הבדלים בין גרסאות בדף "קביעות מקום בתפילה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 234 בתים ,  12:41, 10 ביוני 2018
אין תקציר עריכה
שורה 6: שורה 6:


== גדר קביעת מקום ==
== גדר קביעת מקום ==
מובא ב'''ירושלמי''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=40733&st=&pgnum=96 (ברכות ד ד)], ר' תנחום ברבי חנינא שצריך לייחד לו מקום בבית הכנסת להתפלל, ולומד כן מדוד המלך. מפורש בירושלמי שקביעות המקום היא אפילו בתוך בית הכנסת.
מובא ב'''ירושלמי''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=40733&st=&pgnum=96 (ברכות ד ד)], ר' תנחום ברבי חנינא שצריך לייחד לו מקום בבית הכנסת להתפלל, ולומד כן מדוד המלך. מפורש בירושלמי שקביעות המקום בתוך בית הכנסת.
וכן כתבו להלכה ה'''רא"ש''' (א ז) וה'''מאירי'''
ועל פי זה כתב להלכה ה'''רא"ש''' (א ז) שאין צריך לייחד תפילתו דווקא בבית כנסת אחד, אלא שבבית הכנסת שאליו הוא הולך יהיה לו מקום קבוע.
ה'''מאירי'''


אמנם כמה ראשונים לא כתבו כן.
'''רבנו יונה''' (ג ב ד"ה כל הקובע) לעומת זאת כותב שאין כוונת הבבלי לומר שצריך לקבוע מקום אחד בבית הכנסת ששם יתפלל תמיד, שכיון שכל בית הכנסת הוא מקום תפילה, אין להקפיד אם פעם מתפלל בזוית זו ופעם בזוית זו<ref>ולשיטתו קשה מהירושלמי הנ"ל, וכן הקשה ב'''מדעני יום טוב''' (צ).</ref>, אלא שכשמתפלל בביתו (כשאינו יכול ללכת לבית הכנסת), יתפלל במקום קבוע. ומביא לדבריו ראיה מן ה'''ירושלמי''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=40733&st=&pgnum=100 (ברכות ה א)] שכל הקובע מקום לתפילתו בביתו, כאילו הקיפה מחיצות של ברזל<ref>אמנם לפנינו בירושלמי הגירסה אחרת.</ref>.  
<BR/>'''רבנו יונה''' (ג ב ד"ה כל הקובע) כותב שאין כוונת הבבלי לומר שצריך לקבוע מקום אחד בבית הכנסת ששם יתפלל תמיד, שכיון שכל בית הכנסת הוא מקום תפילה, אין להקפיד אם פעם מתפלל בזוית זו ופעם בזוית זו, אלא שכשמתפלל בביתו (כשאינו יכול ללכת לבית הכנסת), יתפלל במקום קבוע. ומביא לדבריו ראיה מן ה'''ירושלמי''' [http://beta.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=40733&st=&pgnum=100 (ברכות ה א)]<ref>אמנם לפנינו בירושלמי הגירסה אחרת.</ref> שכל הקובע מקום לתפילתו בביתו, כאילו הקיפה מחיצות של ברזל.  


מסתימת לשון ה'''רמב"ם''' (תפילה ה ו) משמע שקביעות המקום היא בכל זמן ובכל מצב כחלק מן ההכנה לתפילה.
מסתימת לשון ה'''רמב"ם''' (תפילה ה ו) משמע שקביעות המקום היא בכל זמן ובכל מצב כחלק מן ההכנה לתפילה.

תפריט ניווט