הבדלים בין גרסאות בדף "מיגו דהעזה"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 4 בתים ,  11:57, 8 ביוני 2016
שורה 24: שורה 24:


==מקור הדין==
==מקור הדין==
הראשונים שסוברים 'מיגו דהעזה לא אמרינן' למדו דין זה, לשיטתם, עפ"י סוגיה מפורשת. ב'''גמרא '''([http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=22&daf=3&format=pdf בבא מציעא ג א]) שאל רבה, מפני מה על [[מודה במקצת הטענה]] להישבע מדאורייתא כי אין הוא חייב את חלק התביעה בו הוא כופר, יהא המודה נאמן על כפירתו במיגו, שהיה יכול לכפור בכל התביעה ולהיפטר בלא שבועה, ככל כופר בכל שפטור משבועת התורה. ענה רבה, עפ"י הבנת ראשונים רבים, כדוגמת '''התוספות''', ה'''רמב"ן''', ה'''רשב"א''' ו'''ריטב"א''' (כולם בב"מ ג א ד"ה "מפני מה"), שמיגו זה הוא מיגו דהעזה, משום שלכפור בכל התביעה כולה זו העזה יותר גדולה מלכפור בחלק מהתביעה. לכן בטלה ראיית המיגו, וייתכן שטענתו, שחייב רק חלק מהתביעה, שקרית, וחייב הוא באמת את כל סכום התביעה, ומה שלא שיקר וכפר בכל הוא מפני שלא העיז לעשות כן, ולשקר בפני בעל דינו המכיר בשקרו.
הראשונים שסוברים 'מיגו דהעזה לא אמרינן' למדו דין זה, לשיטתם, עפ"י סוגיה מפורשת. ב'''גמרא '''([http://www.hebrewbooks.org/shas.aspx?mesechta=22&daf=3&format=pdf בבא מציעא ג א]) שאל רבה, מפני מה על [[מודה במקצת הטענה]] להישבע מדאורייתא כי אין הוא חייב את חלק התביעה בו הוא כופר, יהא המודה נאמן על כפירתו במיגו, שהיה יכול לכפור בכל התביעה ולהיפטר בלא שבועה, ככל [[כופר הכל]] שפטור משבועת התורה. ענה רבה, עפ"י הבנת ראשונים רבים, כדוגמת '''התוספות''', ה'''רמב"ן''', ה'''רשב"א''' ו'''ריטב"א''' (כולם בב"מ ג א ד"ה "מפני מה"), שמיגו זה הוא מיגו דהעזה, משום שלכפור בכל התביעה כולה זו העזה יותר גדולה מלכפור בחלק מהתביעה. לכן בטלה ראיית המיגו, וייתכן שטענתו, שחייב רק חלק מהתביעה, שקרית, וחייב הוא באמת את כל סכום התביעה, ומה שלא שיקר וכפר בכל הוא מפני שלא העיז לעשות כן, ולשקר בפני בעל דינו המכיר בשקרו.


==='מיגו דהעזה לא אמרינן' בשבועת השומרים===
==='מיגו דהעזה לא אמרינן' בשבועת השומרים===
171

עריכות

תפריט ניווט