171
עריכות
שורה 114: | שורה 114: | ||
===ביאור התוספות עפ"י קצות החושן בשם אחיו=== | ===ביאור התוספות עפ"י קצות החושן בשם אחיו=== | ||
'''קצות החושן''' ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=8994&st=&pgnum=28 פב יד]) מביא הסבר אחר לתירוץ התוספות, בשם אחיו, רבי יהודה. מסביר הקצות, כי בחילוק התוספות בין כפירת מלווה לבין טענת 'לקוחין הן בידי' או להד"ם, כוונתו לחלק בין מקרה בו בטענת המיגו יצטרך לכפור יותר ממה שהוא כופר עתה, לבין מקרה בו הכפירה בשתי הטענות היא על אותו השווי. | '''קצות החושן''' ([http://www.hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=8994&st=&pgnum=28 פב יד]) מביא הסבר אחר לתירוץ התוספות, בשם אחיו, רבי יהודה. מסביר הקצות, כי בחילוק התוספות בין כפירת מלווה לבין טענת 'לקוחין הן בידי' או להד"ם, כוונתו לחלק בין מקרה בו בטענת המיגו יצטרך לכפור יותר ממה שהוא כופר עתה, לבין מקרה בו הכפירה בשתי הטענות היא על אותו השווי. | ||
הסבר דבריו: כדי שמיגו דהעזה לא יהיה מיגו טוב, מלבד מה שצריך העזה בטענת המיגו יותר מבטענה הנטענת עתה, צריך שבטענת המיגו תהיה כפירת ממון יותר גדולה מאשר בטענה הנוכחית. רק כך, במילוי שני תנאים אלו, מיגו דהעזה דלא אמרינן. אך בכל מיגו אחר, אף אם בטענה הזוכה יש העזה יותר גדולה, אם אין בה כפירת ממון יותר גדולה, שפיר הווי מיגו. לכן למודה במקצת אין מיגו שהיה יכול לכפור בכל, שזו גם העזה וגם כפירת ממון גדולה יתר. לעומת זאת, בסוגיית 'עיזי דאכלי חושלא', ו'שדה זו של אביך היתה', אין הפרש בכפירת הממון בין הטענה הזוכה לטענת המיגו, ולכן אף שיש העזה בטענת המיגו, הווי מיגו טוב. וחותם הקצות על דברי אחיו: "ודבריו ברורים ואמתיים". | הסבר דבריו: כדי שמיגו דהעזה לא יהיה מיגו טוב, מלבד מה שצריך העזה בטענת המיגו יותר מבטענה הנטענת עתה, צריך שבטענת המיגו תהיה כפירת ממון יותר גדולה מאשר בטענה הנוכחית. רק כך, במילוי שני תנאים אלו, מיגו דהעזה דלא אמרינן. אך בכל מיגו אחר, אף אם בטענה הזוכה יש העזה יותר גדולה, אם אין בה כפירת ממון יותר גדולה, שפיר הווי מיגו. לכן למודה במקצת אין מיגו שהיה יכול לכפור בכל, שזו גם העזה וגם כפירת ממון גדולה יתר. לעומת זאת, בסוגיית 'עיזי דאכלי חושלא', ו'שדה זו של אביך היתה', אין הפרש בכפירת הממון בין הטענה הזוכה לטענת המיגו, ולכן אף שיש העזה בטענת המיגו, הווי מיגו טוב. וחותם הקצות על דברי אחיו: "ודבריו ברורים ואמתיים". | ||
עריכות