הבדלים בין גרסאות בדף "קנה מיד עמיתך"
(יצירת דף עם התוכן "דרשו חכמים מהפסוק {{ציטוטון|וְכִֽי־תִמְכְּר֤וּ מִמְכָּר֙ לַעֲמִיתֶ֔ךָ א֥וֹ '''קָנֹ֖ה מִיַּ֣ד עֲמִיתֶ֑ךָ''' אַל־תּוֹנ֖וּ אִ֥ישׁ אֶת־אָחִֽיו}} {{ויקיטקסט|קטגוריה:ויקרא_כה_יד|ויקרא כה יד}} שיש חובה לקנות מיהודי ולהעסיק יהודי, באיזה נושאים הדיין קיים, ועד כמה...") |
|||
שורה 1: | שורה 1: | ||
{{בעבודה}} | |||
== מקור הדין == | דרשו חכמים מהפסוק {{ציטוטון|וְכִֽי־תִמְכְּר֤וּ מִמְכָּר֙ לַעֲמִיתֶ֔ךָ א֥וֹ '''קָנֹ֖ה מִיַּ֣ד עֲמִיתֶ֑ךָ''' אַל־תּוֹנ֖וּ אִ֥ישׁ אֶת־אָחִֽיו}} {{ויקיטקסט|קטגוריה:ויקרא_כה_יד|ויקרא כה יד}} שיש חובה לקנות מיהודי ולהעסיק יהודי - באיזה נושאים הדיין קיים, ועד כמה הוא מחייב | ||
==מקור הדין== | |||
נאמר בתורה {{ציטוטון|'''וְכִֽי־תִמְכְּר֤וּ מִמְכָּר֙ לַעֲמִיתֶ֔ךָ''' א֥וֹ '''קָנֹ֖ה מִיַּ֣ד עֲמִיתֶ֑ךָ''' אַל־תּוֹנ֖וּ אִ֥ישׁ אֶת־אָחִֽיו}} {{ויקיטקסט|קטגוריה:ויקרא_כה_יד|ויקרא כה יד}} ודרשו מכאן חכמים ב'''ספרא''' {{בספריא|Sifra%2C_Behar%2C_Section_3.1|בהר, פרשה ג, א}} שיש מצווה לקנות קרקעות ומטלטלים מיהודי דווקא, שקרוי עמיתך. | נאמר בתורה {{ציטוטון|'''וְכִֽי־תִמְכְּר֤וּ מִמְכָּר֙ לַעֲמִיתֶ֔ךָ''' א֥וֹ '''קָנֹ֖ה מִיַּ֣ד עֲמִיתֶ֑ךָ''' אַל־תּוֹנ֖וּ אִ֥ישׁ אֶת־אָחִֽיו}} {{ויקיטקסט|קטגוריה:ויקרא_כה_יד|ויקרא כה יד}} ודרשו מכאן חכמים ב'''ספרא''' {{בספריא|Sifra%2C_Behar%2C_Section_3.1|בהר, פרשה ג, א}} שיש מצווה לקנות קרקעות ומטלטלים מיהודי דווקא, שקרוי עמיתך. | ||
וכן למדו חכמים ב'''גמרא''' {{גמרא|בבא מציעא|עא|א|בבא מציעא עא.}} מהפסוק {{ציטוטון|אִם־כֶּסֶף תַּלְוֶה אֶת־'''עַמִּי''' אֶת־הֶעָנִי עִמָּךְ}} {{ויקיטקסט|שמות כב כג|שמות כב כג}} | וכן למדו חכמים ב'''גמרא''' {{גמרא|בבא מציעא|עא|א|בבא מציעא עא.}} מהפסוק {{ציטוטון|אִם־כֶּסֶף תַּלְוֶה אֶת־'''עַמִּי''' אֶת־הֶעָנִי עִמָּךְ}} {{ויקיטקסט|שמות כב כג|שמות כב כג}} שיש מצווה להעדיף את ישראל בהלוואה, ואף על פי שיש בזה הפסד ממון - שהרי ליהודי אסור להלוות בכסף. וכן פסקו ה'''רמב"ם''' {{רמבם|מלוה ולוה|ה|ז|מלוה ולוה ה' ז'}} ו'''סמ"ג''' {{בספריא|Sefer_Mitzvot_Gadol%2C_Negative_Commandments.193.1|לאוין קצ"ג}} שיש מצווה להעדיף לתת הלוואה ליהודי אפילו בחינם מאשר לתת הלוואה לנוכרי, ואף על פי שמפסיד את הריבית. | ||
== עד כמה יש להעדיף ישראל == | |||
נחלקו האחרונים בשאלה - עד כמה יש להעדיף ישראל, ומתי מותר לקנות מנוכרי? | |||
* '''הרב ישראלי''' {{מ|חוות בנימין ח"א כב}} - עד שישית יש להעדיף ישראל, אך למעלה משישית אין חובה להעדיף ישראל. | |||
* '''שמועה בשם הרב קוק''' {{מ|[https://www.yeshiva.org.il/midrash/1161 מובא במאמר של הרב מלמד]}} '''-''' עד שליש יש להעדיף ישראל. | |||
* '''החפץ חיים''' {{מ|[http://www.toratemetfreeware.com/online/f_01815.html#HtmpReportNum0004_L2 אהבת חסד ח"א ה, ז]}} '''ורוב הפוסקים''' - אין הגדרה ספציפית - אלא כל אחד לפי מה שיכול. | |||
* '''הרב בן ציון מאיר עוזיאל''' {{מ|משפטי עוזיאל חו"מ מד}} - אומר שאין גבול, אלא שחובה על המעסיק לתת לעובד הישראל שכר שיוכל לחיות בכבוד. | |||
==ראו גם== | |||
* [https://www.yeshiva.org.il/midrash/5750 עד כמה עלינו להעדיף עבודה עברית?] רבנים שונים, באתר ישיבה | |||
* [https://www.yeshiva.org.il/midrash/1161 עבודה עברית], הרב אליעזר מלמד באתר ישיבה | |||
* [https://daat.ac.il/mishpat-ivri/skirot/skira.asp?id=283 העדפה בתעסוקה על רק לאומי ומקום מגורים], הרב ד"ר אביעד כהן | |||
* [http://www.chabad.org.il/Magazines/Article.asp?ArticleID=7466&CategoryID=1470 או קנה מיד עמיתך, ניצוצי רבי], באתר חב"ד | |||
* | |||
* | |||
==שיעורים, מאמרים וכתבי עת== | |||
*[http://www.example.com התוכן בקישור], באתר (שם האתר) | |||
==הערות שוליים== | |||
{{הערות שוליים}} |
גרסה אחרונה מ־19:15, 22 בדצמבר 2021
הסוגיה נמצאת בשלבי עבודה: כדי למנוע התנגשויות עריכה ועבודה כפולה אתם מתבקשים שלא לערוך סוגיה זו בטרם תוסר הודעה זו, אלא אם כן תיאמתם זאת עם מניחי התבנית. | |||
אם הסוגיה לא נערכה במשך שבוע ניתן להסיר את התבנית ולערוך אותה, אך רצוי לתת קודם תזכורת בדף שיחת הכותבים. |
דרשו חכמים מהפסוק "וְכִֽי־תִמְכְּר֤וּ מִמְכָּר֙ לַעֲמִיתֶ֔ךָ א֥וֹ קָנֹ֖ה מִיַּ֣ד עֲמִיתֶ֑ךָ אַל־תּוֹנ֖וּ אִ֥ישׁ אֶת־אָחִֽיו" (ויקרא כה יד) שיש חובה לקנות מיהודי ולהעסיק יהודי - באיזה נושאים הדיין קיים, ועד כמה הוא מחייב
מקור הדין[עריכה | עריכת קוד מקור]
נאמר בתורה "וְכִֽי־תִמְכְּר֤וּ מִמְכָּר֙ לַעֲמִיתֶ֔ךָ א֥וֹ קָנֹ֖ה מִיַּ֣ד עֲמִיתֶ֑ךָ אַל־תּוֹנ֖וּ אִ֥ישׁ אֶת־אָחִֽיו" (ויקרא כה יד) ודרשו מכאן חכמים בספרא (בהר, פרשה ג, א) שיש מצווה לקנות קרקעות ומטלטלים מיהודי דווקא, שקרוי עמיתך.
וכן למדו חכמים בגמרא (בבא מציעא עא.) מהפסוק "אִם־כֶּסֶף תַּלְוֶה אֶת־עַמִּי אֶת־הֶעָנִי עִמָּךְ" (שמות כב כג) שיש מצווה להעדיף את ישראל בהלוואה, ואף על פי שיש בזה הפסד ממון - שהרי ליהודי אסור להלוות בכסף. וכן פסקו הרמב"ם (מלוה ולוה ה' ז') וסמ"ג (לאוין קצ"ג) שיש מצווה להעדיף לתת הלוואה ליהודי אפילו בחינם מאשר לתת הלוואה לנוכרי, ואף על פי שמפסיד את הריבית.
עד כמה יש להעדיף ישראל[עריכה | עריכת קוד מקור]
נחלקו האחרונים בשאלה - עד כמה יש להעדיף ישראל, ומתי מותר לקנות מנוכרי?
- הרב ישראלי (חוות בנימין ח"א כב) - עד שישית יש להעדיף ישראל, אך למעלה משישית אין חובה להעדיף ישראל.
- שמועה בשם הרב קוק (מובא במאמר של הרב מלמד) - עד שליש יש להעדיף ישראל.
- החפץ חיים (אהבת חסד ח"א ה, ז) ורוב הפוסקים - אין הגדרה ספציפית - אלא כל אחד לפי מה שיכול.
- הרב בן ציון מאיר עוזיאל (משפטי עוזיאל חו"מ מד) - אומר שאין גבול, אלא שחובה על המעסיק לתת לעובד הישראל שכר שיוכל לחיות בכבוד.
ראו גם[עריכה | עריכת קוד מקור]
- עד כמה עלינו להעדיף עבודה עברית? רבנים שונים, באתר ישיבה
- עבודה עברית, הרב אליעזר מלמד באתר ישיבה
- העדפה בתעסוקה על רק לאומי ומקום מגורים, הרב ד"ר אביעד כהן
- או קנה מיד עמיתך, ניצוצי רבי, באתר חב"ד
שיעורים, מאמרים וכתבי עת[עריכה | עריכת קוד מקור]
- התוכן בקישור, באתר (שם האתר)