הבדלים בין גרסאות בדף "חמץ שעבר עליו הפסח"
קפיצה לניווט
קפיצה לחיפוש
(יצירת דף עם התוכן "{{מקורות|פסחים ב ב|פסחים כח א-כט ב|||}} חמץ של ישראל או של נכרי שעבר עליו הפסח, אם נותר באכילה...") |
|||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{בעבודה}} | |||
{{מקורות|פסחים ב ב|פסחים כח א-כט ב|||}} | {{מקורות|פסחים ב ב|פסחים כח א-כט ב|||}} | ||
חמץ של ישראל או של נכרי שעבר עליו הפסח, אם נותר באכילה או בהנאה. | חמץ של ישראל או של נכרי שעבר עליו הפסח, אם נותר באכילה או בהנאה. | ||
== | == המקורות התנאיים == | ||
ה'''משנה''' (פסחים ב ב) אומרת שחמץ של נכרי שעבר עליו הפסח מותר בנאה, ואילו חמץ של ישראל שעבר עליו הפסח אסור בהנאה, שנאמר: "לא יראה לך שאור". | |||
ה'''גמרא''' (פסחים כח א) מנסה להבין לפי איזה תנא שנויה משנה זו. שכן מצאנו מחלוקת תנאים משולשת לגבי זמן איסור חמץ: | |||
*ר' יהודה - האוכל חמץ בתוך הפסח עובר על איסור לאו וכרת, ואילו האוכל בערב פסח משש שעות ולמעלה, וכן לאחר הפסח עובר עליו בלאו. | |||
*ר' שמעון - האוכל חמץ לפני הפסח או לאחר שעבר עליו הפסח אינו עובר עליו בלא כלום, ואילו האוכל בפסח עצמו עובר בלאו ובכרת. | |||
*ר' יוסי הגלילי - |
גרסה מ־01:02, 24 במרץ 2019
הסוגיה נמצאת בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה אתם מתבקשים שלא לערוך סוגיה זו בטרם תוסר הודעה זו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניחי התבנית. | |||
אם הסוגיה לא נערכה במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותה, אך רצוי לתת קודם תזכורת בדף שיחת הכותבים. |
משנה: | פסחים ב ב |
בבלי: | פסחים כח א-כט ב |
חמץ של ישראל או של נכרי שעבר עליו הפסח, אם נותר באכילה או בהנאה.
המקורות התנאיים
המשנה (פסחים ב ב) אומרת שחמץ של נכרי שעבר עליו הפסח מותר בנאה, ואילו חמץ של ישראל שעבר עליו הפסח אסור בהנאה, שנאמר: "לא יראה לך שאור".
הגמרא (פסחים כח א) מנסה להבין לפי איזה תנא שנויה משנה זו. שכן מצאנו מחלוקת תנאים משולשת לגבי זמן איסור חמץ:
- ר' יהודה - האוכל חמץ בתוך הפסח עובר על איסור לאו וכרת, ואילו האוכל בערב פסח משש שעות ולמעלה, וכן לאחר הפסח עובר עליו בלאו.
- ר' שמעון - האוכל חמץ לפני הפסח או לאחר שעבר עליו הפסח אינו עובר עליו בלא כלום, ואילו האוכל בפסח עצמו עובר בלאו ובכרת.
- ר' יוסי הגלילי -