9,997
עריכות
שורה 32: | שורה 32: | ||
=====שיטת רוב הראשונים===== | =====שיטת רוב הראשונים===== | ||
אבל רוב ככל הפוסקים הסכימו לדברי הרי"ף שמסוגיין מוכח | אבל רוב ככל הפוסקים הסכימו לדברי הרי"ף שמסוגיין מוכח לכאורה שלהלכה היא שטלטול מן הצד שמיה טלטול. | ||
<BR/>ההוכחה הפשוטה לכך היא כמו שכתב בעה"מ ממה שאמרה הגמרא לגבי מחלוקת התנאים 'לא דכולי עלמא טלטול מן הצד שמיה טלטול' ולא העמידה שלכולי עלמא לאו שמיה טלטול, מוכח דהלכה היא שטלטול מן הצד אסור במת וכרב. ומה שדחה בעל המאור ראיה זו שאם כן אין טעם למה רב אסר, כתב על דבריו הרמב"ן במלחמות ה', שעל כל פנים יכולה היתה הגמרא להעמיד בטלטול גמור ולכן רב אסר וריב"ל התיר, אבל בטלטול מן הצד לכו"ע מותר. אלא על כרחך ממה שהגמרא טרחה להעמיד כרב דווקא, מוכח דהלכה כמותו. ועוד כתב הרמב"ן שהרי קיימא לן בכל מקום שהלכה כרב באיסורי. | |||
גם ה'''תוספות''' (מג ב ד"ה דכ"ע) וה'''רא"ש''' (ג יט) וה'''ר"ן''' (מג ב ד"ה מר) הכריעו שהלכה כרב בסוגיין שטלטול מן הצד שמיה טלטול, והוכיחו כן מהעמדת הגמרא את מחלוקת התנאים כוותיה. | |||
<BR/>אמנם ה'''ריטב"א''' (מג ב ד"ה אמר ר' יוחנן) כתב שאין להוכיח כן מגמרא זו, לפי שמה שהעמידה הגמרא דווקא בכה"ג הוא מפני שלא ניתן להעמיד שלכו"ע לאו שמיה טלטול, שאם כן לא היה אוסר תנא קמא (ודברי בעל המאור), אבל למעשה הסכים הריטב"א שהלכה כרב, לפי שמלשון הגמרא שפסקה כר' יהודה בן לקיש מוכח שדווקא במת נפסק כוותיה להתיר טלטול מן הצד, דבעלמא קיימא לן דטלטול מן הצד שמיה טלטול ואסור, ועוד שהלכה כרב באיסורי. טעמים אלו מובאים גם ב'''רמב"ן''' בתורת האדם (דרוש מקור). | |||
על כן, כיון שהכא קיימא לן דטלטול מן הצד שמיה טלטול ובשאר מקומות קיימא לן דלאו שמיה טלטול, נצרכו הראשונים לתרץ את הגמרות באופן שלא יסתרו אהדדי. | |||
==תירוצי הראשונים לחלק בין טלטול מת לשאר דברים== | ==תירוצי הראשונים לחלק בין טלטול מת לשאר דברים== | ||
מכח קושיה זו נזדקקו הראשונים לתרץ | מכח קושיה זו נזדקקו הראשונים לתרץ ולחלק בין הגמרות. | ||
===דברי הרי"ף=== | ===דברי הרי"ף=== |