הבדלים בין גרסאות בדף "פירוק והרכבת כלים בשבת (מטה של טרסיים)"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 24: שורה 24:
=== משום איזה אב מתחייב ===
=== משום איזה אב מתחייב ===
'''רש"י''' (מז א ד"ה חייב חטאת) כתב שהמחזיר מטה בשבת הרי הוא עושה כלי, וחייב משום מכה בפטיש, שזהו אב לכל גומרי מלאכה. ואינו חייב משום בנין לפי שאין בנין וסתירה בכלים. וכן כתב ה'''ר"ן''' (בדפי הרי"ף כא א ד"ה ואם).
'''רש"י''' (מז א ד"ה חייב חטאת) כתב שהמחזיר מטה בשבת הרי הוא עושה כלי, וחייב משום מכה בפטיש, שזהו אב לכל גומרי מלאכה. ואינו חייב משום בנין לפי שאין בנין וסתירה בכלים. וכן כתב ה'''ר"ן''' (בדפי הרי"ף כא א ד"ה ואם).
<BR/>לעומת זאת ה'''רמב"ם''' כתב (שבת כב כו) שאסור להחזיר שולחן מפוצל וכיסא מפוצל מפני שנראה כבונה.


== הכרעת הראשונים ==
== הכרעת הראשונים ==
שורה 29: שורה 30:


ה'''רי"ף''' (שבת כא ב) העתיק הברייתא והגמרא, ובסוף דבריו הכריע כר' חמא שאמר שסובר הוא כרשב"ג, כלומר שאם רפוי מותר להחזיר. וב'''רבנו יהונתן''' על הרי"ף כתב בטעם ההיתר, שכיון שניכר לעין כל שאין זו חזרה של קביעות, לא גזרינן שמא יתקע.
ה'''רי"ף''' (שבת כא ב) העתיק הברייתא והגמרא, ובסוף דבריו הכריע כר' חמא שאמר שסובר הוא כרשב"ג, כלומר שאם רפוי מותר להחזיר. וב'''רבנו יהונתן''' על הרי"ף כתב בטעם ההיתר, שכיון שניכר לעין כל שאין זו חזרה של קביעות, לא גזרינן שמא יתקע.
<BR/>כן הסכים גם ה'''רא"ש''' (ג כג) להלכה, וכן העתיק ה'''טור''' (אורח חיים שיג) שאם המטה היתה רפויה מלכתחילה, מותר להחזירה.
<BR/>גם ה'''רמב"ם''' (שבת כב כו) כתב לגבי מנורה של חוליות, שולחן מפוצל או כיסא מפוצל, שאין להחזירם בשבת מפני שנראה כבונה, ואם החזיר פטור מפני שאין בנין וסתירה בכלים, והוסיף שאם היה רפוי מותר להחזיר לכתחילה.


=== מהו גדר רפוי ===
=== מהו גדר רפוי ===
כתב ב''מ'יוחס לר"ן''' (מז ב ד"ה רשב"ג) שמה שלא גזרינן ברפוי הכוונה שיהיה ניכר שאינו רוצה לתקוע ביתדות ומסמרים.
כתב ב''מ'יוחס לר"ן''' (מז ב ד"ה רשב"ג) שמה שלא גזרינן ברפוי הכוונה שיהיה ניכר שאינו רוצה לתקוע ביתדות ומסמרים.
ב'''בית יוסף''' (שיג ד"ה מטה של פרקים) כתב שמדברי הרמב"ם שכתב 'ואם היה רפוי מותר' נראה שדווקא שהיה כן מלכתחילה, אבל אם הוא עשוי להיות הדוק, ורק עכשיו בשבת רוצה להחזירו רפוי אסור. וכתב שכן נראה מדברי הטור וההגהות אשרי, ושכן כתוב במפורש ב'''כלבו''' (לא) בשם ה'''ראב"ד''' שדברים שאין אדם מקפיד עליהם אם יתנועעו בתוך החור מותר להכניסן בחורן, שאין לגזור שמא יתקע אלא בדברים שדרכן להכניס בדוחק.
=== כוס של פרקים ===
== שלחן ערוך ואחרונים ==
== שלחן ערוך ואחרונים ==


תפריט ניווט