9,997
עריכות
שורה 114: | שורה 114: | ||
ה'''שלחן ערוך''' (רט א) הביא בתחילה דברי הרמב"ם שאם אמר על כוס שכר או '''מים'''<ref>בזה הקל עוד יותר מהרמב"ם שהוא דיבר דווקא על שכר, ובתשובה כתב שדוקא שכר היוצא מן הגפן, ואילו מרן השלחן ערוך מיקל אפילו במים, וכפי שדחה בכסף משנה את תשובת הרמב"ם זו. ויש מי שכתב שתשובה זו מזוייפת היא.</ref> בא"י אמ"ה על דעת שהכל וסיים בטעות בפה"ג יצא. והוסיף בשם יש אומרים את דברי רש"י שאם אמר שם ומלכות על דעת הגפן ותיקן וסיים 'שהכל' יצא ידי חובה. | ה'''שלחן ערוך''' (רט א) הביא בתחילה דברי הרמב"ם שאם אמר על כוס שכר או '''מים'''<ref>בזה הקל עוד יותר מהרמב"ם שהוא דיבר דווקא על שכר, ובתשובה כתב שדוקא שכר היוצא מן הגפן, ואילו מרן השלחן ערוך מיקל אפילו במים, וכפי שדחה בכסף משנה את תשובת הרמב"ם זו. ויש מי שכתב שתשובה זו מזוייפת היא.</ref> בא"י אמ"ה על דעת שהכל וסיים בטעות בפה"ג יצא. והוסיף בשם יש אומרים את דברי רש"י שאם אמר שם ומלכות על דעת הגפן ותיקן וסיים 'שהכל' יצא ידי חובה. | ||
<BR/>ה'''רמ"א''' הוסיף גם את המקרה שפשיטא לה לגמרא בכוס של יין והתחיל לברך על דעת שהכל וסיים הגפן שיצא ממאי נפשך. | |||
בהמשך כתב השלחן ערוך (ב) את פסק הרא"ש שם בירך על שכר בא"י אמ"ה בורא פרי הגפן שהכל נהיה בדברו, יצא, אם תיקן עצמו תוך כדי דיבור. | |||
==== אחרונים ==== | |||
ה'''בית חדש''' (א) חלק על השלחן ערוך במה שפסק כדברי הרמב"ם גם במים, שהרי הרמב"ם בתשובה כתב להיפך, וגם שהרבה ראשונים חולקים על הרמב"ם וסוברים דלא יצא בכה"ג, ולכן צריך לחזור ולברך. | |||
==אכל נהמא ותמרי== | ==אכל נהמא ותמרי== | ||
{{להשלים}} | {{להשלים}} |