הבדלים בין גרסאות בדף "פירוק והרכבת כלים בשבת (מטה של טרסיים)"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 26: שורה 26:
<BR/>לעומת זאת ה'''רמב"ם''' כתב (שבת כב כו) שאסור להחזיר שולחן מפוצל וכיסא מפוצל מפני שנראה כבונה.
<BR/>לעומת זאת ה'''רמב"ם''' כתב (שבת כב כו) שאסור להחזיר שולחן מפוצל וכיסא מפוצל מפני שנראה כבונה.
<BR/>ה'''כלבו''' (לא ד"ה הבונה) כתב שהתוקע עץ בעץ, בין במסמר בין בעץ, חייב משום בונה.
<BR/>ה'''כלבו''' (לא ד"ה הבונה) כתב שהתוקע עץ בעץ, בין במסמר בין בעץ, חייב משום בונה.
גם באחרונים מצאנו מחלוקת בזה, שה'''טורי זהב''' (שיג ו) כתב שהמחזיר מטה של טרסיים חייב משום בונה, ואילו ב'''מגן אברהם''' (י) כתוב משום שעושה כלי. והעיר ב'''פרי מגדים''' (משבצות זהב ו) העיר שכוונתו משום בונה, ואם שאין בנין וסתירה בכלים, כשעושה כלי שלם, חייב משום בונה.


== הכרעת הראשונים ==
== הכרעת הראשונים ==
שורה 42: שורה 44:
<BR/>וב'''בית יוסף''' (שיג ד"ה מטה של פרקים) כתב שכן נראה מדברי הרמב"ם שכתב 'ואם היה רפוי מותר' משמע שדווקא שהיה כן מלכתחילה, וכתב שכן נראה גם מדברי הטור לגבי כוס של פרקים.
<BR/>וב'''בית יוסף''' (שיג ד"ה מטה של פרקים) כתב שכן נראה מדברי הרמב"ם שכתב 'ואם היה רפוי מותר' משמע שדווקא שהיה כן מלכתחילה, וכתב שכן נראה גם מדברי הטור לגבי כוס של פרקים.


=== כוס של פרקים ===
== שלחן ערוך ואחרונים ==
ה'''שלחן ערוך''' (אורח חיים שיג ו) פסק ככל הראשונים, שמטה של פרקים אסור להחזירה, ואם תקע גם חייב חטאת, ואם היתה רפויה מותר לכתחילה, וה'''רמ"א''' הוסיף שזאת בתנאי שלא יהדק. עוד הביא הרמ"א הביא מה שכתב הבית יוסף, שאם דרכו להיות מהודק אף שעכשיו מהדקו ברפיון אסור.
 
== כוס של פרקים ==
כתב ה'''כלבו''' (לא) שכוסות העשויין פרקים, ונוטלים אותם מן הרגל ומחזירים אותם, אם הם רפויים מותר לפרקם ולהכניסן בשבת, ואם מכניסן בחוזק, אסור בין לפרקן ובין להחזירן. וכן כתב ה'''טור''' (אורח חיים שיג) שראה כתוב בשם '''מהר"ם מרוטנבורג'''. אבל הטור עצמו חלק וכתב שכוס אין דרך להדקו ומותר להחזירו ולפרקו בכל ענין. גם '''רבנו ירוחם''' (אדם וחוה יב ד) כתב בשם '''רבנו פרץ''' בפשיטות, כוס שנפרק בחוליות עם רגל, מותר לפרקו ולהכניסו בשבת.
כתב ה'''כלבו''' (לא) שכוסות העשויין פרקים, ונוטלים אותם מן הרגל ומחזירים אותם, אם הם רפויים מותר לפרקם ולהכניסן בשבת, ואם מכניסן בחוזק, אסור בין לפרקן ובין להחזירן. וכן כתב ה'''טור''' (אורח חיים שיג) שראה כתוב בשם '''מהר"ם מרוטנבורג'''. אבל הטור עצמו חלק וכתב שכוס אין דרך להדקו ומותר להחזירו ולפרקו בכל ענין. גם '''רבנו ירוחם''' (אדם וחוה יב ד) כתב בשם '''רבנו פרץ''' בפשיטות, כוס שנפרק בחוליות עם רגל, מותר לפרקו ולהכניסו בשבת.


== שלחן ערוך ואחרונים ==
מרן ב'''שלחן ערוך''' (שיג ו) הביא בסתם כדעת הטור שמותר לפרקו ולהחזירו בשבת, והוסיף בשם 'יש מי שאומר' שדין הכוס כדין המיטה.


=== משחקי הרכבה לילדים ===
=== משחקי הרכבה לילדים ===

תפריט ניווט