40
עריכות
שורה 8: | שורה 8: | ||
ד חהר"ל בגבינות. | ד חהר"ל בגבינות. | ||
ה .חהר"ל מדרבנן.}} | ה .חהר"ל מדרבנן.}} | ||
חתיכה הראויה להתכבד (חהר"ל) : | חתיכה הראויה להתכבד (חהר"ל) : | ||
חז"ל למדו שכאשר ישנה חתיכה שהיא אסורה ואילו היא היתה מותרת היינו מכבדים בה את אורחינו, חתיכה זו אינה בטילה בחתיכות אחרות ונחשבת כאותן דברים שאינם בטלים . | חז"ל למדו שכאשר ישנה חתיכה שהיא אסורה ואילו היא היתה מותרת היינו מכבדים בה את אורחינו, חתיכה זו אינה בטילה בחתיכות אחרות ונחשבת כאותן דברים שאינם בטלים . | ||
א .מקור הדין חהר"ל אינה בטילה. | |||
== א .מקור הדין חהר"ל אינה בטילה. == | |||
חולין (צ"ו:) "וכן חתיכה של נבלה, וכן חתיכה של דג טמא שנתבשלה עם החתיכות, | חולין (צ"ו:) "וכן חתיכה של נבלה, וכן חתיכה של דג טמא שנתבשלה עם החתיכות, | ||
שורה 32: | שורה 35: | ||
למעוטי מאי? | למעוטי מאי? | ||
למעוטי דבר שבמנין ולאו איסורי הנאה; א"נ, למעוטי איסור הנאה ולא דבר שבמנין". | למעוטי דבר שבמנין ולאו איסורי הנאה; א"נ, למעוטי איסור הנאה ולא דבר שבמנין". | ||
שאלות: | |||
'''שאלות:''' | |||
1.האם הגמ' בע"ז ובחולין חולקות ? | 1.האם הגמ' בע"ז ובחולין חולקות ? | ||
שורה 38: | שורה 42: | ||
2.האם דין חהר"ל הוא דין בפני עצמו או אסור משום דבר שבמניין ? | 2.האם דין חהר"ל הוא דין בפני עצמו או אסור משום דבר שבמניין ? | ||
שיטות הראשונים בשאלה : | '''שיטות הראשונים בשאלה :''' | ||
הרי"ף השמיט בהלכותיו את המשנה בחולין. | '''הרי"ף''' השמיט בהלכותיו את המשנה בחולין. | ||
הר"ן ביאר שהרי"ף סבר שהמשניות חולקות | הר"ן ביאר שהרי"ף סבר שהמשניות חולקות | ||
ופסק כתנא בע"ז לפיה חהר"ל בטילה ברוב ורק דבר שקיים בו אתשני התנאים לא בטל. | ופסק כתנא בע"ז לפיה חהר"ל בטילה ברוב ורק דבר שקיים בו אתשני התנאים לא בטל. | ||
התוס' (ע"ז שם ד"ה למעוטי וחולין ק' א ד"ה ושאני מאי קחשיב) : | '''התוס'''' (ע"ז שם ד"ה למעוטי וחולין ק' א ד"ה ושאני מאי קחשיב) : | ||
שאלה הגמ' הוא - מהו העיקרון על פיו מנה התנא את הדברים שאינם בטלים. | שאלה הגמ' הוא - מהו העיקרון על פיו מנה התנא את הדברים שאינם בטלים. | ||
שורה 55: | שורה 59: | ||
2. דין חהר"ל הוא משום דבר שבמניין. | 2. דין חהר"ל הוא משום דבר שבמניין. | ||
הרמב"ם (פר' ט"ז מהל' מא"א ה"ג-ו') : | '''הרמב"ם''' (פר' ט"ז מהל' מא"א ה"ג-ו') : | ||
הרמב"ם חילק את דין איסורים שאינם בטלים מפאת חשיבותם לב' חלקים: | הרמב"ם חילק את דין איסורים שאינם בטלים מפאת חשיבותם לב' חלקים: | ||
שורה 68: | שורה 72: | ||
2. דין חהר"ל הוא דין בפני עצמו. | 2. דין חהר"ל הוא דין בפני עצמו. | ||
פסיקת ההלכה : | '''פסיקת ההלכה :''' | ||
שו"ע סימן ק"א סעיף א' - חתיכה הראויה להתכבד דינה כבריה, דאפילו באלף לא בטלה. ואפילו אם היא אסורה בהנאה, כיון שאם תתבטל היתה מותרת וראויה להתכבד. | '''שו"ע סימן ק"א סעיף א'''' - חתיכה הראויה להתכבד דינה כבריה, דאפילו באלף לא בטלה. ואפילו אם היא אסורה בהנאה, כיון שאם תתבטל היתה מותרת וראויה להתכבד. | ||
ובפשטות פסק כרמב"ם. | ובפשטות פסק כרמב"ם. | ||
מחלוקת ראשונים '''בהגדרת חהר"ל''' : | '''מחלוקת ראשונים '''בהגדרת חהר"ל''' :''' | ||
'''גישת הרשב"א והר"ן:''' | '''גישת הרשב"א והר"ן:''' |
עריכות