הבדלים בין גרסאות בדף "עצמות בתערובת"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 3,820 בתים ,  22:29, 19 בפברואר 2022
אין תקציר עריכה
 
שורה 1: שורה 1:
{{תחרות כתיבה}}
{{תחרות כתיבה}}


{{מקורות||חולין צח.|ערלה א ג<BR/>נזיר ו ט|תרומות יג ז|יורה דעה צט א-ב}}
{{מקורות||חולין צח א|ערלה א ג<BR/>נזיר ו ט|תרומות יג ז|יורה דעה צט א-ב}}


אם עצמות מצטרפים כדי לבטל את האיסור ואם עצמות איסור אסורים באכילה.
אם עצמות מצטרפים כדי לבטל את האיסור ואם עצמות איסור אסורים באכילה.
שורה 25: שורה 25:
====רמב"ן====
====רמב"ן====
{{ציטוט|תוכן=ומדקיי"ל בששים שמעינן מינה דבשר ועצמות בהדי בשר ועצמות משערינן שכך שיערה תורה זרוע בשלה ויש בדבר להקל ולהחמיר, ושמעינן מינה דליתא להא דאמרינן בירושלמי (תרומות פ"ה) קליפי איסור מעלין את ההיתר, שאם כן עצמות זרוע יצטרפו להיתר ויותר ממאה הן, וכך מפורש בפ"ק דערלה ירושלמי דמאן דאמר בששים אין מוציא עצמות מן הזרוע ולית ליה קליפי איסור מעלין עיין שם, ומקצת מחברים הקלו בזה וטעו.|מקור=
{{ציטוט|תוכן=ומדקיי"ל בששים שמעינן מינה דבשר ועצמות בהדי בשר ועצמות משערינן שכך שיערה תורה זרוע בשלה ויש בדבר להקל ולהחמיר, ושמעינן מינה דליתא להא דאמרינן בירושלמי (תרומות פ"ה) קליפי איסור מעלין את ההיתר, שאם כן עצמות זרוע יצטרפו להיתר ויותר ממאה הן, וכך מפורש בפ"ק דערלה ירושלמי דמאן דאמר בששים אין מוציא עצמות מן הזרוע ולית ליה קליפי איסור מעלין עיין שם, ומקצת מחברים הקלו בזה וטעו.|מקור=
[https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=40913&st=&pgnum=207 '''רמב"ן''' חולין צט: ד"ה "ומדקיימא לן"]}}
[https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=40913&st=&pgnum=207 '''רמב"ן''' חולין צט ב ד"ה "ומדקיימא לן"]}}


ה'''רמב"ן''' אומר שכיון שהלכה כרבי חייא בר אבא שמשערים בששים, עצמות האיסור מצטרפים לאיסור ועצמות ההיתר מצטרפים להיתר. ואין הלכה כירושלמי שאומרת שקליפי איסור מצטרפים להיתר כיון שגם לפי הירושלמי זה רק למ"ד שמשערים במאה.
ה'''רמב"ן''' אומר שכיון שהלכה כרבי חייא בר אבא שמשערים בששים, עצמות האיסור מצטרפים לאיסור ועצמות ההיתר מצטרפים להיתר. ואין הלכה כירושלמי שאומרת שקליפי איסור מצטרפים להיתר כיון שגם לפי הירושלמי זה רק למ"ד שמשערים במאה.


====ריטב"א בשם הרא"ה====
====ריטב"א בשם הרא"ה====
{{ציטוט|תוכן=ומיהו אומר מורי הרב ז"ל בשם רבותיו ז"ל שלא אמרו לשער בעצמות אלא ביש בהן מוח ובאותן עצמות שיערו רבנן שיש בכאן בהם ס' מלבד שאר עצמות שיש באיל שאין להם מוח שאינם מן המנין. ואידך הוי סבר שאפילו לעצמות שיש בהן מוח אין לצרפן למנין איסור והיתר כלל וכיון דקיי"ל כמ"ד בס' קי"ל נמי דעצמות מצטרפין להיתר ואיסור כשיש בהן מוח|מקור=
{{ציטוט|תוכן=ומיהו אומר מורי הרב ז"ל בשם רבותיו ז"ל שלא אמרו לשער בעצמות אלא ביש בהן מוח ובאותן עצמות שיערו רבנן שיש בכאן בהם ס' מלבד שאר עצמות שיש באיל שאין להם מוח שאינם מן המנין. ואידך הוי סבר שאפילו לעצמות שיש בהן מוח אין לצרפן למנין איסור והיתר כלל וכיון דקיי"ל כמ"ד בס' קי"ל נמי דעצמות מצטרפין להיתר ואיסור כשיש בהן מוח.|מקור=
[https://www.sefaria.org.il/Ritva_on_Chullin.98b.3?vhe=Chiddushei_haRitva,_Lemberg_1861&lang=he&with=all&lang2=he '''ריטב"א''' חולין צח: ד"ה "מאן דאמר"]}}
[https://www.sefaria.org.il/Ritva_on_Chullin.98b.3?vhe=Chiddushei_haRitva,_Lemberg_1861&lang=he&with=all&lang2=he '''ריטב"א''' חולין צח ב ד"ה "מאן דאמר"]}}


ה'''רא"ה''' אומר כמו ה'''רמב"ן''' שכיון דקיי"ל כמ"ד שמשערים בששים, לכן עצמות האיסור מצטרפים לאיסור ועצמות היתר להיתר, אלא שהוא מגביל את זה לעצמות שיש בהם מח. וההסבר הוא שכיון שיש בהם מח ולחלוחית אז הטעם שלהם משפיע על התערובת. ולכאורה לפי זה בעצמות שאין בהם מח היה אפשר לומר שגם עצמות האיסור יצטרפו להיתר כיון שאין בהם טעם איסור שמשפיע על התערובת, אלא שהרא"ה מביא בהמשך דבריו שמוכרח לפי הירושלמי שלמ"ד שמשערים בששים אין לו את הדין שקליפי איסור מצטרפים להיתר והוא נשאר בצ"ע.
ה'''רא"ה''' אומר כמו ה'''רמב"ן''' שכיון דקיי"ל כמ"ד שמשערים בששים, לכן עצמות האיסור מצטרפים לאיסור ועצמות היתר להיתר, אלא שהוא מגביל את זה לעצמות שיש בהם מח. וההסבר הוא שכיון שיש בהם מח ולחלוחית אז הטעם שלהם משפיע על התערובת. ולכאורה לפי זה בעצמות שאין בהם מח היה אפשר לומר שגם עצמות האיסור יצטרפו להיתר כיון שאין בהם טעם איסור שמשפיע על התערובת, אלא שהרא"ה מביא בהמשך דבריו שמוכרח לפי הירושלמי שלמ"ד שמשערים בששים אין לו את הדין שקליפי איסור מצטרפים להיתר והוא נשאר בצ"ע.
====ר"ן====
{{ציטוט|תוכן=הלכך לענין הלכה לדידן דקי"ל כמ"ד בששים נקטינן דקליפי היתר מעלין את האסור. ובירושלמי בפירקא קמא דערלה משמע תו דאף קליפי איסור מעלין את האיסור ואף לפי גמ' דילן אפשר לומר כן דלמ"ד בששים היינו טעמא דלא מצטרפי עצמות שבזרוע להיתר לפי שהן עצמן אוסרין מפני מוח שבהם ומחמת רכותן שיצא מהן לחות אבל עצמות יבשין וקליפין שאנן אוסרין אפשר שאף אותן של איסור מעלין את ההיתר.|מקור=
[https://www.sefaria.org.il/Ran_on_Chullin.35a.12?vhe=Vilna_Edition&lang=he&with=all&lang2=he '''ר"ן''' על ה'''רי"ף''' חולין לה ב]}}
ה'''ר"ן''' מביא ג"כ שכיון דקיי"ל שמשערים בששים אז קליפי היתר מצטרפים להיתר. ואח"כ הוא מביא את הסתירה מהירושלמי שמשמע בפשטות בלי מחלוקת שאף קליפי איסור מעלים את ההיתר שלא כמו הבבלי שעצמות איסור מצטרפים לאיסור. ומתרץ ה'''ר"ן''' שגם לפי הבבלי קליפי איסור יצטרפו להיתר ורק עצמות עם מח מחמת רכותן אוסרים וא"כ עצמות יבשים של איסור מצטרפים להיתר.{{הערה|צריך עיון שהרי ה'''רא"ה''' אמר שמפשט הירושלמי עולה שלמ"ד שמשערים בששים משמע שאין לו את הדין שקליפי איסור מצטרפים להיתר ואיך ה'''ר"ן''' יתרץ את זה? ואולי אפשר לומר שכיון שבבלי מוזכר רק עצמות עם מח וא"כ מסברא אפשר לומר ששאר העצמות מצטרפים להיתר כיון שאין להם לחלוחית, מה שאי אפשר לומר בירושלמי כיון שמוזכר במפורש קליפי איסור. ולפי זה קליפי איסור לפי המ"ד שמשערים בששים תלויה במחלוקת הבבלי לבין הירושלמי וה'''ר"ן''' מכריע כבבלי.}}
====אור זרוע====
{{ציטוט|תוכן=הילכך עצמות של איסור אינן מצטרפות לאסור אבל עצמות של היתר מצטרפין להתיר. אבל אין לצרף עצמות של איסור עם ההיתר לבטל את האיסור כרב ביבי וכרב הונא דטורח להתיר כולי האי. אע"ג דמשמע להתירא ואם שום אדם יתיר לא עבר על דברי חכמים אבל אין נכון להקל כולי האי.|מקור=
[https://www.sefaria.org.il/Ohr_Zarua%2C_Volume_IV%2C_Piskei_Avodah_Zarah.277.1?vhe=Ohr_Zarua,_Zhytomyr,_1862&lang=he&with=Navigation&lang2=he אור זרוע ד פסקי עבודה זרה רעז]}}
ה'''אור זרוע''' אומר שעצמות האיסור אינן מצטרפות לאיסור וגם לא להיתר. ולכאורה זה לא כמו הבבלי שעצמות איסור מצטרפים לאיסור וגם לא כמו הירושלמי שלמ"ד שמשערים במאה עצמות איסור מצטרפים להיתר. ונראה שההסבר הוא שכיון שיש ברייתא מפורשת שטנופת של תרומה לא מצטרפת לאיסור, לכן קיי"ל כברייתא הזאת למרות שהיא כנגד הגמרא. אמנם בבריתא לא מפורש שטנופת של תרומה מצטרפת להתיר ולכן למרות שרב ביבי אמר שהיא מצטרפת, אין להקל בזה לכתחילה.
==הערות שוליים==
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:תערובות]]
[[קטגוריה:יורה דעה סימן צט]]
<references />
5

עריכות

תפריט ניווט