הבדלים בין גרסאות בדף "מלאכת בורר"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 464 בתים ,  13:27, 28 בנובמבר 2016
אין תקציר עריכה
שורה 44: שורה 44:
====פירוש רש"י====
====פירוש רש"י====
'''רש"י''' (עד א ד"ה והתניא) מבאר שמה שהגמרא מקשה על הברייתא שהרי שנינו בברייתא אחרת שחייב, כוונתה לברייתא הראשונה דלעיל ששם כתוב שיש ברירה שמותרת לכתחילה וכגון שברר לאלתר ויש ברירה שחייב עליה חטאת, אבל ברירה שפטור אבל אסור לא שנינו שם. ועל זה בא תירוץ הגמרא לחלק בין נפה וכברה לקנון ותמחוי.
'''רש"י''' (עד א ד"ה והתניא) מבאר שמה שהגמרא מקשה על הברייתא שהרי שנינו בברייתא אחרת שחייב, כוונתה לברייתא הראשונה דלעיל ששם כתוב שיש ברירה שמותרת לכתחילה וכגון שברר לאלתר ויש ברירה שחייב עליה חטאת, אבל ברירה שפטור אבל אסור לא שנינו שם. ועל זה בא תירוץ הגמרא לחלק בין נפה וכברה לקנון ותמחוי.
<BR/>יוצא לפי דברי רש"י שאליבא דרב אשי ברירה בנפה וכברה אסורה מהתורה, בקנון ותמחוי אסורה מדרבנן וביד מותר לגמרי. ואין חלוקה נוספת לכאורה לענין זמן הברירה אם היא לבו ביום או לאלתר וכו'. ועל זה מקשים ה'''תוספות''' (ד"ה והתניא) שהרי במשנה במסכת ביצה מבואר שבנפה וכברה הברירה אסורה אפילו לאלתר.
<BR/>יוצא לפי דברי רש"י שאליבא דרב אשי ברירה בנפה וכברה אסורה מהתורה, בקנון ותמחוי אסורה מדרבנן וביד מותר לגמרי, ואין חלוקה נוספת לכאורה לענין זמן הברירה אם היא לבו ביום או לאלתר, כלומר שאם בורר לאלתר אף בנפה וכברה מותר. ועל זה מקשים ה'''תוספות''' (ד"ה והתניא) שהרי במשנה במסכת ביצה מבואר שבנפה וכברה הברירה אסורה אפילו לאלתר. וכן הקשו ה'''רמב"ן''' (ד"ה והתניא) וה'''ר"ן''' (ד"ה היו לפניו).
<BR/>ב'''ריטב"א''' (ד"ה היו) הקשה כעין זה באופן אחר - איך מעמידים שוב בנפה וכברה אחר שדחינו להעמדה זו. וכתב שאפשר לתרץ שאף שדחינו את ההעמדה בברייתא עצמה, אבל עצם הדין לא נדחה.


ובספר '''פני יהושע''' (עד א ד"ה ומה) כתב שאין כוונת רש"י שרב אשי בא לחלוק על החלוקה של אביי ורבא שחילקו בין לאלתר ובין לבו ביום, שודאי גם רב אשי מודה לזה. אלא שהוא מחלק בתוך הברירה לאלתר בין ברירה ביד לברירה בקנון ותמחוי ולברירה בנפה וכברה. ורב אשי לא חלק על אביי ורבא אלא בהעמדת הברייתא, שהם העמידוה בחלוקה בין בו ביום ללאלתר, ואילו רב אשי מעמידה כולה בלאלתר ומחלק בין ברירה בנפה וכברה לברירה ביד.
ובספר '''פני יהושע''' (עד א ד"ה ומה) כתב שאין כוונת רש"י שרב אשי בא לחלוק על החלוקה של אביי ורבא שחילקו בין לאלתר ובין לבו ביום, שודאי גם רב אשי מודה לזה. אלא שהוא מחלק בתוך הברירה לאלתר בין ברירה ביד לברירה בקנון ותמחוי ולברירה בנפה וכברה. ורב אשי לא חלק על אביי ורבא אלא בהעמדת הברייתא, שהם העמידוה בחלוקה בין בו ביום ללאלתר, ואילו רב אשי מעמידה כולה בלאלתר ומחלק בין ברירה בנפה וכברה לברירה ביד.

תפריט ניווט