הבדלים בין גרסאות בדף "חישוב שנת השמיטה"

מתוך ויקיסוגיה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(הרחבה)
(עד לא התקבל אישור)
תגית: ריקון
שורה 1: שורה 1:
{{תחרות כתיבה}}
{{בעבודה}}
==מחלוקת התנאים בזמן בית המקדש השני==
בתורה נכתב:"וספרת לך שבע שבתות שנים שבע שנים שבע פעמים, והיו לך ימי שבע שבתות השנים תשע וארבעים שנה... וקדשתם את שנת החמישים שנה", בתלמוד {{ויקיטקסט|נדרים סא א|מסכת נדרים, דף ס"א, עמ' א}} נחלקו חכמים ורבי יהודה בקשר לחישוב שנת השמיטה:
*לדעת חכמים:כל שבע שנים שמיטה, ולאחר השמיטה השביעית חל שנת היובל, ולאחר מתחיל שוב מחזור השמיטה. לשיטה זו יש סימוכין בספר "סדר עולם"{{הערה|חיבור מתוקפת התנאים, שעוסק בהסיטורייה, ובמדרשי אגדה והלכה.[https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A1%D7%93%D7%A8_%D7%A2%D7%95%D7%9C%D7%9D_%D7%A8%D7%91%D7%90 הספר] במהדורת טקסט בויקיטקסט.}} שמונה את השמיטין והיבולות כפי שיטת חכמים.
*לדעת רבי יהודה:כל שבע שנים שמיטה, ולאחר השמיטה השביעית חל שנת היובל שהוא גם השנה הראשונה במחזור השמיטה. לדיטה זו יש סימוכין מהספר "ספר היובלים"{{הערה|חיבור עתיק המתאר את קורות האבות, [https://he.wikisource.org/wiki/%D7%A1%D7%A4%D7%A8_%D7%94%D7%99%D7%95%D7%91%D7%9C%D7%99%D7%9D הספר] במהדורת טקסט בויקיטקסט.}} שמונה את השמיטין והיובלות כפי שיטת רבי יהודה.


הרמב"ם {{ויקיטקסט|רמבם שמיטה ויובל י ז|משנה תורה לרמב"ם, הלכות שמיטה ויובל, פרק י', הלכה ז'}} פסק כשיטת חכמים, בעוד הגאונים כרבי יהודה.
==המחלוקת בימינו==
בימינו נחלקו הפוסקים בעניין קביעת שנת השמיטה, מכיוון שבימינו לא מונים יבולים אזי מחלוקת התנאים לא רלוונטית. המחלוקת נעוצה בשני הנחות:א. באיזה שנה חרב הבית. ב. האם מונים את השנים מבריאת האדם או מיצירת העולם:
===שיטת הרמב"ם===
===שיטת רש"י===
===שיטת הר"י והר"ח===
==הלכה למעשה==
==הערות שוליים==
{{הערות שוליים}}
[[קטגוריה:שמיטה ויובל]]

גרסה מ־13:03, 8 באוקטובר 2021