הבדלים בין גרסאות בדף "תערובת חמץ"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 38 בתים ,  21:13, 17 באפריל 2023
אין תקציר עריכה
שורה 2: שורה 2:
{{מקורות|פסחים ג א|פסחים מב א-מג ב|פסחים ג א|חמץ ומצה א ו; ד ח|אורח חיים תמב א}}
{{מקורות|פסחים ג א|פסחים מב א-מג ב|פסחים ג א|חמץ ומצה א ו; ד ח|אורח חיים תמב א}}


== מקור הדין ==
== המקורות התנאיים וסוגית הגמרא ==
{{חלונית|תוכן=(א) וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם לֵאמֹר:  
{{חלונית|תוכן=(א) וַיֹּאמֶר יְהוָה אֶל מֹשֶׁה וְאֶל אַהֲרֹן בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם לֵאמֹר:  
<BR/>(ב) הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה:  
<BR/>(ב) הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם רֹאשׁ חֳדָשִׁים רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה:  
שורה 24: שורה 24:
<BR/>לעומת זאת דעת רב יהודה ש[[חמץ נוקשה]] קל הוא מתערובת חמץ, ור' אליעזר שאסר תערובת חמץ אינו אוסר חמץ נוקשה. לכן סובר רב יהודה שסתם המשנה היא דעת ר' מאיר, שלדעתו יש לאו בחמץ נוקשה וכל שכן לתערובת חמץ {{ראה עוד|דעת רב יהודה}}.
<BR/>לעומת זאת דעת רב יהודה ש[[חמץ נוקשה]] קל הוא מתערובת חמץ, ור' אליעזר שאסר תערובת חמץ אינו אוסר חמץ נוקשה. לכן סובר רב יהודה שסתם המשנה היא דעת ר' מאיר, שלדעתו יש לאו בחמץ נוקשה וכל שכן לתערובת חמץ {{ראה עוד|דעת רב יהודה}}.


== טעם הדין ==
=== טעם הדין ===
הגמרא אומרת שדין תערובת חמץ שלומד ר' אליעזר מן הפסוק מתבסס על הכלל ש[[היתר מצטרף לאיסור]], כלומר שלמרות שהחתיכה הנאכלת מעורבת מחמץ ומדבר המותר, מתוך ריבוי הפסוק אנו מחשיבים גם את ההיתר כחלק משיעור האיסור, ולכן אם אכל מן התערובת כזית חייב, אף שבאיסור עצמו לא היה כזית.
הגמרא אומרת שדין תערובת חמץ שלומד ר' אליעזר מן הפסוק מתבסס על הכלל ש[[היתר מצטרף לאיסור]], כלומר שלמרות שהחתיכה הנאכלת מעורבת מחמץ ומדבר המותר, מתוך ריבוי הפסוק אנו מחשיבים גם את ההיתר כחלק משיעור האיסור, ולכן אם אכל מן התערובת כזית חייב, אף שבאיסור עצמו לא היה כזית.
<BR/>עוד מבואר בגמרא שדין זה של היתר מצטרף לאיסור הוא ייחודי לאיסורים מסויימים (כמו יין לנזיר וכד'), וכמו כן הוא אינו מוסכם על כלל התנאים.  
<BR/>עוד מבואר בגמרא שדין זה של היתר מצטרף לאיסור הוא ייחודי לאיסורים מסויימים (כמו יין לנזיר וכד'), וכמו כן הוא אינו מוסכם על כלל התנאים.  

תפריט ניווט