הבדלים בין גרסאות בדף "שוק באישה ערווה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 299 בתים ,  13:41, 22 בינואר 2021
מ
מ (הוספה)
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
תגיות: עריכה ממכשיר נייד עריכה דרך האתר הנייד
שורה 81: שורה 81:
ואילו '''התוספות ישנים''' ביומא חילקו בין לשון המקרא ללשון חכמים: "דודאי בלשון תלמוד אין חילוק ומשונה הוא מלשון המקרא, דלשון חכמים לעצמו. שהרי כמו כן מצינו בשוק של שלמים דפליגי על ר' יהודה בסוף משנה דפרק הזרוע שהיא מן הארכובה ולמעלה, אף על פי שבכל מקום בתלמוד קורא שוק מן הארכובה ולמטה. כדאמר במצות חליצה (יבמות קג.) דהוה ליה איסתוירא מעל ושוקא מעל דמעל, וכן שוק דריש אהלות חשיב ליה למטה מן הארכובה".{{הערה|יומא עא: ד"ה אמר ר' זירא.}}
ואילו '''התוספות ישנים''' ביומא חילקו בין לשון המקרא ללשון חכמים: "דודאי בלשון תלמוד אין חילוק ומשונה הוא מלשון המקרא, דלשון חכמים לעצמו. שהרי כמו כן מצינו בשוק של שלמים דפליגי על ר' יהודה בסוף משנה דפרק הזרוע שהיא מן הארכובה ולמעלה, אף על פי שבכל מקום בתלמוד קורא שוק מן הארכובה ולמטה. כדאמר במצות חליצה (יבמות קג.) דהוה ליה איסתוירא מעל ושוקא מעל דמעל, וכן שוק דריש אהלות חשיב ליה למטה מן הארכובה".{{הערה|יומא עא: ד"ה אמר ר' זירא.}}


וכן '''המהר"י קרא''' פירש את הפסוק בישעיהו המובא בסוגייתנו: "גלי שוק - ירך העליונה".
וכן '''המהר"י קרא''' פירש את הפסוק בישעיהו המובא בסוגייתנו: "גלי שוק - ירך העליונה".{{הערה|בשו"ת צור יעקב (חלק ב סימן א) תלה את פירוש השוק בסוגייתנו במחלוקת הראשונים הנ"ל. אמנם ראה בפסקה הבאה. ומאידך בשו"ת אז נדברו הציע שמכיוון שהפסוק בסוגייתנו הוא אסמכתא בעלמא (והדין דרבנן), אין פירוש הפסוק והגמרא שווים.}}


בשו"ת צור יעקב כתב שפירוש השוק בסוגייתנו תלוי במחלוקת הראשונים הנ"ל{{הערה|חלק ב סימן א.}}.
אמנם יש שחלקו על כך, משני הצדדים: בשו"ת אז נדברו הציע שמכיוון שהפסוק בסוגייתנו הוא אסמכתא בעלמא, לכן גם לשיטת התוספות ישנים הכוונה כאן לחלק התחתון של הרגל{{הערה|חלק י"ד סימן כ אות ה'.}}.
ומאידך יש שכתבו שאף לתוספות במנחות ואף בדברי חכמים אין פירוש השוק תמיד זהה, וכאן הכוונה לחלק העליון, כמבואר להלן.


===במקומות שונים בלשון חכמים===
===במקומות שונים בלשון חכמים===

תפריט ניווט