485
עריכות
שורה 24: | שורה 24: | ||
==ביאור מחלוקת הראשונים== | ==ביאור מחלוקת הראשונים== | ||
===שתי השיטות המרכזיות=== | ===שתי השיטות המרכזיות=== | ||
למעשה יש שתי שיטות עיקריות שמהן מתפצלות שתי השיטות הנוספות: שיטת הגאונים שלא צריך טענה והחזקה לאלתר, ובדרך זו הלך ריב"ם אלא שהצריך שלוש שנים, ושיטת רבותינו הצרפתים ורבים מהראשונים הספרדים שצריך טענה ושלוש שנים, ובדרך זו הלכו רש"י ורשב"ם אלא שבחלק מהמצבים לדעתם לא צריך שלוש שנים. | |||
יש לברר, מה נקודת המחלוקת בין שתי | |||
יש לברר, מה נקודת המחלוקת בין שתי השיטות בחזקת תשמישים? ונראה שיש בכך שתי אפשרויות: | |||
א. שיטת הגאונים שמחילה מועילה בתשמישים ונזיקין, לא ברורה מבחינה קניינית, כפי שנראה בהמשך. יתכן שחלק מהראשונים לא קבלו את שיטת הגאונים משום שלדעתם לא ניתן לקנות זכות בתשמישים במחילה. | א. שיטת הגאונים שמחילה מועילה בתשמישים ונזיקין, לא ברורה מבחינה קניינית, כפי שנראה בהמשך. יתכן שחלק מהראשונים לא קבלו את שיטת הגאונים משום שלדעתם לא ניתן לקנות זכות בתשמישים במחילה. | ||
לפי הסבר זה, יש מקום לחלק בין חזקת תשמישים לחזקת נזיקין, כי יותר פשוט לומר שמחילה מועילה בחזקת נזיקין מאשר לומר שמחילה מועילה בחזקת תשמישים. הנתיבות (קנג,יד - ?) מבין שכך סבר הרמ"א. אולם מכל הראשונים והפוסקים לא משמע שסברו שיש חילוק בין חזקת תשמישים לחזקת נזיקין, ומשמע שלא הפריע להם השאלה הקניינית שבדעת הגאונים. | לפי הסבר זה, יש מקום לחלק בין חזקת תשמישים לחזקת נזיקין, כי יותר פשוט לומר שמחילה מועילה בחזקת נזיקין מאשר לומר שמחילה מועילה בחזקת תשמישים. הנתיבות (קנג,יד - ?) מבין שכך סבר הרמ"א. אולם מכל הראשונים והפוסקים לא משמע שסברו שיש חילוק בין חזקת תשמישים לחזקת נזיקין, ומשמע שלא הפריע להם השאלה הקניינית שבדעת הגאונים. | ||
ב. מראשונים רבים נראה שהם הסכימו עם הגאונים שמחילה מפורשת מועילה (מבחינה קניינית), אלא שסברו ששתיקת הבעלים לא מעידה על כך שכוונתו למחול לבעל התשמיש עד עולם. ועיין | |||
ב. מראשונים רבים נראה שהם הסכימו עם הגאונים שמחילה מפורשת מועילה (מבחינה קניינית), אלא שסברו ששתיקת הבעלים לא מעידה על כך שכוונתו למחול לבעל התשמיש עד עולם. ועיין לקמן בדעת ריב"ם. | |||
===ביאור שיטת רש"י ורשב"ם=== | ===ביאור שיטת רש"י ורשב"ם=== | ||
כפי שראינו רוב הראשונים שהצריכו טענה הצריכו גם שלוש שנים משום טענת "אחוי שטרך". צריך לברר כיצד יענו על כך רש"י ורשב"ם שמצריכים טענה אך לא שלוש שנים. עוד צריך בירור, שבהמשך המסכת, רש"י (ז. כב. כג.) ורשב"ם (נז.-ס.) מצריכים בחזקת תשמישים שלוש שנים. | כפי שראינו רוב הראשונים שהצריכו טענה הצריכו גם שלוש שנים משום טענת "אחוי שטרך". צריך לברר כיצד יענו על כך רש"י ורשב"ם שמצריכים טענה אך לא שלוש שנים. עוד צריך בירור, שבהמשך המסכת, רש"י (ז. כב. כג.) ורשב"ם (נז.-ס.) מצריכים בחזקת תשמישים שלוש שנים. |
עריכות