הבדלים בין גרסאות בדף "שוק באישה ערווה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 64 בתים ,  00:30, 17 בינואר 2021
מ
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 9: שורה 9:
מתחילת הסוגיא נראה שהיא אינה עוסקת באיסור הסתכלות, אלא בעניין אמירת דברים שבקדושה מול ערווה:
מתחילת הסוגיא נראה שהיא אינה עוסקת באיסור הסתכלות, אלא בעניין אמירת דברים שבקדושה מול ערווה:
{{ציטוט|אמר רבי יצחק: טפח באשה ערוה. למאי? אילימא לאסתכולי בה - והא אמר רב ששת... כל המסתכל באצבע קטנה של אשה כאילו מסתכל במקום התורף! אלא: באשתו, ולקריאת שמע.}}
{{ציטוט|אמר רבי יצחק: טפח באשה ערוה. למאי? אילימא לאסתכולי בה - והא אמר רב ששת... כל המסתכל באצבע קטנה של אשה כאילו מסתכל במקום התורף! אלא: באשתו, ולקריאת שמע.}}
ובכל זאת נחלקו בכך הראשונים:


*דעת '''רב האי גאון''' והרבה מהראשונים, שאכן כל ארבע המימרות נאמרו לעניין אמירת דברים שבקדושה.{{הערה|המרדכי (ברכות רמז פ) בשם רב האי גאון, יראים (סימן שצב) בשם רב יהודאי גאון, ראבי"ה (מסכת ברכות סימן עו), וכתב שכן פירש רבנו חננאל.}}
*דעת '''רב האי גאון''' והרבה מהראשונים, שאכן כל ארבע המימרות נאמרו לעניין אמירת דברים שבקדושה.{{הערה|המרדכי (ברכות רמז פ) בשם רב האי גאון, יראים (סימן שצב) בשם רב יהודאי גאון, ראבי"ה (מסכת ברכות סימן עו), וכתב שכן פירש רבנו חננאל.}}


*לדעת '''הרא"ש''' וחלק מהראשונים, המימרא 'קול באשה ערוה' נאמר לעניין צניעות: שלא ישמע קול זמר הנשים. אבל מותר לקרוא קריאת שמע אם שומע.{{הערה|רא"ש ברכות סימן לז ועוד.}}
*לדעת '''הרא"ש''' וחלק מהראשונים, המימרא 'קול באשה ערוה' נאמרה לעניין צניעות: שלא ישמע קול זמר הנשים. אבל מותר לאיש לקרוא קריאת שמע אם שומע.{{הערה|רא"ש ברכות סימן לז ועוד.}}


*ולדעת '''הרי"ד''' ועוד מהראשונים הוא הדין לשיער.{{הערה|פסקי הרי"ד (ברכות כד.) ועוד.}} וכן נראית דעת '''הרמב"ם''', שקול ושיער לא נאסרו בעת קריאת שמע.{{הערה|שכן בהלכות קריאת שמע (פרק ג הלכה טז) הביא רק את דין טפח באישה: "ואם היה מגולה טפח מגופה, לא יקרא כנגדה". ואילו דין השיער והקול הובאו רק בהלכות איסורי ביאה (פרק כא הלכה ב): "ואפילו לשמוע קול הערוה או לראות שערה אסור".}}
*ולדעת '''הרי"ד''' ועוד מהראשונים הוא הדין לשיער.{{הערה|פסקי הרי"ד (ברכות כד.) ועוד.}} וכן נראית דעת '''הרמב"ם''', שקול ושיער לא נאסרו בעת קריאת שמע.{{הערה|שכן בהלכות קריאת שמע (פרק ג הלכה טז) הביא רק את דין טפח באישה: "ואם היה מגולה טפח מגופה, לא יקרא כנגדה". ואילו דין השיער והקול הובאו רק בהלכות איסורי ביאה (פרק כא הלכה ב): "ואפילו לשמוע קול הערוה או לראות שערה אסור".}}

תפריט ניווט