450
עריכות
מ (←תורה מול הרהורים: רווח) |
(←גיל הנישואין: הרחבה) |
||
שורה 129: | שורה 129: | ||
על מנת לתרץ שאלה זו, ניתן לומר שמה שעסקנו עד כה הוא ביחס בין לימוד תורה להרהורים בלבד, ללא התייחסות לסיבות הנוספות. אמנם, בהתחשבות לסיבות נוספות ייתכן שהדין ישתנה. <br/> | על מנת לתרץ שאלה זו, ניתן לומר שמה שעסקנו עד כה הוא ביחס בין לימוד תורה להרהורים בלבד, ללא התייחסות לסיבות הנוספות. אמנם, בהתחשבות לסיבות נוספות ייתכן שהדין ישתנה. <br/> | ||
בגמרא ב'''מסכת קידושין''' (כט ב עד ל א) מובאים כמה גילאים בלעניין גיל הנישואין. בתחילה הגמרא מביאה מימרא בשם רב הונא לכך שאם אדם עבר גיל עשרים ועדיין לא נשא אשה, כל ימיו בהרהורי עבירה. וכן מובא בברייתא שאם אדם עבר את גיל עשרים ולא נשא אשה הקב"ה אומר תיפח עצמותיו.<br/> | בגמרא ב'''מסכת קידושין''' (כט ב עד ל א) מובאים כמה גילאים בלעניין גיל הנישואין. בתחילה הגמרא מביאה מימרא בשם רב הונא לכך שאם אדם עבר גיל עשרים ועדיין לא נשא אשה, כל ימיו בהרהורי עבירה. וכן מובא מימרא בשם רבא - וכן היא בברייתא ("תנא דבי ר' ישמעאל") - שאם אדם עבר את גיל עשרים ולא נשא אשה הקב"ה אומר תיפח עצמותיו.<br/> | ||
אח"כ הגמרא מספרת על רב חסדא שהוא התחתן בגיל שש עשרה, ולכן הוא עדיף מחבריו (שכנראה התחתנו לאחר מכן- בערך בגיל שמונה עשרה). הוא מוסיף שאם הוא היה נושא אשה בגיל ארבע עשרה הוא היה תוקע לשטן חץ בעיניו. <br/> | אח"כ הגמרא מספרת על רב חסדא שהוא התחתן בגיל שש עשרה, ולכן הוא עדיף מחבריו (שכנראה התחתנו לאחר מכן- בערך בגיל שמונה עשרה). הוא מוסיף שאם הוא היה נושא אשה בגיל ארבע עשרה הוא היה תוקע לשטן חץ בעיניו. <br/> | ||
שורה 174: | שורה 174: | ||
מביא ה'''פתחי תשובה''' (אה"ע א ה) בשם ה'''מהריק"ש''', שניתן לאחר את גיל הנישואין עד גיל עשרים וארבע בלבד. כנראה מקורו מהגמרא בקידושין שראינו לעיל עפ"י הלישנא הראשונה ברש"י. | מביא ה'''פתחי תשובה''' (אה"ע א ה) בשם ה'''מהריק"ש''', שניתן לאחר את גיל הנישואין עד גיל עשרים וארבע בלבד. כנראה מקורו מהגמרא בקידושין שראינו לעיל עפ"י הלישנא הראשונה ברש"י. | ||
אמנם, מובא ספר המצוות הקצר של '''החפץ חיים''' (מג) ובאופן דומה כתב '''הרב משאש''' בשו"ת שמש ומגן (ב כג) שניתן להתחתן עד גיל עשרים וחמש. | אמנם, מובא ספר המצוות הקצר של '''החפץ חיים''' (מג) ובאופן דומה כתב '''הרב משאש''' בשו"ת שמש ומגן (ב כג) שניתן להתחתן עד גיל עשרים וחמש. | ||
== הלכה למעשה == | == הלכה למעשה == |
עריכות