הבדלים בין גרסאות בדף "תערובת חמץ"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסר בית אחד ,  14:00, 11 באפריל 2023
אין תקציר עריכה
שורה 2: שורה 2:
{{מקורות|פסחים ג א|פסחים מב א-מג ב||חמץ ומצה א ו; ד ח|אורח חיים תמב א}}
{{מקורות|פסחים ג א|פסחים מב א-מג ב||חמץ ומצה א ו; ד ח|אורח חיים תמב א}}


== סוגית הגמרא ==
== מקור הדין ==
=== מקור הדין ===
{{חלונית|תוכן=(א) וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם לֵאמֹר:  
{{חלונית|תוכן=(א) וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם לֵאמֹר:  
<BR/>(ב) הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה:  
<BR/>(ב) הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה:  
שורה 14: שורה 13:
איתא ב'''מכילתא דרשב"י''' (יב כ) שהפסוק "כל מחמצת לא תאכלו" בא לרבות איסור אכילה לכותח הבבלי, שכר המדי, חומץ האדומי וזיתום המצרי. אבל מ"מ עונש כרת אין בהם לפי שלא נאמר כרת אלא בחמץ גמור, אבל מכל מקום יש בהם איסור לאו.
איתא ב'''מכילתא דרשב"י''' (יב כ) שהפסוק "כל מחמצת לא תאכלו" בא לרבות איסור אכילה לכותח הבבלי, שכר המדי, חומץ האדומי וזיתום המצרי. אבל מ"מ עונש כרת אין בהם לפי שלא נאמר כרת אלא בחמץ גמור, אבל מכל מקום יש בהם איסור לאו.
<BR/>המכילתא הזו מובאת בברייתא ב'''בבלי''' (פסחים מג א), וכן הוא סתמא דמתניתין שם (פסחים ג א).  
<BR/>המכילתא הזו מובאת בברייתא ב'''בבלי''' (פסחים מג א), וכן הוא סתמא דמתניתין שם (פסחים ג א).  
== סוגית הגמרא ==
אלא שבגמרא שם מובאת ברייתא נוספת שממנה מתבאר שדין זה דעת ר' אליעזר, ואילו חכמים סוברים של עירוב חמץ אין אפילו לאו.   
אלא שבגמרא שם מובאת ברייתא נוספת שממנה מתבאר שדין זה דעת ר' אליעזר, ואילו חכמים סוברים של עירוב חמץ אין אפילו לאו.   
לדעת ר' אליעזר בברייתא המובאת ב'''גמרא''' (פסחים מג א), הפסוק "כל מחמצת לא תאכלו" (שמות יב כ) בא לרבות תערובת חמץ (כגון כותח הבבלי, שכר המדי, חומץ האדומי, וזיתום המצרי), ולומר שישנו לאו בפסח גם על אכילת תערובת חמץ, שהרי איסור על אכילת חמץ גמור כבר נאמר למעלה בפסוק: "כי כל אוכל חמץ ונכרתה".  
לדעת ר' אליעזר בברייתא המובאת ב'''גמרא''' (פסחים מג א), הפסוק "כל מחמצת לא תאכלו" (שמות יב כ) בא לרבות תערובת חמץ (כגון כותח הבבלי, שכר המדי, חומץ האדומי, וזיתום המצרי), ולומר שישנו לאו בפסח גם על אכילת תערובת חמץ, שהרי איסור על אכילת חמץ גמור כבר נאמר למעלה בפסוק: "כי כל אוכל חמץ ונכרתה".  

תפריט ניווט