הבדלים בין גרסאות בדף "חמץ שעבר עליו הפסח"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 475 בתים ,  22:40, 25 במרץ 2019
שורה 46: שורה 46:


=== גדר הקנס ===
=== גדר הקנס ===
כתב ה'''רמב"ם''' שחמץ שעבר עליו הפסח אסור בהנאה לעולם, אפילו היה שוגג או אנוס.  
כתב ה'''רמב"ם''' (חמץ ומצה א ד) שחמץ שעבר עליו הפסח אסור בהנאה לעולם, אפילו היה שוגג או אנוס.  
<BR/>ה'''מגיד משנה''' למד בדעתו שלאו דווקא צריך שיעבור על האיסור, אלא כל שראוי לעבור עליו ואפילו לא עבר, ולאפוקי חמץ של נכרי. ומקור דבריו הם כנראה מהרמב"ן כפי שהביא ה'''ריטב"א''' (כט א ד"ה רבא אמר) דברי ה'''רא"ה''' בשם ה'''רמב"ן''' שכל שראוי לעבור עליו קנסו בו, והביא לזה ראיה מהגמרא להלן (ל ב) שנכרי שהלוה את ישראל על חמצו, והחמץ עומד בבית הגוי אין הישראל עובר עליו ואעפ"כ אסור בהנאה אחר הפסח, לפי שאינו שייך לגוי אלא לישראל. וכן הביא ראיה מכך ש[[#האיסור לאחרים|אסור גם לאחרים]].
<BR/>ה'''מגיד משנה''' למד בדעתו שלאו דווקא צריך שיעבור על האיסור, אלא כל שראוי לעבור עליו ואפילו לא עבר, ולאפוקי חמץ של נכרי. ומקור דבריו הם כנראה מהרמב"ן כפי שהביא ה'''ריטב"א''' (כט א ד"ה רבא אמר) דברי ה'''רא"ה''' בשם ה'''רמב"ן''' שכל שראוי לעבור עליו קנסו בו, והביא לזה ראיה מהגמרא להלן (ל ב) שנכרי שהלוה את ישראל על חמצו, והחמץ עומד בבית הגוי אין הישראל עובר עליו ואעפ"כ אסור בהנאה אחר הפסח, לפי שאינו שייך לגוי אלא לישראל. וכן הביא ראיה מכך ש[[#האיסור לאחרים|אסור גם לאחרים]].
אמנם בדברי ה'''ר"ן''' (בדפי הרי"ף ז ב ד"ה קנסא) נראה שכל שאינו עובר על האיסור מדאורייתא או מדרבנן לא גזרו עליו. וכתב ה'''כסף משנה''' כגון ששכחו בביתו ולא ידע ממנו ומצאו לאחר הפסח. אמנם סיים הכסף משנה שייתכן שגם כוונת הר"ן היא לא שעבר ממש אלא שראוי לעבור עליו.


=== האיסור לאחרים ===
=== האיסור לאחרים ===

תפריט ניווט