הבדלים בין גרסאות בדף "אוקמי ואברויי בשביעית"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 33: שורה 33:
בהמשך להגדרת המלאכות שראינו ב'''בבבלי''' (מועד קטן, ג' א') "עבודה שבשדה ושבכרם", היו שצמצמו את היתר אוקמי רק למלאכות שהן בקרקע, בעוד המלאכות שבאילן נאסרות גם כאשר הן לאוקמי. '''פאת השולחן''' [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=37666&st=&pgnum=146 (שביעית, כ' ב')] מסביר שהיתר אוקמי הוא רק במלאכות שהן בקרקע (תחת הגפנים ולא בשורשי הגפנים) והמחלוקת בנושא מובאת על ידי '''הרב קוק''' (שבת הארץ, א', ה') ו(שם, קוטרס אחרון, י').  
בהמשך להגדרת המלאכות שראינו ב'''בבבלי''' (מועד קטן, ג' א') "עבודה שבשדה ושבכרם", היו שצמצמו את היתר אוקמי רק למלאכות שהן בקרקע, בעוד המלאכות שבאילן נאסרות גם כאשר הן לאוקמי. '''פאת השולחן''' [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=37666&st=&pgnum=146 (שביעית, כ' ב')] מסביר שהיתר אוקמי הוא רק במלאכות שהן בקרקע (תחת הגפנים ולא בשורשי הגפנים) והמחלוקת בנושא מובאת על ידי '''הרב קוק''' (שבת הארץ, א', ה') ו(שם, קוטרס אחרון, י').  


===כשאין פסידא===
=== כשאין פסידא===
יש לשאול האם היתר אוקמי הוא בכל מקרה בו האילנות יכולים להיפגע או רק במקום הפסד גדול, נראה שיש קשר בין ההכרעה ביסוד אוקמי - האם ההיתר הוא משום שאין בכך מלאכה או משום שיש היתר במקום הפסד, אם ההיתר הוא רק במקום הפסד אולי כאשר אין הפסד לא יהיה היתר לבצע מלאכות גם לא לשם אוקמי. מלשון ה'''רמב"ם''' (שמיטה ויובל, א' י') נשמע שההיתר הוא דווקא משום שאחרת כל האילנות יפסדו וכל העץ בארץ ייפגע, אך ה'''חזון איש''' (שביעית, י"ז כ') מתיר אוקמי גם כאשר אין הפסד.  
יש לשאול האם היתר אוקמי הוא בכל מקרה בו האילנות יכולים להיפגע או רק במקום הפסד גדול, נראה שיש קשר בין ההכרעה ביסוד אוקמי - האם ההיתר הוא משום שאין בכך מלאכה או משום שיש היתר במקום הפסד, אם ההיתר הוא רק במקום הפסד אולי כאשר אין הפסד לא יהיה היתר לבצע מלאכות גם לא לשם אוקמי. מלשון ה'''רמב"ם''' (שמיטה ויובל, א' י') נשמע שההיתר הוא דווקא משום שאחרת כל האילנות יפסדו וכל העץ בארץ ייפגע, אך ה'''חזון איש''' (שביעית, י"ז כ') מתיר אוקמי גם כאשר אין הפסד.  


===פעולה שנראית כעבודה===
=== פעולה שנראית כעבודה===
החזון איש [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=41159&st=&pgnum=108 (שביעית, י"ז, י"ט ד"ה מדרבנן וקרא אסמכתא)], מסביר שגם במלאכות אוקמי גזרו חכמים לאסור כאשר זה נראה כעבודה. '''הרב קנייבסקי''' [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=58665&st=&pgnum=200&hilite= (דרך אמונה, ביאור הלכה, שביעית, א' ה' "ולא יאבק")] מביא את דברי החזון איש ותמה - איך נוכל להגדיר מה נראה כעבודה ומה לא?  
החזון איש [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=41159&st=&pgnum=108 (שביעית, י"ז, י"ט ד"ה מדרבנן וקרא אסמכתא)], מסביר שגם במלאכות אוקמי גזרו חכמים לאסור כאשר זה נראה כעבודה. '''הרב קנייבסקי''' [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=58665&st=&pgnum=200&hilite= (דרך אמונה, ביאור הלכה, שביעית, א' ה' "ולא יאבק")] מביא את דברי החזון איש ותמה - איך נוכל להגדיר מה נראה כעבודה ומה לא?  


===פעולה שיש בה אוקמי ואברויי גם יחד===
=== פעולה שיש בה אוקמי ואברויי גם יחד===
'''הרב קנייבסקי''' [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=58665&st=&pgnum=200&hilite= (שם)] מסביר שליסוד אוקמי כגורם מתיר של הפסד או כפעולות שלא נאסרו משום שהן אינן מלאכות כלל יש נ"מ במצב שבו יש גם אוקמי וגם אברויי באותה הפעולה. אם היסוד הוא הפסד - יש בכך הפסד ומותר, אך אם היסוד הוא שהפעולה לאוקמי לא נאסרה - הרי בפעולה משולבת יש גם מלאכה שכן נאסרה והיא המלאכה להשחת האילן ויהיה אסור.  
'''הרב קנייבסקי''' [https://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=58665&st=&pgnum=200&hilite= (שם)] מסביר שליסוד אוקמי כגורם מתיר של הפסד או כפעולות שלא נאסרו משום שהן אינן מלאכות כלל יש נ"מ במצב שבו יש גם אוקמי וגם אברויי באותה הפעולה. אם היסוד הוא הפסד - יש בכך הפסד ומותר, אך אם היסוד הוא שהפעולה לאוקמי לא נאסרה - הרי בפעולה משולבת יש גם מלאכה שכן נאסרה והיא המלאכה להשחת האילן ויהיה אסור.  


שורה 45: שורה 45:
יש לשאול האם ההיתר לבצע פעולות לקיום האילן תקף רק למלאכות שנאסרו מדרבנן או גם למלאכות שנאסרו מדאורייתא. שאלה זו היא המשך של השאלה מה יסוד דין אוקמי - האם ההיתר הוא משום שפעולות לקיום וריפוי האילן אינן מלאכות או שיש בהן איסור מלאכה אבל הוא הותר משום הפסד. אם השיח נוגע להפסד, הרי שיהיה קשה יותר להתיר משום הפסד מלאכות דאורייתא, משא"כ אם אין בפעולות לשם ריפוי דין מלאכה כלל.
יש לשאול האם ההיתר לבצע פעולות לקיום האילן תקף רק למלאכות שנאסרו מדרבנן או גם למלאכות שנאסרו מדאורייתא. שאלה זו היא המשך של השאלה מה יסוד דין אוקמי - האם ההיתר הוא משום שפעולות לקיום וריפוי האילן אינן מלאכות או שיש בהן איסור מלאכה אבל הוא הותר משום הפסד. אם השיח נוגע להפסד, הרי שיהיה קשה יותר להתיר משום הפסד מלאכות דאורייתא, משא"כ אם אין בפעולות לשם ריפוי דין מלאכה כלל.
ה'''בבלי''' (בבא בתרא, פ' ב') עוסק בזמירה (שנחשבת מלאכה דאורייתא) בשביעית, ומסביר איך נכון לזמור כאשר המטרה היא לקצוץ עצים לשם שימוש בענפים. מתוך דברי הראשונים ה'''רשב"ם''' (שם) וה'''ריטב"א''' (שם) עולה כי אם ברור שהזמירה היא לשם קיום האילן (משא"כ במקרה דנן) מותר לזמור, על אף שהזמירה היא מלאכה מדאורייתא. מדברי הרמב"ם (שביעית, א' י') עולה כי ההיתר הוא דווקא במלאכות דרבנן, משום שהוא מתבסס על כך שחכמים לא גזרו כאשר יש הפסד.  
ה'''בבלי''' (בבא בתרא, פ' ב') עוסק בזמירה (שנחשבת מלאכה דאורייתא) בשביעית, ומסביר איך נכון לזמור כאשר המטרה היא לקצוץ עצים לשם שימוש בענפים. מתוך דברי הראשונים ה'''רשב"ם''' (שם) וה'''ריטב"א''' (שם) עולה כי אם ברור שהזמירה היא לשם קיום האילן (משא"כ במקרה דנן) מותר לזמור, על אף שהזמירה היא מלאכה מדאורייתא. מדברי הרמב"ם (שביעית, א' י') עולה כי ההיתר הוא דווקא במלאכות דרבנן, משום שהוא מתבסס על כך שחכמים לא גזרו כאשר יש הפסד.  
===האחרונים בסוגית אוקמי פירא===
=== האחרונים בסוגית אוקמי פירא ===
'''הרב קוק''' (שבת הארץ, א' ה', ט"ו, כ'), (שבת הארץ, קונטרס אחרון, י"א), הולך בשיטת הרמב"ם ומתיר אוקמי רק במלאכות דרבנן (ולכן זמירה לשם אוקמי צריכה להיעשות בשינוי כי אחרת היא מדאורייתא)<ref>יש לציין שלשיטת הרב קוק המובאת במשפט כהן ס"ז הזמירה בימינו שונה מהזמירה המקורית ונאסרה רק מדרבנן.</ref>. מולו אפשר לראות את '''הרב טוקצ'ינסקי''' (ספר השמיטה, ד' 1 ב') שמתיר אוקמי גם במלאכות דאורייתא וכן דעת ה'''גרש"ז''' (מעדני ארץ קובץ הערות, ח' ח').
'''הרב קוק''' (שבת הארץ, א' ה', ט"ו, כ'), (שבת הארץ, קונטרס אחרון, י"א), הולך בשיטת הרמב"ם ומתיר אוקמי רק במלאכות דרבנן (ולכן זמירה לשם אוקמי צריכה להיעשות בשינוי כי אחרת היא מדאורייתא)<ref>יש לציין שלשיטת הרב קוק המובאת במשפט כהן ס"ז הזמירה בימינו שונה מהזמירה המקורית ונאסרה רק מדרבנן.</ref>. מולו אפשר לראות את '''הרב טוקצ'ינסקי''' (ספר השמיטה, ד' 1 ב') שמתיר אוקמי גם במלאכות דאורייתא וכן דעת ה'''גרש"ז''' (מעדני ארץ קובץ הערות, ח' ח').




==אוקמי פירא - היתר אוקמי בפירות==
== אוקמי פירא - היתר אוקמי בפירות ==
 
בימינו, היתר אוקמי באילנות הוא הנושא המרכזי בבירור ההלכה לאנשים פרטיים בגינות וחצרות, אך בפסיקה לתעשייה ולחקלאים הגדולים השאלה החשובה היא האם אפשר לעשות פעולות לשם קיום הפירות. התשובה


== ראו גם ==
== ראו גם ==
שורה 64: שורה 64:




[[קטגוריה:בחרו קטגוריה מתאימה]]
[[קטגוריה:שמיטה | מצוות התלויות בארץ]]
135

עריכות

תפריט ניווט