הבדלים בין גרסאות בדף "טיוטה:החזרת ציר בשבת"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוספו 1,089 בתים ,  22:35, 20 במאי 2017
אין תקציר עריכה
שורה 8: שורה 8:


===ביאור החשש שמא יתקע===
===ביאור החשש שמא יתקע===
====שיטת רש"י ורוב הראשונים====
'''רש"י''' (ד"ה גזירה שמא) כתב שהחשש שמא יתקע הוא שיתקע את הדלת בסכין ויתדות, והוה גמר מלאכה וחייב משום מכה בפטיש. וכן כתב ה'''רא"ש''' (יז א), וכן הסכים ה'''ריטב"א''' (ד"ה אלא אמר רבא) שכל היכא שעושה תקיעה בחזקה ביתדות הוי מלאכה דאורייתא משום מכה בפטיש. והוסיף הריטב"א שבדברים שלא שכיח בהו תקיעה, כוגון מנורה של חוליות, מותר לזקוף ולטלטל ולא גזרינן שמא יתקע. גם ה'''מאירי''' (ד"ה דלת) כתב שהחשש שמא יתקע הוא ענין הכאה בפטיש.
'''רש"י''' (ד"ה גזירה שמא) כתב שהחשש שמא יתקע הוא שיתקע את הדלת בסכין ויתדות, והוה גמר מלאכה וחייב משום מכה בפטיש. וכן כתב ה'''רא"ש''' (יז א), וכן הסכים ה'''ריטב"א''' (ד"ה אלא אמר רבא) שכל היכא שעושה תקיעה בחזקה ביתדות הוי מלאכה דאורייתא משום מכה בפטיש. והוסיף הריטב"א שבדברים שלא שכיח בהו תקיעה, כוגון מנורה של חוליות, מותר לזקוף ולטלטל ולא גזרינן שמא יתקע. גם ה'''מאירי''' (ד"ה דלת) כתב שהחשש שמא יתקע הוא ענין הכאה בפטיש.
====שיטת הרמב"ם====
ה'''רמב"ם''' (שבת כב כה) כתב שהתוקע חייב משום בונה, ולכן הדלתות המחוברות לקרקע לא נוטלים ולא מחזירים גזרה שמא יתקע, ואילו דלתות שידה תיבה ומגדל, שאינם מחוברים לקרקע מותר ליטלם אבל אסור להחזירם.
בדברי הרמב"ם מבואר שהחשש שמא יתקע אינו משום מכה בפטיש, אלא משום בונה.
ועוד מבואר בדברי הרמב"ם שהאיסור להחזיר וליטול דלתות המחוברות בקרקע, גם הם משום שמא יתקע ויעבור על איסור בונה ולא מדאורייתא. ונתקשו המפרשים בדבריו.
=====ביאור שיטת הרמב"ם בדלתות המחוברות לקרקע=====
ה'''מגיד משנה''' תמה מדוע כתב הרמב"ם בדלתות המחוברות בקרקע שהוא מחשש שמא יתקע, והרי בלא תקיעה חייב משום בונה.

תפריט ניווט