9,997
עריכות
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{להשלים|כל הסוגיה=כן}} | {{להשלים|כל הסוגיה=כן}} | ||
{{מקורות|עבודה זרה ג ח|עבודה זרה מח ב - מט א|||}} | {{מקורות|עבודה זרה ג ח|עבודה זרה מח ב - מט א||עבודה זרה ז יד|}} | ||
כאשר איסור והיתר מעורבים יחד בגרימת דבר אחר, האם הדבר מותר או אסור ובאיזה אופן. | כאשר איסור והיתר מעורבים יחד בגרימת דבר אחר, האם הדבר מותר או אסור ובאיזה אופן. | ||
== מחלוקת התנאים == | == מחלוקת התנאים == | ||
שורה 81: | שורה 81: | ||
בהתאם לכך סובר הרמב"ן להלכה שאף שהלכה כר' יוסי שזה וזה גורם מותר, מ"מ זריעת ירקות תחת האשרה בימות החמה אסורה, שבזה לא חלק ר' יוסי, לפי שאין זה כלל מענין זה וזה גורם, אלא רק האשרה היא הגורמת. ולדעתו אסור להינות מהם אפילו בדיעבד, אף שבסוף נשאר בצ"ע לענין דיעבד.<BR/> | בהתאם לכך סובר הרמב"ן להלכה שאף שהלכה כר' יוסי שזה וזה גורם מותר, מ"מ זריעת ירקות תחת האשרה בימות החמה אסורה, שבזה לא חלק ר' יוסי, לפי שאין זה כלל מענין זה וזה גורם, אלא רק האשרה היא הגורמת. ולדעתו אסור להינות מהם אפילו בדיעבד, אף שבסוף נשאר בצ"ע לענין דיעבד.<BR/> | ||
לענין ימות הגשמים לא הזכיר הרמב"ן בפירוש מה הדין, אך מסתבר שבזה מודה שמותר אפילו לכתחילה לזרוע, כיון שהלכה כר' יוסי, שזה וזה גורם מותר, ואף לדעת רבנן הוא מותר מפני שסוברים הם שמה שמשביח בנבייה פוגם בצל. | לענין ימות הגשמים לא הזכיר הרמב"ן בפירוש מה הדין, אך מסתבר שבזה מודה שמותר אפילו לכתחילה לזרוע, כיון שהלכה כר' יוסי, שזה וזה גורם מותר, ואף לדעת רבנן הוא מותר מפני שסוברים הם שמה שמשביח בנבייה פוגם בצל. | ||
ה'''ריטב"א''' (מט א ד"ה אלא) חלק על הרמב"ן וכתב שודאי כוונת הגמרא שאמרה שלדבריהם דרבנן קאמר ר' יוסי, הכוונה למשנתינו ולא למשנת עצים או שוחק וזורה לרוח. ואף שבתחילת הסוגיה סברה הגמרא בדעת רבנן שקרקע וצל הם שני דברים ולא חשיב זה וזה גורם, מ"מ כעת למסקנה חזרה בה. ולכן להלכה מותר לזרוע לכתחילה בין בימות החמה ובין בימות הגשמים. | |||
<BR/>כן פסק גם ה'''רמב"ם''' (עבודה זרה ז יד). | |||
== לכתחילה או בדיעבד == | == לכתחילה או בדיעבד == | ||
שורה 102: | שורה 105: | ||
[[קטגוריה:עבודה זרה מח:]] | [[קטגוריה:עבודה זרה מח:]] | ||
[[קטגוריה: עבודה זרה מט.]] | [[קטגוריה: עבודה זרה מט.]] | ||
[[קטגוריה: עבודה זרה פרק ז]] |