הבדלים בין גרסאות בדף "להמתין לחבירו שיסיים תפילתו"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 8: שורה 8:
הראשונים דנים מה הסיבה שצריך להמתין ובאילו תנאים, וכן מה משמעות 'טורפים לו תפילתו בפניו'.
הראשונים דנים מה הסיבה שצריך להמתין ובאילו תנאים, וכן מה משמעות 'טורפים לו תפילתו בפניו'.
== טעם הדין ותנאיו ==
== טעם הדין ותנאיו ==
=== בתי כנסיות שבשדה ומשום סכנה ===
=== בתי כנסיות שבשדה ובלילה משום סכנה ===
ה'''רי"ף''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=46944&st=&pgnum=11 (ג א)] כתב שמדובר בתפילת ערבית, שאם מניחו יחידי ויוצא, חוששין מפני הסכנה.  
ה'''רי"ף''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=46944&st=&pgnum=11 (ג א)] כתב שמדובר בתפילת ערבית, שאם מניחו יחידי ויוצא, חוששין מפני הסכנה.  
<BR/>כן נראה גם מדברי ה'''תוספות''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=6&format=pdf (ו א ד"ה המתפלל)] בשם '''רבנו תם''' שכתבו שזהו דווקא בבתי כנסיות שלהם שהיו בשדה, ודווקא בלילה. וכן הביא רבנו יונה (ג א ד"ה הא פרשוה רבנן) בשם '''רבנו חננאל'''.
<BR/>כן נראה גם מדברי ה'''תוספות''' [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=6&format=pdf (ו א ד"ה המתפלל)] בשם '''רבנו תם''' שכתבו שזהו דווקא בבתי כנסיות שלהם שהיו בשדה, ודווקא בלילה. וכן הביאו רבנו יונה (ג א ד"ה הא פרשוה רבנן) והסמ"ג [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=21359&st=&pgnum=66 (עשין יט ד"ה שנים)] בשם '''רבנו חננאל'''.


=== גם בבתי כנסיות שבעיר ===
=== בתי כנסיות שבעיר וביום ===
הביאו התוספות [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=6&format=pdf (ו א ד"ה המתפלל)] ש'''ר"י''' היה מקפיד להאריך בתפילה כדי שלא ישאר מישהו לבד בבית הכנסת, ואם היה מסיים תפילתו ועדיין היה אדם שמתפלל (כגון שהגיע מאוחר), היה מעיין בספר עד שיסיימו כולם. וכתבו התוס' שנאה להחמיר גם לנו. וב'''שלטי גיבורים''' (ו) מפורש שהיה עושה כן גם ביום וגם בבתי כנסת שלנו.
הביאו התוספות [http://beta.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=1&daf=6&format=pdf (ו א ד"ה המתפלל)] ש'''ר"י''' היה מקפיד להאריך בתפילה כדי שלא ישאר מישהו לבד בבית הכנסת, ואם היה מסיים תפילתו ועדיין היה אדם שמתפלל (כגון שהגיע מאוחר), היה מעיין בספר עד שיסיימו כולם. וכתבו התוס' שנאה להחמיר גם לנו.  
<BR/>וכן ב'''רבנו יונה''' (ג א ד"ה הא פרשוה) כתב, שגם בבתי כנסיות שבעיר קיים הדין הזה, לפי שדרך העולם כשאדם עומד יחידי בתפילה, תפילתו מתבלבלת.
<BR/>גם ה'''סמ"ג''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=21359&st=&pgnum=66 (עשין יט ד"ה שנים)] כתב שמא גם בבתי כנסיות שלנו בלילה יש לחוש. והוסיף שר"י היה רגיל להמתין אפילו ביום, וכן הוא ב'''שלטי גיבורים''' (ו).
 
ב'''רבנו יונה''' (ג א ד"ה הא פרשוה) כתב, שגם בבתי כנסיות שבעיר קיים הדין הזה, לפי שדרך העולם כשאדם עומד יחידי בתפילה, תפילתו מתבלבלת. ולא מבואר מתוך דבריו אם זהו דווקא בלילה או אפילו ביום.


=== נכנס יחידי או שנכנס שלא להתפלל ===
=== נכנס יחידי או שנכנס שלא להתפלל ===

תפריט ניווט