הבדלים בין גרסאות בדף "מיגו דהעזה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 6 בתים ,  01:31, 5 ביוני 2016
שורה 133: שורה 133:
מה שאין כן כאשר על מיגו דהעזה לפטור מחיוב שבועה, אין מועיל 'כח הטענה' שבו לפטור מחיוב השבועה, שמאחר והטילה התורה על האדם חיוב שבועה, אפילו שיש לו כח טענה ואף שהוא המוחזק- צריך דווקא להישבע, שכך חייבה התורה וכך ציוותה לברר הדין, ואם לא יישבע יפסיד בדין, וכח הטענה שיש לו, או היותו מוחזק, לא מועיל ולא שייך לפטור משבועה. ורק במקום בו יהיה במיגו את מרכיב הראיה, הווי אומר כשהמיגו לא יהיה מיגו דהעזה ונוכל לומר את סברת 'מה לי לשקר', רק אז יוכל המיגו לפטור מחיוב השבועה שהטילה עליו התורה.
מה שאין כן כאשר על מיגו דהעזה לפטור מחיוב שבועה, אין מועיל 'כח הטענה' שבו לפטור מחיוב השבועה, שמאחר והטילה התורה על האדם חיוב שבועה, אפילו שיש לו כח טענה ואף שהוא המוחזק- צריך דווקא להישבע, שכך חייבה התורה וכך ציוותה לברר הדין, ואם לא יישבע יפסיד בדין, וכח הטענה שיש לו, או היותו מוחזק, לא מועיל ולא שייך לפטור משבועה. ורק במקום בו יהיה במיגו את מרכיב הראיה, הווי אומר כשהמיגו לא יהיה מיגו דהעזה ונוכל לומר את סברת 'מה לי לשקר', רק אז יוכל המיגו לפטור מחיוב השבועה שהטילה עליו התורה.


==פסיקת האחרונים==
==פסיקת ההלכה==
דעת ה'''שלחן ערוך''' ([http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=cm_x11262 רצו א]) היא כ'''ר"י מיגש''' וכ'''רמב"ם''', שלא אמרינן מיגו לאפטורי משבועה כלל. אך ה'''רמ"א''' הביא דעת ה'''טור''' בשם ה'''רא"ש''' שמיגו לאפטורי משבועה אמרינן, אך לא אמרינן מיגו דהעזה לאפטורי משבועה.
דעת ה'''שלחן ערוך''' ([http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=cm_x11262 רצו א]) היא כ'''ר"י מיגש''' וכ'''רמב"ם''', שלא אמרינן מיגו לאפטורי משבועה כלל. אך ה'''רמ"א''' הביא דעת ה'''טור''' בשם ה'''רא"ש''' שמיגו לאפטורי משבועה אמרינן, אך לא אמרינן מיגו דהעזה לאפטורי משבועה.
   
   
171

עריכות

תפריט ניווט