26
עריכות
(סיכמנו את שיטות הראשונים בסוגיית נתן הוא ואמרה היא (לפי שיעוריו של מר"ן רה"י הרב חיים סבתו שליט"א)) |
מ (ויקיזציה) |
||
שורה 1: | שורה 1: | ||
הגמרא בקידושין בדף ה | הגמרא בקידושין בדף ה ע"ב דנה בשאלה מה הדין במקרה בו המקדש יתן והאישה תאמר "הרי אני מקודשת לך" . | ||
== הסוגיא == | == הסוגיא == | ||
בגמרא בקידושין דף ה ע"ב מובאת ברייתא (תוספתא פ"א ה"א): | בגמרא בקידושין דף ה ע"ב מובאת ברייתא (תוספתא פ"א ה"א): | ||
"ת"ר: כיצד בכסף? נתן לה כסף או שוה כסף, ואמר לה הרי את מקודשת לי הרי את מאורסת לי הרי את לי לאינתו - הרי זו מקודשת; אבל היא שנתנה, ואמרה היא הריני מקודשת לך, הריני מאורסת לך, הריני לך לאינתו - אינה מקודשת". | "ת"ר: כיצד בכסף? נתן לה כסף או שוה כסף, ואמר לה הרי את מקודשת לי הרי את מאורסת לי הרי את לי לאינתו - הרי זו מקודשת; אבל היא שנתנה, ואמרה היא הריני מקודשת לך, הריני מאורסת לך, הריני לך לאינתו - אינה מקודשת". | ||
רב פפא מדייק | רב פפא מדייק שישנה סתירה בברייתא מה יהיה הדין במקרה שהוא נתן והיא אמרה? לפי הרישא משמע שאין קידושין בכלל, אולם לפי הסיפא משתמע מקודשת וודאי! | ||
מתרצת הגמרא | מתרצת הגמרא שני תירוצים, לפי התירוץ הראשון הרישא היא העיקר ולכן הדין הוא שאין האישה מקודשת בכלל במקרה זה. | ||
אולם | אולם לפי התירוץ השני מעמדן של הרישא ושל הסיפא זהה ולכן במקרה שנתן הוא ואמרה היא האישה תהיה מקודשת מספק. | ||
== מדוע הספק מ"דרבנן"? == | == מדוע הספק מ"דרבנן"? == | ||
=== הספק מחכמים, כי מדאורייתא אין הקידושין חלים כלל === | === הספק מחכמים, כי מדאורייתא אין הקידושין חלים כלל === |
עריכות