הבדלים בין גרסאות בדף "בדין שתי מלאכות היוצאות מפעולה אחת"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 26: שורה 26:


===הנוטע חייב '''אף''' משום זורע===
===הנוטע חייב '''אף''' משום זורע===
בהמשך '''הגמרא'''(שם עג:) מובאת מימרא בשם רבי אמי, ש"זומר חייב משום נוטע, והנוטע והמבריך והמרכיב חייב משום זורע". שואלת הגמרא על המבריך והמרכיב אם חייבים הם רק משום זורע ולא משום נוטע, ועונה שבאמת יש לקרוא את הגמרא כך: "(..והנוטע והמבריך והמרכיב חייב) '''אף''' משום זורע..". לאחר מכן מביאה הגמרא את דברי רב כהנא, שאמר "זומר וצריך לעצים חייב שתים: אחת משום קוצר ואחת משום נוטע", וכמוהו גם רב יוסף ואביי, שמציינים מלאכות שחייב על כל אחת מהן משום שתיים.<BR/>
-בהמשך '''הגמרא'''(שם עג:) מובאת מימרא בשם רבי אמי, ש"זומר חייב משום נוטע, והנוטע והמבריך והמרכיב חייב משום זורע". שואלת הגמרא על המבריך והמרכיב אם חייבים הם רק משום זורע ולא משום נוטע, ועונה שבאמת יש לקרוא את הגמרא כך: "(..והנוטע והמבריך והמרכיב חייב) '''אף''' משום זורע..". לאחר מכן מביאה הגמרא את דברי רב כהנא, שאמר "זומר וצריך לעצים חייב שתים: אחת משום קוצר ואחת משום נוטע", וכמוהו גם רב יוסף ואביי, שמציינים מלאכות שחייב על כל אחת מהן משום שתיים.<BR/>
יש לברר מהי בדיוק תשובת הגמרא, שהנוטע, מרכיב או מבריך חייב גם משום זורע.<BR/>
-יש לברר מהי בדיוק תשובת הגמרא, שהנוטע, מרכיב או מבריך חייב גם משום זורע.<BR/>
בעלי '''התוספות'''(עג: ד"ה "משום זורע")  אומרים שהתשובה היא לעניין התראה, שיכול להתרות בהם משום נוטע וגם משום זורע (ומוכיחים שם התוס' שלא חייבים להתרות על תולדה דווקא משום האב).<BR/>
-בעלי '''התוספות'''(עג: ד"ה "משום זורע")  אומרים שהתשובה היא לעניין התראה, שיכול להתרות בהם משום נוטע וגם משום זורע (ומוכיחים שם התוס' שלא חייבים להתרות על תולדה דווקא משום האב).<BR/>


'''הר"ן''' (במיוחס לר"ן, שבת עג: ד"ה "אימא אף משום זורע")  לומד מכאן לעניין "מעין אב", שיש תולדות שהן של "מעין אב" וחייב להתרות עליהן משום ה"מעין אב" ולא משום האב, כמו זומר שהוא משום נוטע (="מעין אב") ולא משום זורע (=אב), כיון שהוא פעולה על העץ ובכך דומה יותר לנוטע.<BR/>
-'''הר"ן''' (במיוחס לר"ן, שבת עג: ד"ה "אימא אף משום זורע")  לומד מכאן לעניין "מעין אב", שיש תולדות שהן של "מעין אב" וחייב להתרות עליהן משום ה"מעין אב" ולא משום האב, כמו זומר שהוא משום נוטע (="מעין אב") ולא משום זורע (=אב), כיון שהוא פעולה על העץ ובכך דומה יותר לנוטע.<BR/>


'''הריטב"א'''(שבת, עג:)  מביא את קושיית התוס' על פירוש רש"י, שלפי דבריו יוצא שאם אדם זומר וזורע יתחייב שתיים, וזה לא מסתדר עם הכתוב בגמרא קודם לכן "הזורע והזומר והנוטע... כולן מלאכה אחת הן". ומסביר '''הריטב"א''' בדעת רש"י, שאם האדם רק זומר וזורע – באמת יהיה חייב שתיים, אבל אם עשה איתן גם מלאכת נוטע – יהיה חייב אחת על כולן. ומוסיף '''הריטב"א''': "נמצא רבוי המלאכות ממעט הקרבנו'"; כיון שמלאכת נוטע היא כממוצעת בין זומר וזורע, היא מחברת ביניהן ועושה את כולן לאגודה אחת (כי היא קשורה עם כל אחת בפני עצמה). ויש להבין מצד איזה דין הדבר קורה.<BR/>
-'''הריטב"א'''(שבת, עג:)  מביא את קושיית התוס' על פירוש רש"י, שלפי דבריו יוצא שאם אדם זומר וזורע יתחייב שתיים, וזה לא מסתדר עם הכתוב בגמרא קודם לכן "הזורע והזומר והנוטע... כולן מלאכה אחת הן". ומסביר '''הריטב"א''' בדעת רש"י, שאם האדם רק זומר וזורע – באמת יהיה חייב שתיים, אבל אם עשה איתן גם מלאכת נוטע – יהיה חייב אחת על כולן. ומוסיף '''הריטב"א''': "נמצא רבוי המלאכות ממעט הקרבנו'"; כיון שמלאכת נוטע היא כממוצעת בין זומר וזורע, היא מחברת ביניהן ועושה את כולן לאגודה אחת (כי היא קשורה עם כל אחת בפני עצמה). ויש להבין מצד איזה דין הדבר קורה.<BR/>
אפשר לבאר על פי '''המשנת שבת'''(עניני מלאכות, דף ע"ג: ד"ה "גמ': א"ר אחא א"ר חייא, '''שהריטב"א''' "שואל" כאן דין מהלכות קורבנות הנקרא "גרירה". לפי דין זה, אם אדם עשה אב ותולדה – חייב רק על האב, ונפקא מינה שאם שכח בעת הבאת הקרבן שעשה את התולדה – הקרבן פוטר אותו מדין גרירה. על כן, אם עבר אדם גם על נוטע יחד עם זומר וזורע, אזי הקרבן שמביא על זורע ונוטע פוטר מדין גרירה גם את הזומר שהוא תולדת הנוטע, אך אם לא עבר על נוטע – יתחייב בקרבן נוסף.
-אפשר לבאר על פי '''המשנת שבת'''(עניני מלאכות, דף ע"ג: ד"ה "גמ': א"ר אחא א"ר חייא, '''שהריטב"א''' "שואל" כאן דין מהלכות קורבנות הנקרא "גרירה". לפי דין זה, אם אדם עשה אב ותולדה – חייב רק על האב, ונפקא מינה שאם שכח בעת הבאת הקרבן שעשה את התולדה – הקרבן פוטר אותו מדין גרירה. על כן, אם עבר אדם גם על נוטע יחד עם זומר וזורע, אזי הקרבן שמביא על זורע ונוטע פוטר מדין גרירה גם את הזומר שהוא תולדת הנוטע, אך אם לא עבר על נוטע – יתחייב בקרבן נוסף.


== חרישה בארץ ישראל ובחוץ לארץ ==
== חרישה בארץ ישראל ובחוץ לארץ ==
75

עריכות

תפריט ניווט