9,908
עריכות
(דף חדש: {{מקורות|כריתות ד ב-ג|כריתות יט א-כ א; שבת עב ב||שבת א ה||}} אדם שעשה עבירה שחייבים עליה חטאת מבלי שנתכוון ל...) |
|||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{מקורות|כריתות ד ב-ג|כריתות יט א-כ א; שבת עב ב||שבת א ה||}} | {{מקורות|כריתות ד ב-ג|כריתות יט א-כ א; שבת עב ב||שבת א ה||}} | ||
אדם שעשה עבירה שחייבים עליה חטאת מבלי שנתכוון לעשותה, אלא | אדם שעשה עבירה שחייבים עליה חטאת מבלי שנתכוון לעשותה, אלא שמתוך התעסקותו בפעולה אחרת של איסור או של היתר עלתה בידו עבירה שחייבים עליה חטאת. | ||
==מחלוקת ר' אליעזר ור' יהושע== | ==מחלוקת ר' אליעזר ור' יהושע== | ||
שורה 8: | שורה 8: | ||
===מימרא דשמואל=== | ===מימרא דשמואל=== | ||
ה'''גמרא''' (כריתות יט ב) מביאה מימרא דרב נחמן בשם שמואל, שהמתעסק בחלבים ועריות חייב שכן נהנה, ואילו המתעסק בשבת פטור לפי שמלאכת מחשבת אסרה התורה. | ה'''גמרא''' (כריתות יט ב) מביאה מימרא דרב נחמן בשם שמואל, שהמתעסק בחלבים ועריות חייב שכן נהנה, ואילו המתעסק בשבת פטור לפי שמלאכת מחשבת אסרה התורה. | ||
<BR/>דברי שמואל אלו מובאים כשאלה על דברי ר' אליעזר שפטר מתעסק מן הפסוק 'אשר חטא בה', שהרי לפי דברי שמואל | <BR/>דברי שמואל אלו מובאים כשאלה על דברי ר' אליעזר שפטר מתעסק מן הפסוק 'אשר חטא בה', ושאלה הגמרא באיזה נושא מדבר, שהרי בחלבים ועריות מבואר מדברי שמואל שחייב על התעסקות בהם. ומסיקה הגמרא שמדובר לענין שבת שבזה באמת מתעסק פטור. | ||
<BR/>לפי חלק מהגירסאות [https://bavli.genizah.org/Global/homepage?lan=heb&isPartial=False&isDoubleLogin=False&TractateID=0&DafID=0 (כת"י מינכן 95 וכת"י הספריה הבריטית 402)] צריך לומר 'אלא מתעסק בשבת', כלומר זו תשובה לשאלה במה פטר ר' אליעזר מתעסק, וכן היה לפני '''רש"י''' (ד"ה אלא). אמנם לפי הגירסה שלפנינו בדפוס וילנא (וכן הוא בדפוס ונציא ר"פ-רפ"ג ובכת"י אוקספורד 2673) לא גרסינן אלא וכל דברי שמואל הם חלק מן השאלה, במה פטר ר' אליעזר הרי למתעסק בשבת אין צורך בפסוק, שהרי כבר אמר שמואל שאין בזה מלאכת מחשבת וגם בלא הפסוק פטור. | |||
עונה הגמרא שמתעסק פטור שעליו דיבר ר' אליעזר הוא כמחלוקת אביי ורבא שתתבאר להלן. על כל פנים יוצא שלפי הגירסה הראשונה דברי אביי ורבא כלולים בדברי שמואל, והם רק הסבר ופירוט לאופן ההתעסקות שפטרו ר' אליעזר ושמואל (לזה מן הפסוק ולזה ממלאכת מחשבת). ואילו לפי הגירסה שלפנינו, דברי אביי ורבא הם הסבר לדברי ר' אליעזר בלבד ולא בזה דיבר שמואל. | |||
===קושיית התוספות בשבועות=== | |||
אמנם על דברי שמואל כשלעצמם מקשים ה'''תוספות''' (שבועות יט א ד"ה פרט) וכן ה'''פני יהושע''' (עב ב ד"ה ומתוך) דקשיא רישא אסיפא, שאם מתעסק חייב רק מפני שנהנה משמע דבעלמא כשאין לו הנאה פטור, אבל מסיפא דדבריו מדוייק שדווקא בשבת פטור מפני שמלאכת מחשבת אסרה התורה, אך בשאר דברים אף שאין לו הנאה חייב במתעסק. | אמנם על דברי שמואל כשלעצמם מקשים ה'''תוספות''' (שבועות יט א ד"ה פרט) וכן ה'''פני יהושע''' (עב ב ד"ה ומתוך) דקשיא רישא אסיפא, שאם מתעסק חייב רק מפני שנהנה משמע דבעלמא כשאין לו הנאה פטור, אבל מסיפא דדבריו מדוייק שדווקא בשבת פטור מפני שמלאכת מחשבת אסרה התורה, אך בשאר דברים אף שאין לו הנאה חייב במתעסק. | ||
[[קטגוריה:שבת עב:]] | [[קטגוריה:שבת עב:]] |