9,908
עריכות
שורה 9: | שורה 9: | ||
אך הריבוי לעונש כרת נלמד מהמילים "'''כי כל''' אוכל חמץ'''". | אך הריבוי לעונש כרת נלמד מהמילים "'''כי כל''' אוכל חמץ'''". | ||
<BR/>ומעירים ה'''תוספות''' (ד"ה ההוא) שאף שגם בפסוק המדבר על מחמצת מוזכרות המילים "כי כל", מ"מ פשיטא לה לגמרא שזה בא לדרשה אחרת. | <BR/>ומעירים ה'''תוספות''' (ד"ה ההוא) שאף שגם בפסוק המדבר על מחמצת מוזכרות המילים "כי כל", מ"מ פשיטא לה לגמרא שזה בא לדרשה אחרת. | ||
== מחלוקת התנאים == | |||
ה'''גמרא''' מביאה ברייתא האומרת שדין זה של תערובת חמץ נתון במחלוקת תנאים. | |||
<BR/>דעת ר' אליעזר היא כפי שהוזכר למעלה, שישנו איסור לאו באכילת תערובת חמץ, אבל לדעת חכמים אין אזהרת לאו על תערובת חמץ. | |||
כתב ה'''רי"ף''' (יג א) שהגם שסוברים חכמים שאין מלקות בתערובת חמץ, מ"מ איסור יש בדבר. ונראה שסובר הרי"ף שהלכה בזה כחכמים ולא כר' אליעזר, למרות שסתם משנה כמותו. | |||
== האם יש איסור בל יראה ובל ימצא == | |||
נחלקו הראשונים האם בתערובת חמץ ישנו רק איסור אכילה, או שיש גם איסור 'בל יראה ובל ימצא'. | |||
<BR/>ה'''משנה''' (ג א) כותבת 'ואלו עוברין בפסח', ובפירוש המילה 'עוברין' נחלקו הדעות. | |||
<BR/>לדעת '''רש"י''' (מב א ד"ה ואלו) הכוונה שעוברים עליהם בבל יראה ובל ימצא, ולפי זה אסור להשהותם בפסח כלל. <BR/>וכן היא דעת ה'''רמב"ם''' (חמץ ומצה ד ח), אך הוסיף שזה דווקא בתערובת חמץ שראוי הוא לאכילה, אבל דבר שיש בו תערובת חמץ שאינו ראוי לאכילה, מותר לקיימו בפסח. |