הבדלים בין גרסאות בדף "קריאה בשטרי הדיוטות בשבת"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 23: שורה 23:
ולמד ה'''בית יוסף''' (שז ד"ה ורבנו ירוחם) מדבריו, שאומר כן אפילו לשיטת רבנו יונה וסייעתו, ושלא אסור אלא אם כן יודע מה כתוב בה. וסיים הב"י שלא משמע כן מדברי הטור.
ולמד ה'''בית יוסף''' (שז ד"ה ורבנו ירוחם) מדבריו, שאומר כן אפילו לשיטת רבנו יונה וסייעתו, ושלא אסור אלא אם כן יודע מה כתוב בה. וסיים הב"י שלא משמע כן מדברי הטור.


וב'''רמב"ם''' (כג יט) לא נזכר מהו פירוש שטרי הדיוטות, אבל ב'''בית חדש''' (ה ד"ה כתב הרמב"ם) למד מתוך דבריו שזהו דווקא שטרי מקח וממכר, לפי שבאגרות שלום ליכא חשש של שמא ימחוק. וכן כתב ה'''טורי זהב''' בדעתו כדבר פשוט.
ה'''שלחן ערוך''' (שז יג) פסק כדעת רוב הראשונים, שאף אגרות של שאלת שלום אסור.
===טעם האיסור===
===טעם האיסור===
ה'''רמב"ם''' (שבת כג יט) כתב שטעם האיסור לקרוא בשטרי הדיוטות הוא [[דברים האסורים בשבת משום גזרה שמא יכתוב|שמא ימחוק]]. וכן כתב ה'''ר"ן''' (בדפי הרי"ף מג ב ד"ה והלכתא).
ה'''רמב"ם''' (שבת כג יט) כתב שטעם האיסור לקרוא בשטרי הדיוטות הוא [[דברים האסורים בשבת משום גזרה שמא יכתוב|שמא ימחוק]]. וכן כתב ה'''ר"ן''' (בדפי הרי"ף מג ב ד"ה והלכתא).

תפריט ניווט