הבדלים בין גרסאות בדף "הליכה בקומה זקופה ובגילוי הראש"

קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
הועבר מדף חבישת כיפה - קרדיט למשתמש:איתן ברוך
(הועבר מדף חבישת כיפה - קרדיט למשתמש:איתן ברוך)
 
(5 גרסאות ביניים של 2 משתמשים אינן מוצגות)
שורה 1: שורה 1:
{{להשלים|כל הסוגיה=כן}}
{{מקורות||ברכות מג ב, קידושין לא א||דעות ה ח|אורח חיים ב ו}}
{{מקורות||ברכות מג ב, קידושין לא א||דעות ה ח|אורח חיים ב ו}}
בגדר האיסור ללכת בקומה זקופה וללא כיסוי ראש, האם הוא איסור או מידת חסידות, כמה אסור לילך והיכן.
בגדר האיסור ללכת בקומה זקופה וללא כיסוי ראש, האם הוא איסור או מידת חסידות, כמה אסור לילך והיכן.
שורה 25: שורה 26:
<BR/>וב'''שלחן ערוך''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x342 (אורח חיים ב ו)] הלשון כבגמרא 'אסור לילך בקומה זקופה'.
<BR/>וב'''שלחן ערוך''' [http://beta.hebrewbooks.org/tursa.aspx?a=oc_x342 (אורח חיים ב ו)] הלשון כבגמרא 'אסור לילך בקומה זקופה'.


גם בספרי בהלכה של האחרונים העתיקו הלכה זו כמעיקר הדין.  
גם בספרי הלכה של האחרונים העתיקו הלכה זו כמעיקר הדין.  
<BR/>ב'''חיי אדם''' (א א ט) העתיק כלשון השלחן ערוך 'אסור', וכן הוא ב'''קיצור שלחן ערוך''' גאנצפריד (ג ז) ובעוד אחרונים.
<BR/>ב'''חיי אדם''' (א א ט) העתיק כלשון השלחן ערוך 'אסור', וכן הוא ב'''קיצור שלחן ערוך''' גאנצפריד (ג ז) ובעוד אחרונים.
ב'''שו"ת מהרש"ל''' (עב) מבין בפשיטות שהאיסור לילך בקומה זקופה הוא מעיקר הדין, מכך שבגמרא כתוב לשון איסור, מה שאין כן בגילוי הראש. וכן כתב ה'''מהריט"ץ''' בשו"ת (חדשות ר).


===ארבע אמות===
===ארבע אמות===
שורה 38: שורה 41:


==הליכה בגילוי הראש==
==הליכה בגילוי הראש==
בגמרא ב'''נדרים''' {{גמרא|נדרים|ל|ב|ל:}} כתוב: {{ציטוטון|1='''אנשים זימנין דמיכסו רישייהו וזימנין דמגלו רישייהו''' (=אנשים לפעמים מכסים את ראשם ולפעמים מגלים את ראשם), אבל נשים לעולם מיכסו, וקטנים לעולם מיגלו.}} <u>נראה שלא נהגו שכולם יחבשו כיפה תמיד</u>.
בגמרא ב'''קידושין''' {{גמרא|קידושין|ל|א|ל.}} מסופר על החשיבות של לימוד תורה לילדים, ומסופר על רבי יהושע בן לוי, ששם "דיסנא" (רש"י: כיסוי שאינו ראוי לעטיפת הראש, אלא כיסוי בעלמא) על ראשו, כדי לקחת את בנו מהר לבית הכנסת. מכאן <u>נראה</u> <u>שיש עניין חשוב שלא לילך גלוי ראש</u>.
===ארבע אמות===
===ארבע אמות===
במסכת '''שבת''' {{גמרא|שבת|קיח|ב|קי"ח:}} כתוב: {{ציטוטון|1=אמר רב הונא בריה דרב יהושע: תיתי לי [=ישולם שכרי בעולם הבא] דלא סגינא [=שלא הלכתי] ארבע אמות בגילוי הראש.}}
וכן במסכת '''שבת''' {{גמרא|שבת|קנו|ב|קנ"ו:}} מסופר על אמו של רב נחמן בר יצחק, שאמרו לה החוזים בכוכבים שבנה יהיה גנב, ולכן היא ציוותה שהוא לא ילך ארבע אמות גלוי ראש, יום אחד נפל כיסוי הראש שלו - והוא ראה עץ עם דקלים, תקף אותו יצרו והוא תיפס על העץ ולקח את התנאים בשיניו. מכאן לומדים על חשיבותה של הכיפה במתן יראת שמים.
הגמרא ב'''קידושין''' {{גמרא|קידושין|לא|א|ל"א.}} מביאה: {{ציטוטון|רב הונא בריה דרב יהושע לא מסגי ארבע אמות בגילוי הראש, אמר: שכינה למעלה מראשי.}}
===ברכה בלי כיסוי ראש===
במסכת '''סוכה''' {{גמרא|בוכה|י|ב|י:}} מובא שהישן בכילה ערום - יש דיון האם מוציא את ראשו חוץ לכילה וקורא קריאת שמע. <u>נראה</u> משם שרק הערווה זה העניין הבעיתי - אך ש<u>מותר לקרוא קריאת שמע ללא כיפה.</u>
במסכת '''פסחים''' {{גמרא|פסחים|ז|ב|ז:}} מובא שהטובל מברך אחרי הטבילה, ולא מובא שצריך כיסוי ראש. אז <u>נראה שמותר לברך ללא כיפה.</u>
מסכת '''סופרים'''


[[קטגוריה:הנהגת הבוקר]]
[[קטגוריה:הנהגת הבוקר]]
447

עריכות

תפריט ניווט