75
עריכות
שורה 195: | שורה 195: | ||
ט. סיכום השיטות בסוגיה | ט. סיכום השיטות בסוגיה | ||
• לסיכום השיטות השונות בעניין שתי מלאכות היוצאות מפעולה אחת: | • לסיכום השיטות השונות בעניין שתי מלאכות היוצאות מפעולה אחת: | ||
מנחת חינוך: לכאורה תמיד חייב על שתי המלאכות. | |||
רש"ש: חייב על המלאכה העיקרית בלבד, ואם שקולות – חייב על שתיהן (וכן ניתן להסביר בדעת המאירי). | |||
אור שמח: א. אם המלאכות הן תולדות – יש לברר לאיזו מהן הפעולה דומה יותר, ועליה חייב, ואם שתיהן אבות – חייב על שתיהן. | '''מנחת חינוך''': לכאורה תמיד חייב על שתי המלאכות.<BR/> | ||
'''רש"ש''': חייב על המלאכה העיקרית בלבד, ואם שקולות – חייב על שתיהן (וכן ניתן להסביר בדעת המאירי).<BR/> | |||
המאירי (על פי הרב עמיאל שטרנברג): יש לבדוק לאיזו מלאכה מתכוון סתם אדם בעשיית הפעולה, ועליה חייב, ואם מתכוון לשתיהן – חייב על שתיהן. | '''אור שמח''': א. אם המלאכות הן תולדות – יש לברר לאיזו מהן הפעולה דומה יותר, ועליה חייב, ואם שתיהן אבות – חייב על שתיהן.<BR/> | ||
ב. כאשר בפעולה יש נפעל אחד – יש לבדוק לאיזו מלאכה הוא שייך יותר, אך אם כל מלאכה יוצאת מנפעל אחר – חייב שתיים (וכן ניתן להסביר בדעת המאירי).<BR/> | |||
'''המאירי''' (על פי הרב עמיאל שטרנברג): יש לבדוק לאיזו מלאכה מתכוון סתם אדם בעשיית הפעולה, ועליה חייב, ואם מתכוון לשתיהן – חייב על שתיהן. | |||
• לסיכום השיטות השונות בהסבר מחלוקת רבה ורב יוסף: | • לסיכום השיטות השונות בהסבר מחלוקת רבה ורב יוסף: | ||
תוס': חולקים אם הולכים אחר מחשבת הלב או אחר דמיון המעשה. | |||
רש"ש ומצפה איתן: חולקים מהו עיקר הפעולה, שעליו מתחייב. | |||
רמב"ם (על פי | '''תוס'''': חולקים אם הולכים אחר מחשבת הלב או אחר דמיון המעשה.<BR/> | ||
רמב"ם (על פי הנודע ביהודה): חולקים בדמיון המעשה, לאיזו מלאכה הפעולה דומה יותר. | '''רש"ש ומצפה איתן''': חולקים מהו עיקר הפעולה, שעליו מתחייב.<BR/> | ||
אור שמח: א. חולקים לאיזו מן התולדות הפעולה דומה יותר. | '''רמב"ם''' (על פי הסבר הרב יוסי): חולקים רק בעניין זרעים, על מה משפיעה הפעולה.<BR/> | ||
ב. חולקים האם הנפעל הוא הקרקע או הזרע דרך הקרקע. | '''רמב"ם''' (על פי הנודע ביהודה): חולקים בדמיון המעשה, לאיזו מלאכה הפעולה דומה יותר.<BR/> | ||
ריטב"א: חולקים מהי המלאכה עליה התרו בעושה המעשה (ביו"ט ולעניין מלקות). | '''אור שמח''': א. חולקים לאיזו מן התולדות הפעולה דומה יותר.<BR/> | ||
אור זרוע: חולקים מהי המלאכה היחידה (לא העיקרית!) שבפעולה [על פי זה יתכן לומר כי חולקים בהגדרת מלאכת חרישה: לרב יוסף – זו הכנה לזריעה; לרבה – זו הטבת הקרקע להיות בית גידול (גם אחרי שנזרעה)]. | ב. חולקים האם הנפעל הוא הקרקע או הזרע דרך הקרקע.<BR/> | ||
המאירי (על פי הרב עמיאל שטרנברג): חולקים לאיזו מן המלאכות מתכוון סתם אדם בעשותו את הפעולה. | '''ריטב"א''': חולקים מהי המלאכה עליה התרו בעושה המעשה (ביו"ט ולעניין מלקות).<BR/> | ||
'''אור זרוע''': חולקים מהי המלאכה היחידה (לא העיקרית!) שבפעולה [על פי זה יתכן לומר כי חולקים בהגדרת מלאכת חרישה: לרב יוסף – זו הכנה לזריעה; לרבה – זו הטבת הקרקע להיות בית גידול (גם אחרי שנזרעה)].<BR/> | |||
'''המאירי''' (על פי הרב עמיאל שטרנברג): חולקים לאיזו מן המלאכות מתכוון סתם אדם בעשותו את הפעולה. |
עריכות