9,987
עריכות
שורה 3: | שורה 3: | ||
== סוגית הגמרא == | == סוגית הגמרא == | ||
ה'''גמרא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=5b&format=pdf (ה ב)] מביאה דברי אבא בנימין שכל ימיו היה מצטער שתהיה מיטתו לפני תפילתו. ומבארת הגמרא שאין הכוונה לפני המיטה ממש, שהרי אמר רב יהודה בשם רב ואיתימא ריב"ל, שהמתפלל צריך שלא יהא דבר חוצץ בינו לבין הקיר, ולמד זאת מדברי חזקיהו, שנאמר עליו: "ויסב חזקיהו פניו אל הקיר ויתפלל". | ה'''גמרא''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=5b&format=pdf (ה ב)] מביאה דברי אבא בנימין שכל ימיו היה מצטער שתהיה מיטתו לפני תפילתו. ומבארת הגמרא שאין הכוונה לפני המיטה ממש, שהרי אמר רב יהודה בשם רב ואיתימא ריב"ל, שהמתפלל צריך שלא יהא דבר חוצץ בינו לבין הקיר, ולמד זאת מדברי חזקיהו, שנאמר עליו: "ויסב חזקיהו פניו אל הקיר ויתפלל". | ||
<BR/>מגמרא זו לומדים שכאשר אדם מתפלל צריך שלא יהיה שום הפסק לכאורה בינו לבין הקיר. וכתב ה'''מאירי''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31518&st=&pgnum=25&hilite= (ה ב ד"ה המתפלל)] שהטעם הוא כדי שלא יפנה לבו לאותם דברים. וכן הוא ב'''תשובות הרמב"ם''' (רטו) שהקירבה לקיר מאפשרת להתייחד ולכוון הלב. | <BR/>מגמרא זו לומדים שכאשר אדם מתפלל צריך שלא יהיה שום הפסק לכאורה בינו לבין הקיר. וכתב ה'''מאירי''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31518&st=&pgnum=25&hilite= (ה ב ד"ה המתפלל)] שהטעם הוא כדי שלא יפנה לבו לאותם דברים. וכן הוא ב'''תשובות הרמב"ם''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1731&st=&pgnum=102 (רטו)] שהקירבה לקיר מאפשרת להתייחד ולכוון הלב. | ||
<BR/>אמנם הראשונים דנו אילו דברים נחשבים חציצה לענין תפילה ואילו לא. | <BR/>אמנם הראשונים דנו אילו דברים נחשבים חציצה לענין תפילה ואילו לא. | ||
שורה 17: | שורה 17: | ||
ה'''מאירי''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31518&st=&pgnum=25&hilite= (ה ב ד"ה המתפלל)] כותב, שספספלי בית הכנסת אינם חוצצים, כיון שרגילים להיות שם בהתמדה, ולכן אין לבו פונה אליהם. ובאופן נוסף הגדיר, שדברים שמיטלטלים בנקל כגון בגדים שעל מהיטה וכד' הם חוצצים, אבל דברים שאינם מיטלטלים אלא בכבדות אין חשש. | ה'''מאירי''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=31518&st=&pgnum=25&hilite= (ה ב ד"ה המתפלל)] כותב, שספספלי בית הכנסת אינם חוצצים, כיון שרגילים להיות שם בהתמדה, ולכן אין לבו פונה אליהם. ובאופן נוסף הגדיר, שדברים שמיטלטלים בנקל כגון בגדים שעל מהיטה וכד' הם חוצצים, אבל דברים שאינם מיטלטלים אלא בכבדות אין חשש. | ||
=== גדר קבוע === | |||
ה'''בית יוסף''' (צ ד"ה וצריך שלא יהא) כתב שמה שכתבו התוספות שמיטה אין זה דבר קבוע ולכן חוצץ, הוא דווקא במיטה שבזמן חכמי התלמוד, שהיתה מיועדת לישיבה, אבל מיטה של שלנו העשויה לשכיבה, הוי קבע. | |||
<BR/> | |||
== שיטת הרמב"ם == | == שיטת הרמב"ם == | ||
ה'''רמב"ם''' (תפילה ה ו) אינו מזכיר ענין החציצה, אלא כותב רק יחזיר פניו אל הכותל. וזהו לכאורה כדברי הירושלמי הנ"ל. | ה'''רמב"ם''' (תפילה ה ו) אינו מזכיר ענין החציצה, אלא כותב רק יחזיר פניו אל הכותל. וזהו לכאורה כדברי הירושלמי הנ"ל. | ||
<BR/>אמנם ב'''תשובות הרמב"ם''' (רטו) מובא ששאלוהו לגבי חציצה זו בזמן התפילה, והשיב שארון, ארגז, שקים או כלי בית וכיו"ב, מגונה הוא שיצצו בינו לבין הקיר, לפי שזה מבלבל הכוונה. | <BR/>אמנם ב'''תשובות הרמב"ם''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1731&st=&pgnum=102 (רטו)] מובא ששאלוהו לגבי חציצה זו בזמן התפילה, והשיב שארון, ארגז, שקים או כלי בית וכיו"ב, מגונה הוא שיצצו בינו לבין הקיר, לפי שזה מבלבל הכוונה. | ||
<BR/>אמנם בסוף דבריו כותב שעצימת העיניים מועילה לדבר זה, לפי שבכך לא נפסדת הכוונה. | <BR/>אמנם בסוף דבריו כותב שעצימת העיניים מועילה לדבר זה, לפי שבכך לא נפסדת הכוונה. | ||
שורה 26: | שורה 30: | ||
== תפילה כנגד ציורים ותמונות == | == תפילה כנגד ציורים ותמונות == | ||
ה'''רמב"ם''' בשו"ת (רטו) שתפילה מול צורות, אפילו שאינן בולטות, הרי זה מגונה, משום שמסיח דעתו להביט בהם ומבטל הכוונה. ולכן כשמזדמן דבר כזה בתפילה, היה עוצם את עיניו. | ה'''רמב"ם''' בשו"ת [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1731&st=&pgnum=102 (רטו)] שתפילה מול צורות, אפילו שאינן בולטות, הרי זה מגונה, משום שמסיח דעתו להביט בהם ומבטל הכוונה. ולכן כשמזדמן דבר כזה בתפילה, היה עוצם את עיניו. | ||
== הערות שוליים == | == הערות שוליים == |