הבדלים בין גרסאות בדף "חמץ שעבר עליו הפסח"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 290 בתים ,  10:41, 24 במרץ 2019
אין תקציר עריכה
שורה 1: שורה 1:
{{בעבודה}}
{{בעבודה}}
{{מקורות|פסחים ב ב|פסחים כח א-כט ב|||}}
{{מקורות|פסחים ב ב|פסחים כח א-כט ב||חמץ ומצה א ד|אורח חיים תמח א,ג}}
חמץ של ישראל או של נכרי שעבר עליו הפסח, אם מותר באכילה ובהנאה.
חמץ של ישראל או של נכרי שעבר עליו הפסח, אם מותר באכילה ובהנאה.
== המקורות התנאיים ==
== המקורות התנאיים ==
שורה 15: שורה 15:
רבא לעומת זאת מעמיד את המשנה אליבא דר' שמעון, שאף שמהתורה אין איסור אכילת חמץ שעבר עליו הפסח, מכל מקום קנס הוא שקנסו חכמים הואיל ועבר על 'בל יראה ובל ימצא'.<BR/>
רבא לעומת זאת מעמיד את המשנה אליבא דר' שמעון, שאף שמהתורה אין איסור אכילת חמץ שעבר עליו הפסח, מכל מקום קנס הוא שקנסו חכמים הואיל ועבר על 'בל יראה ובל ימצא'.<BR/>
ממשיכה הגמרא ואומרת שלפי רבא מובנת סיומת המשנה שמביאה טעם מפסוק: 'לא יראה לך שאור', דהיינו שמשום הפסוק הזה גזרו על חמץ של ישראל כאשר עבר עליו הפסח ועבר על איסור 'לא יראה'. אמנם גם לפי רב אחא בר יעקב יש להסביר את דברי המשנה, שהביאה את הפסוק לצורך הדיוק שבו, שחמץ של נכרי מותר בהנאה משום שנאמר לא יראה '''לך''' - שלך אסור אתה בראייה, אבל של אחרים מותר, וכשם שמותר בראייה מותר באכילה.
ממשיכה הגמרא ואומרת שלפי רבא מובנת סיומת המשנה שמביאה טעם מפסוק: 'לא יראה לך שאור', דהיינו שמשום הפסוק הזה גזרו על חמץ של ישראל כאשר עבר עליו הפסח ועבר על איסור 'לא יראה'. אמנם גם לפי רב אחא בר יעקב יש להסביר את דברי המשנה, שהביאה את הפסוק לצורך הדיוק שבו, שחמץ של נכרי מותר בהנאה משום שנאמר לא יראה '''לך''' - שלך אסור אתה בראייה, אבל של אחרים מותר, וכשם שמותר בראייה מותר באכילה.
[[קטגוריה: חמץ]]
[[קטגוריה: פסחים כח.]]
[[קטגוריה: פסחים כח:]]
[[קטגוריה: פסחים כט.]]
[[קטגוריה: חמץ ומצה פרק א]]
[[קטגוריה: אורח חיים סימן תמח]]

תפריט ניווט