הבדלים בין גרסאות בדף "מיגו דהעזה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הוסרו 18 בתים ,  16:34, 6 ביוני 2016
שורה 132: שורה 132:


==ביאור האחרונים עפ"י 'מיגו כח הטענה'==
==ביאור האחרונים עפ"י 'מיגו כח הטענה'==
ה'''קובץ שיעורים''', ה'''גר"ש שקאפ''' וה'''קהילות יעקב''' התייחסו גם הם לסתירה בין הסוגיות הש"ס, אי אמרינן מיגו דהעזה או לא אמרינן, והסבירו את חילוק המופיע בראשונים בין מיגו דהעזה בממון דאמרינן ובין שבועה דלא אמרינן, עפ"י היסוד שחודש באחרונים בדין מיגו. מפורסם חידוש האחרונים (קובץ שיעורים ח"ב ג, [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=37270&st=&pgnum=101&hilite= חידושי הגר"ש שקופ ב"מ ה], קהילות יעקב ב"מ ג') שדין מיגו אינו רק ראיה שכלית לאמיתות הטענה, אלא מיגו משמש גם  כ'[[מיגו כח הטענה]]'. הקובץ שיעורים מבאר את 'כח הטענה' כדין הקובע כי מכח הטענה שהיה בעל הדין יכול לטעון ולזכות בה, גם טענתו הנוכחית מתקבלת. הקהילות יעקב לומד את דין 'מיגו הכח טענה' באופן מעט שונה, ומגדיר כי המיגו  משווה את בעל המיגו להיות 'מוחזק' בחפץ, שכיוון שיכול לזכות בבית הדין בחפץ ע"י טענה בלבד, נחשב החפץ תחת רשותו, והוא המוחזק בו, ולא המרא קמא, ובאופן דומה כתב בחידושי הגרש"ש ב"מ ה'. בכל מקרה, לפי ההתבוננות על מיגו כ'כח הטענה', מיגו אינו משמש כראיה, אלא כהנהגה בה אנו מנהיגים את המציאות אף שהיא אינה ידועה לנו על פי ראיות והוכחות.
ה'''קובץ שיעורים''', ה'''גר"ש שקאפ''' וה'''קהילות יעקב''' התייחסו גם הם לסתירה בין הסוגיות הש"ס, אי אמרינן מיגו דהעזה או לא אמרינן, והסבירו את חילוק המופיע בראשונים בין מיגו דהעזה בממון דאמרינן ובין שבועה דלא אמרינן, עפ"י היסוד שחודש באחרונים בדין מיגו. מפורסם חידוש האחרונים (קובץ שיעורים ח"ב ג, [http://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?req=37270&st=&pgnum=101&hilite= חידושי הגר"ש שקופ ב"מ ה], קהילות יעקב ב"מ ג') שדין מיגו אינו רק ראיה שכלית לאמיתות הטענה, אלא מיגו משמש גם  כ'[[מיגו כח הטענה]]'. הקובץ שיעורים מבאר את 'כח הטענה' כדין הקובע כי מכח הטענה שהיה בעל הדין יכול לטעון ולזכות בה, גם טענתו הנוכחית מתקבלת. הקהילות יעקב לומד את דין 'מיגו הכח טענה' באופן מעט שונה, ומגדיר כי המיגו  משווה את בעל המיגו להיות 'מוחזק' בחפץ, שכיוון שיכול לזכות בדין ע"י טענה בלבד, נחשב החפץ תחת רשותו, והוא המוחזק בו, ולא המרא קמא, ובאופן דומה כתב בחידושי הגרש"ש ב"מ ה'. בכל מקרה, לפי ההתבוננות על מיגו כ'כח הטענה', מיגו אינו משמש כראיה, אלא כהנהגה בה אנו מנהיגים את המציאות אף שהיא אינה ידועה לנו על פי ראיות והוכחות.


לפי חידוש זה בדין מיגו, תירצו הקוב"ש, הגרש"ש והקה"י מדוע אמרינן מיגו דהעזה בממון ולא בשבועה. מיגו דהעזה אכן אינו יכול  לשמש כראיית 'מה לי לשקר', שהרי אין בו בירור והוכחה שבעל המיגו דובר אמת, שמא לא היה מעיז פניו. אמנם "כח הטענה" קיים גם במיגו דהעזה, שעצם העובדה שיש בידו כח ויכולת לזכות בטענה אחת (אפילו שהיא בהעזה)- נותנת לו את הכח לאותה טענה שטוען עכשיו, או לפי דרכו של הקה"י- ע"י היכולת של האדם לזכות בחפץ ע"י טענה בעלמא, הוא נחשב כבר עתה כמוחזק בחפץ, ואין להוציא ממנו ממון בלא ראיה ברורה. לכן במיגו שבו אדם נפטר מחיוב ממון, מועיל מיגו דהעזה, מחמת 'כח הטענה' שיש לו.
לפי חידוש זה בדין מיגו, תירצו הקוב"ש, הגרש"ש והקה"י מדוע אמרינן מיגו דהעזה בממון ולא בשבועה. מיגו דהעזה אכן אינו יכול  לשמש כראיית 'מה לי לשקר', שהרי אין בו בירור והוכחה שבעל המיגו דובר אמת, שמא לא היה מעיז פניו. אמנם "כח הטענה" קיים גם במיגו דהעזה, שעצם העובדה שיש בידו כח ויכולת לזכות בטענה אחת (אפילו שהיא בהעזה)- נותנת לו את הכח לאותה טענה שטוען עכשיו, או לפי דרכו של הקה"י- ע"י היכולת של האדם לזכות בחפץ ע"י טענה בעלמא, הוא נחשב כבר עתה כמוחזק בחפץ, ואין להוציא ממנו ממון בלא ראיה ברורה. לכן במיגו שבו אדם נפטר מחיוב ממון, מועיל מיגו דהעזה, מחמת 'כח הטענה' שיש לו.
171

עריכות

תפריט ניווט