הבדלים בין גרסאות בדף "טיוטה:כחל"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
נוסף בית אחד ,  15:38, 9 בנובמבר 2021
מ
שורה 147: שורה 147:


===מליחת כחל עם בשר===
===מליחת כחל עם בשר===
נחלקו הראשונים האם מותר למלוח כחל עם בשר. '''רמב"ן''' ו'''רשב"א''' אסרו כי "[[מליח כרותח]]", אך ה'''רא"ש''' שרי כי פעולת המליחה לא מוציאה את חלב הכנוס בכחל{הערה|רעק"א מעיר דמיירי שנמלח מהדם שבו, והנידון רק מצד איסור בשר בחלב.}}.   
נחלקו הראשונים האם מותר למלוח כחל עם בשר. '''רמב"ן''' ו'''רשב"א''' אסרו כי "[[מליח כרותח]]", אך ה'''רא"ש''' שרי כי פעולת המליחה לא מוציאה את חלב הכנוס בכחל{{הערה|רעק"א מעיר דמיירי שנמלח מהדם שבו, והנידון רק מצד איסור בשר בחלב.}}.   


ב'''שולחן ערוך''' {{ויקיטקסט|שולחן ערוך יורה דעה צ ד|סעיף ד}} הביא המחבר את מחלוקתם: "מליחת כחל עם בשר דינו כמליחת כבד ובשר, ויש מי שמתיר למלוח כחל על הבשר". ודעת ה'''רמ"א''' שלכחילה אסור למלוח כחל עם הבשר, אך בדיעבד שרי בכל ענין{{הערה|'''ש"ך''' מביא ש'''מהרש"ל''' התיר בדיעבד רק אם קרע שתי וערב, והקל רק שהטיחה לא מעכבת בדיעבד. אך למעשה ש"ך מקל כרמ"א, ומביא שגם מהרש,ל עצמו הקל כרמ"א במק"א.}}. וטעמו, כי הרא"ש שרי לכחילה למלוח עם בשר, והרשב"א שאסר - הרי מליח הוא כרותח דצלי (ולא כרותח דבישול), והרשב"א שרי בדיעבד גם בצליה ממש של כחל שלא נקרע ע"ג בשר. ורק התוס' אוסר בצליה בדיעבד כשלא נקרע וגם אוסר למלוח יחד, והוא שיטת יחיד{{הערה|כך ביארו '''ש"ך''' ו'''גר"א'''.}}.
ב'''שולחן ערוך''' {{ויקיטקסט|שולחן ערוך יורה דעה צ ד|סעיף ד}} הביא המחבר את מחלוקתם: "מליחת כחל עם בשר דינו כמליחת כבד ובשר, ויש מי שמתיר למלוח כחל על הבשר". ודעת ה'''רמ"א''' שלכחילה אסור למלוח כחל עם הבשר, אך בדיעבד שרי בכל ענין{{הערה|'''ש"ך''' מביא ש'''מהרש"ל''' התיר בדיעבד רק אם קרע שתי וערב, והקל רק שהטיחה לא מעכבת בדיעבד. אך למעשה ש"ך מקל כרמ"א, ומביא שגם מהרש,ל עצמו הקל כרמ"א במק"א.}}. וטעמו, כי הרא"ש שרי לכחילה למלוח עם בשר, והרשב"א שאסר - הרי מליח הוא כרותח דצלי (ולא כרותח דבישול), והרשב"א שרי בדיעבד גם בצליה ממש של כחל שלא נקרע ע"ג בשר. ורק התוס' אוסר בצליה בדיעבד כשלא נקרע וגם אוסר למלוח יחד, והוא שיטת יחיד{{הערה|כך ביארו '''ש"ך''' ו'''גר"א'''.}}.
391

עריכות

תפריט ניווט