הבדלים בין גרסאות בדף "קריאת שמע על המטה וברכת המפיל"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
אין תקציר עריכה
שורה 23: שורה 23:
הרא"ש (ברכות ט כג) הביא בשם '''רבנו חננאל''' שיש לקרוא גם פרשת שמע וגם פרשת והיה אם שמע לפי שיש בה 'בשכבך ובקומך', וכן כתב הטור בשמו (אורח חיים רלט). והסביר ה'''רא"ש''' שם וכן כתב ה'''בית יוסף''' שם שר"ח גורס בברייתא שהנכנס לישן קורא שמע ו'והיה אם שמע', ולא 'עד והיה אם שמע'. והעיד הטור שכן היה נוהג גם אביו הרא"ש. <ref>ומה שבפרק ראשון כתב הרא"ש (ו) שיש לקרוא רק פרשה ראשונה, יש לומר שרק ציטט לשון הרי"ף, אך עיקר דעתו כמ"ש בפרק תשיעי כדעת ר"ח שיש לקרוא שתי הפרשיות.</ref>
הרא"ש (ברכות ט כג) הביא בשם '''רבנו חננאל''' שיש לקרוא גם פרשת שמע וגם פרשת והיה אם שמע לפי שיש בה 'בשכבך ובקומך', וכן כתב הטור בשמו (אורח חיים רלט). והסביר ה'''רא"ש''' שם וכן כתב ה'''בית יוסף''' שם שר"ח גורס בברייתא שהנכנס לישן קורא שמע ו'והיה אם שמע', ולא 'עד והיה אם שמע'. והעיד הטור שכן היה נוהג גם אביו הרא"ש. <ref>ומה שבפרק ראשון כתב הרא"ש (ו) שיש לקרוא רק פרשה ראשונה, יש לומר שרק ציטט לשון הרי"ף, אך עיקר דעתו כמ"ש בפרק תשיעי כדעת ר"ח שיש לקרוא שתי הפרשיות.</ref>


ב'''דברי חמודות''' על הרא"ש (סז) כתב בדעת ר' חננאל שכתב כן רק לפי מה שנהגו לקרוא קריאת שמע של ערבית מבעוד יום, ולפיכך הוצרכו לחזור ולקרוא. ולא ס"ל כרש"י שדי בפרשה ראשונה בלבד, אלא בעינן תרוויהו. אבל למי שקרא קריאת שמע בזמנה, גם ר"ח מודה שאין צורך אלא בפרשה ראשונה, ואין צורך לומר שגירסה אחרת היתה לפניו.
ב'''דברי חמודות''' על הרא"ש (סז) כתב בדעת ר' חננאל שכתב כן רק לפי מה [[תחילת זמן קריאת שמע של ערבית#שיטות הראשונים ביישוב המנהג לקרוא קריאת שמע קודם צאת הכוכבים|שנהגו לקרוא קריאת שמע של ערבית מבעוד יום]], ולפיכך הוצרכו לחזור ולקרוא. ולא ס"ל כרש"י שדי בפרשה ראשונה בלבד, אלא בעינן תרוויהו. אבל למי שקרא קריאת שמע בזמנה, גם ר"ח מודה שאין צורך אלא בפרשה ראשונה, ואין צורך לומר שגירסה אחרת היתה לפניו.


ה'''פרישה''' (רלט ב) כתב בשם ה'''מהרש"ל''' שיש לקרוא קריאת שמע כולה כולל פרשת ציצית, ושכן כתב רבנו יונה ב'''ספר היראה''', לפי שיש בה רמ"ח תיבות המצילות מן המזיקין.
ה'''פרישה''' (רלט ב) כתב בשם ה'''מהרש"ל''' שיש לקרוא קריאת שמע כולה כולל פרשת ציצית, ושכן כתב רבנו יונה ב'''ספר היראה''', לפי שיש בה רמ"ח תיבות המצילות מן המזיקין.


=== מצב הגוף בשעת הקריאה ===
=== מצב הגוף בשעת הקריאה ===
לכאורה מלשון הגמרא משמע שיש לקרוא קריאת שמע כשהוא על המיטה ממש, והיינו שוכב. אך כתב ה'''בית יוסף''' (אורח חיים רלט ד"ה וכשירצה) שמדברי רבנו יונה שכתב שאין לקרוא קריאת שמע שהוא מוטה על צדו, צריך לומר ש'על המיטה' הכוונה סמוך למיטה. אמנם לדעת רש"י והרמב"ם שהתירו לכתחילה לקרוא קריאת שמע מוטה על צידו, פירוש 'על מטתו' כפשוטו, שוכב ממש.
לכאורה מלשון הגמרא משמע שיש לקרוא קריאת שמע כשהוא על המיטה ממש, והיינו שוכב. אך כתב ה'''בית יוסף''' (אורח חיים רלט ד"ה וכשירצה) שמדברי רבנו יונה שכתב שאין לקרוא קריאת שמע שהוא מוטה על צדו אם לא שיש טירחה בדבר, צריך לומר ש'על המיטה' הכוונה סמוך למיטה. אמנם לדעת רש"י והרמב"ם שהתירו לכתחילה לקרוא קריאת שמע מוטה על צידו, פירוש 'על מטתו' כפשוטו, שוכב ממש.


== ברכת המפיל ==
== ברכת המפיל ==
== פסוקי שמירה ==
ב'''סמ"ג''' (עשין יח) מובא שיש לקרוא מלבד ויהי נועם, יושב בסתר ומזמור מה רבו צרי גם מזמור "ארוממך ה' כי דיליתני" וגם הוא שיר של פגעים <ref>אמנם לפנינו בגמרא (שבועות טו:) איתא שהיו אומרים ארוממך ה' '''ו'''שיר של פגעים, משמע שארוממך אינו שיר של פגעים. אמנם אפשר שדעת הסמ"ג שעל כל פנים ריב"ל היה אומר גם זה, דאיתא שם שהיה אומר להנהו קראי וגני, משמע כל הני קראי שנזכרו לעיל.</ref>. וכן הביא ה'''פרישה''' (ג) בשמו.


== אם צריך להשלים את הפסוק 'כי אתה ה' מחסי' ==
== אם צריך להשלים את הפסוק 'כי אתה ה' מחסי' ==
== האיסור לדבר או לאכול ולשתות אחר קריאת שמע ==
איתא ב'''כלבו''' (כט קריאת שמע על מטתו ד"ה כשיכנס) שנהגו כל ישראל שאין אוכלים ושותים ואין מדברים אחר קריאת שמע שעל המיטה, וסמכו על הפסוק "אמרו בלבבכם על משכבכם ודומו סלה".
==הערות שוליים==
==הערות שוליים==


תפריט ניווט