא מסביר שבחק תוכות חסר במעשה הכתיבה, לכן בגט שצריך מעשה כתיבה דווקא זה פסול, לעומת תפילין שלא נדרש זאת. אך הוא מעיר שדווקא רש"י דורש גם מעשה כתיבה בתפילין שכותב רש"י שם שקומט ג' קמטים כמין שי"ן, כלומר נדרש לעשות פעולה על הירכות של האות. | ||
השאלה שעולה היא מדוע בשי"ן של התפילין זה נחשב לכתב אם זה חק תוכות | השאלה שעולה היא מדוע בשי"ן של התפילין זה נחשב לכתב אם זה חק תוכות לא ניתן לתרץ שרק צריך כתב ולא מעשה כתיבה כפי שהרב קאהן הסביר, כי לפי הסבר זה אין זה נחשב לכתב בכלל. | ||
ניתן לתרץ קושיה זו בשני דרכים: | ניתן לתרץ קושיה זו בשני דרכים: | ||
# עצם עשיית התפילין מראש זה חלק מהיצירה של האות כך שזה לא נחשב חק תוכות. הסבר זה עדיין קשה שהרי זה דומה לשופך דיו ואז חורט את צורת האות לאחר מכן שזה גם נחשב לחק תוכות כפי | # עצם עשיית התפילין מראש זה חלק מהיצירה של האות כך שזה לא נחשב חק תוכות. הסבר זה עדיין קשה שהרי זה דומה לשופך דיו ואז חורט את צורת האות לאחר מכן שזה גם נחשב לחק תוכות כפי שכתוב בגמרא בשבת קד ע"ב וברשב"א שם שהובא לעיל. | ||
# כמו שהלכה למשה מסיני שצריך לכתוב שי"ן מלכתחילה כך גם הלכה למשה מסיני שצריך לעשות את זה שקוע למרות שבכללי זה לא נחשב כתב. | # כמו שהלכה למשה מסיני שצריך לכתוב שי"ן מלכתחילה כך גם הלכה למשה מסיני שצריך לעשות את זה שקוע למרות שבכללי זה לא נחשב כתב. | ||
שורה 234: | שורה 235: | ||
[http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4174&st=&pgnum=56 חיוב משום כותב בשבת על קעקוע] - הרב גדליה פדלר זצ"ל. | [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=4174&st=&pgnum=56 חיוב משום כותב בשבת על קעקוע] - הרב גדליה פדלר זצ"ל. | ||
[http://asif.co.il/wpfb-file/10-pdf-41/ | [http://asif.co.il/wpfb-file/10-pdf-41/ בדין כתב על גבי כיפה ואנדוכתרי] - עוז ורד, ישיבת עותניאל, אסיף. | ||
[http://www.zomet.org.il/?CategoryID=394&ArticleID=999 כתב סתר בשבת] - הרב ישראל רוזן זצ"ל. | [http://www.zomet.org.il/?CategoryID=394&ArticleID=999 כתב סתר בשבת] - הרב ישראל רוזן זצ"ל. |
עריכות