9,976
עריכות
שורה 50: | שורה 50: | ||
==פת פלטר== | ==פת פלטר== | ||
הגמרא (עבודה זרה לה ב) מחלקת בין פת פלטר לפת בעל הבית, שגם אותם שהיו מתירין לא התירו אלא פת פלטר, וביאר הרשב"א שהטעם הוא לפי שאין בו חשש חיתון, לפי שבאומנותו הוא עוסק. | |||
<BR/>לראשונים שפסקו כדברי גמרא זו, שכל מה שהתירו הוא בגלל שעת הדחק ופת פלטר בלבד, אין להתיר פת של בעל הבית כלל. כ"ד הרמב"ם והר"ן והרשב"א.<BR/> | |||
אבל הטור כתב בדעת אביו הרא"ש שאין חילוק כלל בין פת בעל הבית לפת פלטר. ומתאימים הדברים לדברי הרא"ש שכתב שההיתר בפת של נכרי נובע ממה שלא נתפשטה הגזירה בכל המקומות, ובאמת לטעם זה אין לחלק בין פת פלטר לפת בעל הבית. אבל הבית יוסף כתב שלא ידע מנין לו לטור לכתוב כן בדעת הרא"ש, שהרי הרא"ש הזכיר דברי ר' חלבו ודברי הירושלמי שסייגו את ההיתר לפת פלטר בלבד. וראה בבית חדש (ו) שיישב דברי הטור. וכן כתב הש"ך (י) שלפי שיטת הרמ"א אף פת בעל הבית מותרת. ויש מהראשונים שכתבו כן להדיא, הביאם הבית יוסף, הלא הם האורחות חיים. | |||
ובדעת מרן נראה שפסק כר' חלבו. ע' בהגר"א. ובטור למד בדעת הרא"ש שאין חילוק כלל בין פלטר לשל בעה"ב, אך הב"י כ' שלא מבואר כן בדברי הרא"ש. וע' בפל"ח אות ס' שהאריך לקיים דברי הטור. וע' גם ש"ך סק"ח]. | ובדעת מרן נראה שפסק כר' חלבו. ע' בהגר"א. ובטור למד בדעת הרא"ש שאין חילוק כלל בין פלטר לשל בעה"ב, אך הב"י כ' שלא מבואר כן בדברי הרא"ש. וע' בפל"ח אות ס' שהאריך לקיים דברי הטור. וע' גם ש"ך סק"ח]. | ||