הבדלים בין גרסאות בדף "ברכה על הולדת בן או בת"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
מ
שורה 1: שורה 1:
{{מקורות|ברכות ט ב|ברכות נט ב|||אורח חיים רכג א}}
{{מקורות|ברכות ט ב|ברכות נט ב|||אורח חיים רכג א}}
סוגיה זו עוסקת בברכה על השמחה והטובה בהולדת הבת, וזאת לאור העובדה שחז"ל ציינו ברכה על הולדת הבן - ברכת הטוב והמטיב, ולא הזכירו כלל את הולדת הבת. האם לברך, ואיזו ברכה: שהחיינו או הטוב והמטיב.   
סוגיה זו עוסקת בברכה על השמחה והטובה בהולדת הבת, וזאת לאור העובדה שחז"ל ציינו ברכה על הולדת הבן - ברכת הטוב והמטיב, ולא הזכירו כלל את הולדת הבת. האם לברך, ואיזו ברכה: שהחיינו או הטוב והמטיב {{ראה עוד|ברכת הודיה על הולדת בת|שם הסוגיה ותוכנה}}.   
==פתיחה==
==פתיחה==
ב'''משנה''' בברכות (ט, ב; בבלי נד, א): "ועל הבשורות הטובות אומר ברוך הטוב והמטיב ועל שמועות רעות אומר ברוך דיין האמת", וב'''ברייתא''' (נט, ב) מובא שכשאמרו לו שילדה אשתו זכר, אומר ברוך הטוב והמטיב. לכאורה מדוייק מלשון הברייתא שדוקא אם הלידה היא של בן זכר מברך על כך ברכת ההודאה של הטוב והמטיב. וכלשון זו סתמו הראשונים, וה'''טוש"ע''' (רכג). הבית יוסף כתב שאין לדייק מלשון הברייתא ש"אמרו לו" ילדה אשתו וכו', לאו דוקא שאמרו לו, אלא אפילו אם ראה בעצמו יש לו לברך, ואף הבית יוסף לא דייק כן לענין ההמשך שמדובר דוקא על הולדת "בן", וכנראה שהדברים אמורים בדוקא.
ב'''משנה''' בברכות (ט, ב; בבלי נד, א): "ועל הבשורות הטובות אומר ברוך הטוב והמטיב ועל שמועות רעות אומר ברוך דיין האמת", וב'''ברייתא''' (נט, ב) מובא שכשאמרו לו שילדה אשתו זכר, אומר ברוך הטוב והמטיב. לכאורה מדוייק מלשון הברייתא שדוקא אם הלידה היא של בן זכר מברך על כך ברכת ההודאה של הטוב והמטיב. וכלשון זו סתמו הראשונים, וה'''טוש"ע''' (רכג). הבית יוסף כתב שאין לדייק מלשון הברייתא ש"אמרו לו" ילדה אשתו וכו', לאו דוקא שאמרו לו, אלא אפילו אם ראה בעצמו יש לו לברך, ואף הבית יוסף לא דייק כן לענין ההמשך שמדובר דוקא על הולדת "בן", וכנראה שהדברים אמורים בדוקא.

תפריט ניווט