הבדלים בין גרסאות בדף "חבישת כיפה"

מתוך ויקיסוגיה
קפיצה לניווט קפיצה לחיפוש
(יצירת דף עם התוכן "מהו המקור לדין חובת חבישת כיפה, ומהו הפרטים של הדין. == גמרות == === חשיבות כיסוי הראש לגברים === במסכת '''שבת''' {{גמרא|שבת|קיח|ב|קי"ח:}} כתוב {{ציטוטון|1=אמר רב הונא בריה דרב יהושע: תיתי לי [=ישולם שכרי בעולם הבא] דלא סגינא [=שלא הלכתי] ארבע אמות בגילוי הראש.}} וכן במסכ...")
 
תגית: הפניה חדשה
 
(גרסת ביניים אחת של אותו משתמש אינה מוצגת)
שורה 1: שורה 1:
מהו המקור לדין חובת חבישת כיפה, ומהו הפרטים של הדין.
#הפניה [[הליכה בקומה זקופה ובגילוי הראש#הליכה בגילוי הראש]]
 
== גמרות ==
 
=== חשיבות כיסוי הראש לגברים ===
במסכת '''שבת''' {{גמרא|שבת|קיח|ב|קי"ח:}} כתוב {{ציטוטון|1=אמר רב הונא בריה דרב יהושע: תיתי לי [=ישולם שכרי בעולם הבא] דלא סגינא [=שלא הלכתי] ארבע אמות בגילוי הראש.}}
 
וכן במסכת '''שבת''' {{גמרא|שבת|קנו|ב|קנ"ו:}} מסופר על אמו של רב נחמן בר יצחק, שאמרו לה החוזים בכוכבים שבנה יהיה גנב, ולכן היא ציוותה שהוא לא ילך ארבע אמות גלוי ראש, יום אחד נפל כיסוי הראש שלו - והוא ראה עץ עם דקלים, תקף אותו יצרו והוא תיפס על העץ ולקח את התנאים בשיניו. מכאן לומדים על חשיבותה של הכיפה במתן יראת שמים.
 
הגמרא ב'''קידושין''' {{גמרא|קידושין|לא|א|ל"א.}} מביאה {{ציטוטון|אמר רבי יהושע בן לוי: אסור לאדם שיהלך ארבע אמות בקומה זקופה, שנא': מלא כל הארץ כבודו. רב הונא בריה דרב יהושע לא מסגי ארבע אמות בגילוי הראש, אמר: שכינה למעלה מראשי.}}
<br />
 
=== ברכה בלי כיסוי ראש ===
 
# במסכת '''סוכה''' {{גמרא|בוכה|י|ב|י:}} מובא שהישן בכילה ערום - יש דיון האם מוציא את ראשו חוץ לכילה וקורא קריאת שמע. <u>נראה</u> משם שרק הערווה זה העניין הבעיתי - אך ש<u>מותר לקרוא קריאת שמע ללא כיפה.</u>
# במסכת '''פסחים''' {{גמרא|פסחים|ז|ב|ז:}} מובא שהטובל מברך אחרי הטבילה, ולא מובא שצריך כיסוי ראש. אז <u>נראה שמותר לברך ללא כיפה.</u>
# מסכת '''סופרים'''
 
<br />
 
=== האם חובה לחבוש כיפה ===
 
# בגמרא ב'''נדרים''' {{גמרא|נדרים|ל|ב|ל:}} כתוב {{ציטוטון|1='''אנשים זימנין דמיכסו רישייהו וזימנין דמגלו רישייהו''' (=אנשים לפעמים מכסים את ראשם ולפעמים מגלים את ראשם), אבל נשים לעולם מיכסו, וקטנים לעולם מיגלו.}} <u>נראה שלא נהגו שכולם יחבשו כיפה תמיד</u>.
# בגמרא ב'''קידושין''' {{גמרא|קידושין|ל|א|ל.}} מסופר על החשיבות של לימוד תורה לילדים, ומסופר על רבי יהושע בן לוי, ששם "דיסנא" (רש"י: כיסוי שאינו ראוי לעטיפת הראש, אלא כיסוי בעלמא) על ראשו, כדי לקחת את בנו מהר לבית הכנסת. מכאן <u>נראה</u> <u>שיש עניין חשוב שלא לילך גלוי ראש</u>.
 
== אחרונים ==
 
=== מהרש"ל ===
<br />
 
=== גר"א ===
<br />

גרסה אחרונה מ־23:22, 24 בפברואר 2025