הבדלים בין גרסאות בדף "הנכנס ומצא ציבור מתפללים"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
שורה 162: שורה 162:


= הלכה למעשה =
= הלכה למעשה =
לעניין הלכה למעשה עולה מהנ"ל, שהמאחר לתפילה, אם הגיע בזמן שהציבור באמצע תפילת לחש בתפילת מנחה, יוכל להתחיל להתפלל אם יספיק לסיים עד אלוהי נצור לפני שהחזן יגיע לקדושה. ואם לא יספיק, יתחיל עם החזן את חזרת הש"ץ (או יתחיל מעט לפניו) כך שיספיק איתו לקדושה (ולדעת הרמ"א, ימשיך איתו לפחות עד ברכת האל הקדוש). וכן בשחרית, אם איחר ויוכל להתחיל מיד אחרי שירה חדשה כך שיספיק לסיים לפני קדושה, יעשה כן, ואם לא יספיק כך, יתכנן את תפילתו כך שיגיע עם החזן לקדושה (ויוכל להמתין בשירה חדשה לשם כך).   
לעניין הלכה למעשה עולה מכל האמור לעיל, שהמאחר לתפילה, אם הגיע בזמן שהציבור באמצע תפילת לחש בתפילת מנחה, יוכל להתחיל להתפלל אם יספיק לסיים עד אלוהי נצור לפני שהחזן יגיע לקדושה. ואם לא יספיק, יתחיל עם החזן את חזרת הש"ץ (או יתחיל מעט לפניו) כך שיספיק איתו לקדושה (ולדעת הרמ"א, ימשיך איתו לפחות עד ברכת האל הקדוש). וכן בשחרית, אם איחר ויוכל להתחיל מיד אחרי שירה חדשה כך שיספיק לסיים לפני קדושה, יעשה כן, ואם לא יספיק כך, יתכנן את תפילתו כך שיגיע עם החזן לקדושה (ויוכל להמתין בשירה חדשה לשם כך).   


ואם הגיע באיחור ולא יספיק לסיים לפני קדושה או לעמוד עם החזן בתפילתו בקדושה, כגון שהגיע כשהחזן בברכת מחיה המתים, ימתין לקדושה ויענה (ולרמ"א ימתין גם להאל הקדוש), ויתחיל להתפלל רק אם יספיק לסיים תפילתו קודם שיגיע החזן למודים, כדי ישיוכל לכרוע עם הציבור, שלא ייראה ככופר. וכן יוכל להתחיל אם יספיק להגיע לברכת מודים כך שצריך לכרוע בעצמו. ולדעת הרמ"א רק אם יספיק לענות אמן על שומע תפילה, או להגיע עם הציבור לשומע תפילה, יוכל להתחיל. וכל שמתחיל בשלב זה נחשב לו לחלק מהפוסקים לתפילה במניין. אמנם אם לא יספיק למודים, אף שלדעת רבים מהפוסקים לא יוכל להתחיל, מכל מקום יש מהפוסקים שהתירו זאת, ולכן המתחיל גם אם לא יספיק למודים, יש לו על מה לסמוך, ויקפיד לכרוע במודים, ובלבד שלא יהיה זה בתחילת או בסוף ברכה. אמנם למנהג הרמ"א, שמצריך להספיק לענות אמן על שומע תפילה, לא יוכל להתחיל אם לא יספיק לאמן זה.   
ואם הגיע באיחור ולא יספיק לסיים לפני קדושה או לעמוד עם החזן בתפילתו בקדושה, כגון שהגיע כשהחזן בברכת מחיה המתים, ימתין לקדושה ויענה (ולרמ"א ימתין גם להאל הקדוש), ויתחיל להתפלל רק אם יספיק לסיים תפילתו קודם שיגיע החזן למודים, כדי ישיוכל לכרוע עם הציבור, שלא ייראה ככופר. וכן יוכל להתחיל אם יספיק להגיע לברכת מודים כך שצריך לכרוע בעצמו. ולדעת הרמ"א רק אם יספיק לענות אמן על שומע תפילה, או להגיע עם הציבור לשומע תפילה, יוכל להתחיל. וכל שמתחיל בשלב זה נחשב לו לחלק מהפוסקים לתפילה במניין. אמנם אם לא יספיק למודים, אף שלדעת רבים מהפוסקים לא יוכל להתחיל, מכל מקום יש מהפוסקים שהתירו זאת, ולכן המתחיל גם אם לא יספיק למודים, יש לו על מה לסמוך, ויקפיד לכרוע במודים, ובלבד שלא יהיה זה בתחילת או בסוף ברכה. אמנם למנהג הרמ"א, שמצריך להספיק לענות אמן על שומע תפילה, לא יוכל להתחיל אם לא יספיק לאמן זה.   
משתמש אלמוני

תפריט ניווט