9,908
עריכות
שורה 30: | שורה 30: | ||
== חמץ של נכרי מותר בהנאה או באכילה == | == חמץ של נכרי מותר בהנאה או באכילה == | ||
המשנה אמרה שחמץ של נכרי מותר בהנאה אחר הפסח, | המשנה אמרה שחמץ של נכרי מותר בהנאה אחר הפסח, אמנם הפוסקים כולם אומרים שאין הכוונה דווקא בהנאה, אלא הוא הדין שמותר באכילה, ומה שנקטה המשנה 'הנאה', נאמרו שני תירוצים: | ||
<BR/>ה'''ירושלמי''' (פסחים ב ב) אומר שבאמת הוא הדין שמותר אף באכילה לאחר הפסח, ומה שאמרה המשנה 'בהנאה' זהו מפני איסור אכילת [[פת נכרי]] כל השנה משום גזירת חתנות, ולא מפני החמץ שבו, שאם היתה המשנה אומרת שמותר באכילה היינו אומרים שמותר לגמרי ללא חשש פת נכרי. אמנם באמת ב[[פת נכרי#תוקף הגזירה|מקום שלא נהגו איסור בפת נכרי]], הוא הדין כאן שמותר אף באכילה. טעם זה הובא ב'''רמב"ם''' בפירוש המשניות וב'''רא"ש''' (ב ד). | |||
ה'''ירושלמי''' (פסחים ב ב) | <BR/>ה'''רי"ף''' (ז א) הוסיף טעם נוסף שהמשנה נקטה 'הנאה' ולא 'אכילה', משום הסיפא שבאה להשמיענו באיסור הנאה בחמץ של ישראל, לכן דיברה המשנה כולה על הנאה, אך חמץ של נכרי מותר אף באכילה. | ||
<BR/>ה'''רי"ף''' (ז א) הוסיף טעם נוסף שהמשנה נקטה 'הנאה' משום הסיפא שבאה להשמיענו באיסור הנאה בחמץ של ישראל, לכן דיברה המשנה כולה על הנאה, אך חמץ של נכרי מותר אף באכילה. | |||
=== ביטל חמצו קודם הפסח === | === ביטל חמצו קודם הפסח === |