631
עריכות
(הוספת כמה סעיפים) |
|||
שורה 33: | שורה 33: | ||
== הפסקה בה' אלהיכם אמת == | == הפסקה בה' אלהיכם אמת == | ||
=== מחלוקת ראשונים === | === מחלוקת ראשונים === | ||
=== | בגמרא <small>([https://www.sefaria.org.il/Berakhot.14a.21 ברכות יד.])</small> מובאת דעת ר' יהודה שבין ויאמר לאמת ויציב לא יפסיק, ונפסק בגמרא ובראשונים שהלכה כר' יהודה.<br> | ||
נחלקו הראשונים בהבנת דברי ר' יהודה: | |||
* ה'''רמב"ם''' <small>([https://www.sefaria.org.il/Mishneh_Torah%2C_Reading_the_Shema.2.17 הלכות ק"ש פ"ב הי"ז])</small> מפרש שלא יפסיק - הכוונה כמו שבאמצע לא יפסיק, כלומר שכן מפסיק בשביל לשאול מפני היראה ולהשיב מפני הכבוד. | |||
* '''הרב רבינו יונה''' <small>([https://www.sefaria.org.il/Rif_Berakhot.8a.2?lang=he&p2=Rabbeinu_Yonah_on_Berakhot.8a.2&lang2=he ח. מתני])</small> , וה'''תוספות''' פירשו שלא יפסיק - הכוונה שלא יפסיק בכלל. אפילו בשביל דברים שבאמצע אפשר להפסיק בשבילם.<br> | |||
ו'''הרא"ש''' <small>([https://www.sefaria.org.il/Rosh_on_Berakhot.2.8.1 פסקי הראש ב ח])</small> מסתפק ופוסק שלא יפסיק כלל - אלא אומר אמת ויציב ואח"כ יפסיק כמו באמצע פרק, כי אין להפסיק אלא במילת אמת.<br> | |||
וה'''שו"ע''' <small>([https://www.sefaria.org.il/Shulchan_Arukh%2C_Orach_Chayim.66.5 או"ח ס"ו ה'])</small> פוסק כדעת הרא"ש - שלא יפסיק כלל עד שיאמר אמת - ואז יפסיק כדין באמצע הפרק. | |||
== הפסקה בשביל לקרות בתורה == | == הפסקה בשביל לקרות בתורה == | ||
=== מחלוקת ראשונים == | === מחלוקת ראשונים === | ||
'''בעל המנהיג''' אומר שעוצרים בשביל לעלות לתורה, כי זה כבוד תורה | '''בעל המנהיג''' אומר שעוצרים בשביל לעלות לתורה, כי זה כבוד תורה, ק"ו מכבוד הבריות ויראתם שמפסיק בשבילם <br> | ||
ה'''רשב"א''' אומר שלא עוצרים בשביל לעלות לתורה, כי זה הכבוד שלך ולא כבוד התורה, אפשר להעלות גם מישהו אחר. ולא שייך לעצור בשביל זה. | ה'''רשב"א''' אומר שלא עוצרים בשביל לעלות לתורה, כי זה הכבוד שלך ולא כבוד התורה, אפשר להעלות גם מישהו אחר. ולא שייך לעצור בשביל זה. | ||
=== פסיקת הלכה === | === פסיקת הלכה === | ||
השו"ע מביא את שתי הדעות - ופוסק הלכה כרשב"א שלא מפסיקים בשביל לעלות לתורה.<br> | השו"ע מביא את שתי הדעות - ופוסק הלכה כרשב"א שלא מפסיקים בשביל לעלות לתורה.<br> | ||
הב"ח | הב"ח [להמשיך אותו] | ||
== ראו גם == | == ראו גם == | ||
* | * |