הבדלים בין גרסאות בדף "פת נכרי"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,359 בתים ,  15:29, 13 באפריל 2016
אין תקציר עריכה
שורה 121: שורה 121:
====כוונה בהשלכת הקיסם====
====כוונה בהשלכת הקיסם====
כתב הרב '''זבחי צדק''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=32212&st=&pgnum=162&hilite= (קיב כט)] שכל היתר זריקת הקיסם הוא דווקא כשזרק בכוונה להכשיר את האש, אך אם זרק כמתעסק בעלמא אסור. וכתב שכן הוא ב'''הגהת איסור והיתר הארוך''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15261&st=&pgnum=123&hilite= (מג י. ולא מצאתי שם)], והעתיק דבריו הרב '''בן איש חי''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14054&st=&pgnum=411&hilite= (חקת ה)].
כתב הרב '''זבחי צדק''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=32212&st=&pgnum=162&hilite= (קיב כט)] שכל היתר זריקת הקיסם הוא דווקא כשזרק בכוונה להכשיר את האש, אך אם זרק כמתעסק בעלמא אסור. וכתב שכן הוא ב'''הגהת איסור והיתר הארוך''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=15261&st=&pgnum=123&hilite= (מג י. ולא מצאתי שם)], והעתיק דבריו הרב '''בן איש חי''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=14054&st=&pgnum=411&hilite= (חקת ה)].
<BR/>קצת משמע בדבריהם שאמרו כן לפי מה דקיי"ל כהרמב"ם שאין זריקת הקיסם נצרכת אלא בשביל ההיכר, ולפי זה אם עושה חיתוי ממש שניכר בפת, אפילו אם הוא כמתעסק בעלמא שרי. אמנם אינו מוכרח, ואפשר שכוונתם דבכל גוונא בעי כוונה.
====ניפוח בפה====
====ניפוח בפה====
כתב ה'''דרכי משה''' (ו) בשם ה'''אגור''' (אלף שג) שכתב בשם '''שו"ת מהרי"ל''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=1145&st=&pgnum=159 (קצג)], שאם נפח באש בפיו, מועיל הדבר כחיתוי. והובא גם להלכה ב'''רמ"א''' (ט). אמנם במהרי"ל שם מסייג דבריו וכותב שזהו דווקא כשניפוחו מדליק העצים הכבויים ונדלקים על ידי כוחו, אך אם יש גחלים לוחשות ועצים דולקים, והוא בניפוחו רק מגביר חום אינו מועיל. אבל כתב ה'''פרי חדש''' [http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=49518&st=&pgnum=225 (יט)] שלפי מה דקיי"ל כהרשב"א שכל קיסם וקיסם מוסיף בחום התנור, גם הניפוח מועיל אפילו שיש עצים דולקים וגחלים לוחשות, וכן משמע ב'''פרי מגדים''' (שפתי דעת יט).
====כבה התנור====
====כבה התנור====
==טיוטא==
==טיוטא==

תפריט ניווט